Jūrinės kultūros vertybe tapęs „Meridianas“ prieš daugiau nei savaitę paliko savo vietą Danės krantinėje. Stebint miniai susirinkusių klaipėdiečių jis buvo nutemptas į bendrovės „Klaipėdos laivų remontas“ doką. Pakėlus laivą atsivėrė po vandeniu ilgą laiką buvusios dalies vaizdas.
Laivas paseno ir supuvo
„Tai, ką išvydome, iš esmės patvirtino mūsų prognozes – padėtis nėra gera, laivas buvo apaugęs žolėmis, kriauklėmis, jį reikėjo nuvalyti. Jau aišku, kad teks medinę povandeninę dalį keisti metaline. Tai būtina, kad laivas galėtų dar ilgai plūduriuoti ant vandens. Visa kita laivo dalis liks maksimaliai autentiška“, - teigė vienas naujųjų burlaivio šeimininkų – krovos kompanijos „Bega“ generalinis direktorius Aloyzas Kuzmarskis.
Praeiviams nematoma laivo dalis bus apkalta metalu, kitos konstrukcijos bus pakeistos naujomis medinėmis, tačiau žadama palikti neliestas vario, žalvario detales. „Mums svarbu, kad laivas atgautų pirmykštę išvaizdą ir būtų toks pat gražus, puoštų Klaipėdą, nes jis yra unikalus“, - kalbėjo nemažai savo santaupų jo atstatymui paaukojęs verslininkas.
Burlaivio šeimininkai šiuo metu ieško specialistų, kurie statė tokius burlaivius ir galėtų padėti kuo tiksliau atkurti jo buvusią išvaizdą. Remontuojant laivą dirbs ne tik mūsų šalies geriausi laivų korpusų statytojai ir remontininkai, bet ir kolegos iš Skandinavijos.
Į „Meridiano“ fondo savininkų kvietimą jau atsiliepė būrys klaipėdiečių, kurie išsaugojo autentiškų laivo įrangos, interjero detalių. Visos jos bus sugrąžintos į laivo vidų. Pats burlaivis į buvusią vietą Danės krantinėje turėtų sugrįžti kitą vasarą. Tačiau jo viduje remonto darbai dar vyks visus metus.
„Meridianas“ paveldosaugininkų sprendimu šiemet išbrauktas iš kultūros paveldo registro, tačiau tai tik palengvino remontininkų darbą, išvengta papildomų derinimo procedūrų, dokumentų rengimo, sutaupyta ir brangaus laiko.
Apstojo pinigų prašytojai
Naujieji „Meridiano“ paramos fondo dalininkai kartu su teise rūpintis burlaiviu prisiėmė ir milžiniškus finansinius įsipareigojimus. Jie savo lėšomis mokės už maždaug 2 mln. litų kainuosiantį remontą. Verslininkai jau grąžino ir skolas buvusiems kreditoriams, kurios siekė 230 tūkst. litų. Fondo vadovas Aidas Kaveckis prabilo ir apie reketą, kuriuo esą užsiima klaipėdiečiams gerai pažįstami verslininkai.
„Bendrovės „Rikneda“ savininkas Stasys Vagnorius jau atgavęs savo pinigus rado būdą dar pasipelnyti“, - atvirai kalbėjo A. Kaveckis.
53 tūkst. litų skolą fondas šiai įmonei jau grąžino, tačiau po kelių dienų esą pareikalauta sumokėti ir 43 tūkst. litų delspinigių. Fondo vadovų teigimu, toks reikalavimas yra neteisingas ir neteisėtas, tačiau į teismą kreiptis neketinama. „Jeigu reikės, mes sumokėsime delspinigių už šešis mėnesius, kaip numatyta įstatymų“, - teigė A. Kaveckis. Jis apgailestavo, kad ne visi verslininkai geranoriški ir nėra linkę prisidėti prie miestui svarbaus ir kilnaus projekto – burlaivio atstatymo.
Peržiūrėję finansinius dokumentus, fondo dalininkai aptiko ir abejotinų sandorių, kuriuos sudarė buvę fondo šeimininkai. Viena jų – laivo nuomos sutartis. Buvęs fondo vadovas Artūras Žičkus burlaivį buvo išnuomojęs metams dviem klaipėdiečiams. „Paskui tie žmonės paprašė pinigus grąžinti, nes nuomos sutartis nebuvo vykdoma. Mes jiems pinigus grąžinome“, - pasakojo A. Kaveckis.
Fondo sąskaitoje buvo likę apie 3 tūkst. litų, kuriuos paramos „Meridianui“ akcijos metu siųsdami trumpąsias žinutes paaukojo klaipėdiečiai. Šie pinigai skirti komunaliniams įsiskolinimams padengti.
Iš savo kišenės naujieji fondo savininkai sumokėjo ir atlyginimus keturiems laivo prižiūrėtojams. Šie žmonės be algų dirbo net penkerius metus.