„Abejonių yra dėl to, kad, kaip sakoma, visiems geras nebūsi,
ir permainos, kurios, nukreiptos į didesnį socialinį teisingumą ir
tikslingesnį socialinės paramos ir pagalbos nukreipimą
silpniausiems visuomenės nariams, tuo pačiu kai kam yra
nepatrauklios ir nepriimtinos“, - viename iš paskutiniųjų savo,
kaip socialinės apsaugos ir darbo ministro, interviu naujienų
agentūrai ELTA prisipažins D. Jankauskas, šias pareigas ėjęs nuo
2009 m. liepos.
Pasak jo, Europos, kaip ir viso pasaulio, laukia socialiniai ir
demografiniai iššūkiai, tad Lietuva jiems turi būti pasirengusi ir
nuosekliai judėti socialinių reformų keliu.
- Norėčiau pradėti nuo to, kad išeinantis Seimas priėmė Pensijų sistemos reformos įstatymo pataisas. Pataisų kritikai (LLRI) teigia, kad jos iš esmės reiškia, jog milijonui būsimų pensininkų, dabar kaupiančių ir savarankiškai, teks arba kaupti pensijai papildomai prisidedant iš savo kišenės, arba grįžti į „Sodrą“, arba sutikti ir likti prie sumažintos pensijų kaupimo įmokos (šiuo metu - 1,5 proc.). Ką atsakytumėte jiems?
- Pirmiausia, noriu pasidžiaugti, kad Seimui, nors ir
paskutiniame posėdyje, nepristigo politinės valios ir priimtas
kelerius metus diskutuotas pagrindinis įstatymas. Kokią senatvės
pensiją piliečiai, šiandien dirbantys, ateityje galės sukaupti,
sprendžia ne tik Lietuva, bet ir kitos Europos ir pasaulio
valstybės, vykdančios socialiai atsakingą politiką bei įvertindamos
tuos iššūkius, kurie numatomi netolimoje ateityje - demografinė
situacija, visuomenės senėjimo problema, tai, kad didesnį skaičių
pensininkų turės išlaikyti mažesnis skaičius dirbančiųjų.
Tai, kad Seime po ilgų diskusijų 2011 m. jau buvo patvirtintos
valstybinio socialinio draudimo ir pensijų sistemos pertvarkos
gairės, kaip turėtų būti pertvarkoma pensijų sistema ir tie
žingsniai, kurie jau įgyvendinti su labai aiškiais, konkrečiais
principais, ir tie sprendimai, kurie dar turėtų būti ateityje
daromi, ir yra tas kelias, kuriuo neišvengiamai turės eiti mūsų
valstybė, jei jai rūpės oresnė piliečių senatvė. Taigi šios gairės
yra viso Seimo, visų politinių partijų sutarimas ir kryptis
ilgalaikei reformai, o priimti pensijų kaupimo teisės aktai -
užsibrėžtų tikslų realizavimas.
Na, o tai, kad nėra absoliučiai patenkintų, be abejo, natūralu -
yra kraštutinumų mėgėjų. Laisvosios rinkos instituto ekspertai, ko
gero, būtų už tai, kad „Sodra“ iš viso būtų nereikalinga ir
kiekvienas turėtų savimi pasirūpinti. Tik tokiu atveju negalime
pamiršti, kad yra ir negalią turinčių žmonių, ir nelaimių gyvenime,
netekto darbingumo, dėl kurių nė vienas negalime būti tikras - kad
sveiki ir pajėgūs dirbsime iki gilios senatvės. Viena vertus,
kraštutinumai ir kritikos strėlės yra už tai, kad per mažai
pervedama į antros pakopos pensijų fondus. Kita vertus, keistoka
girdėti prieš pensijų kaupimo sistemos tobulinimą oponuojančius
socialdemokratus, kurie 2004 m. ir davė startą pensijų reformai.
Manau, tai laikinas reiškinys. Šios kadencijos Seimui baigiant
savo darbą kilo politinių emocijų. Norisi tikėti, kad atsakingi
politikai toliau formuos ir spręs pensijų sistemos iššūkius. Tai
nėra kokios nors politinės užgaidos, tai - ekspertų giliai
pamatuoti, pasverti ir apskaičiuoti sprendimai. Lieka klausimas,
kaip sklandžiai ir kaip laiku Lietuva tai darys, kad nereikėtų kaip
kai kurioms Pietų Europos valstybėms padaryti staigių sprendimų.
Šiandien turime galimybę palaipsniui ir nuosekliai įgyvendinti, kas
jau pradėta, be kažkokių radikalių ir staigių permainų.
- Konstitucinis Teismas (KT) išaiškino, kad ligos ir motinystės socialinio draudimo pašalpų nuostatų punktai prieštarauja Konstitucijai ir įstatymui. Kada šį „broką“ numatoma ištaisyti?
- KT pasisakė, kad ligos ir motinystės socialinio draudimo
pašalpų nuostatų punktai, kuriuose nustatytas vienintelis pašalpų
išmokėjimo būdas ir kreipimosi dėl pašalpos senaties terminas
prieštarauja Konstitucijai, nes nenustatyti įstatymu. Todėl
numatoma nuostatas dėl socialinio draudimo pašalpų skyrimo ir
mokėjimo perkelti į įstatyminį reguliavimą. Įstatymo projektas
parengtas ir dar šiais metais planuojama pateikti Seimui Ligos ir
motinystės socialinio draudimo pataisas.
- Darbą baigianti Vyriausybė vėl demonstruoja dosnumą pensininkams - siūloma kompensuoti per krizę nurėžtas jų išmokas. Tai esą jau būtų galima padaryti nuo 2014 m. Iš kur tam planuojama gauti lėšų?
- Tai, kad sunkmečiu sumažintos pensijos turi būti protingai ir
teisingai kompensuotos ne kartą yra išaiškinęs KT. Todėl Vyriausybė
dar 2010 m. liepą patvirtino Sumažintų valstybinio socialinio
draudimo senatvės ir netekto darbingumo pensijų kompensavimo
tvarkos koncepciją, tai yra pensijos bus pradėtos kompensuoti
tuomet, kai ir „Sodros“, ir valstybės biudžetų situacija leis
pradėti ir įvykdyti kompensavimą. Vyriausybės nuomone, pensijos
turėtų būti kompensuojamos jas didinant taip, kad per 5 metus nuo
kompensavimo pradžios vidutinė pensija būtų ne mažiau kaip 5 proc.
didesnė už vidutinę 2008 m. pensiją. Taip pat numatomas spartesnis
pensijos didinimas vyresnio amžiaus ir dirbusiems pensininkams.
Kitaip tariant, jiems būtų kompensuojama greičiau.
Iš kur lėšos? Ekonominė situacija valstybėje gerėja, tad
įvertinę finansines galimybes, tesime senjorams duotus pažadus ir
kompensuojame pensijas. Taigi senjorams duoti pažadai yra tesimi ir
šiais metais pradėtas pensijų atkūrimas tęsiasi - pamažu grįžtama
prie 2009 m. išmokų lygio. Nuo 2012 m. sausio 1 d. buvo atkurtos
socialinio draudimo pensijos, mokamos iš „Sodros“ biudžeto, rugsėjį
atkurtos valstybinės pensijos dirbantiems šių išmokų gavėjams
(papildomai nemažinama dėl draudžiamųjų pajamų turėjimo), o
birželio mėnesį visiškai baigtos kompensuoti nepriemokos 1995-2002
metais dirbusiems pensininkams.
Be to, Seime pradėtas svarstyti Ministrų Kabineto siūlymas
kartu su kitų metų Valstybės biudžeto patvirtinimu nuo 2013 metų
sausio 1 d. grąžinti į ankstesnį lygį valstybines pensijas
tremtiniams, laisvės kovų dalyviams, politiniams kaliniams, kitiems
nukentėjusiems asmenims. Jei tam būtų pritarta, šie žmonės nuo kitų
metų gautų tokias pensijas, kokios buvo mokamos iki jas laikinai
sumažinant, kaip ir kitiems pensijų gavėjams.
Šie žmonės yra nusipelnę mūsų šaliai, visi jie yra garbaus
amžiaus senjorai, o šios pensijos jiems yra tarsi valstybės garbės
skola.
- A. Kubilius nerimauja, kad nauja valdžia gali nebaigti pradėtų įgyvendinti strategiškai svarbių energetikos projektų. Ar nemanote, kad taip nutiks ir su socialinės apsaugos sritimi?
- Aš irgi nerimauju. Man taip pat neramu, kad gali būti
numarinti svarbūs projektai ar reformos, pradėti socialinės
apsaugos srityje. Tikiuosi, kad bet kokie sprendimai bus priimami
atsakingai, įvertinant ekonomines, socialines ir moralines
aplinkybes.
Noriu pabrėžti, kad per pastaruosius trejus metus pradėtos
pertvarkos socialinės apsaugos, socialinio draudimo, rūpybos,
užimtumo skatinimo srityse yra labai svarbios ir būtinos, kurios
padėjo nuo ekonominių sukrėtimų neapsaugotą socialinės apsaugos
sistemą prikelti naujam gyvenimui. Pradėtos reformos yra
įsibėgėjusios, jos sėkmingai tęsiamos, su jomis susiję projektai -
irgi. Būtų tikrai labai gaila, jei naujasis ministras jas nuspręstų
nutraukti. Be to, socialinė ir ekonominė situacija irgi reikalauja
vykdyti reformas, todėl tolesnis socialinės apsaugos reformavimas
yra neišvengiamas.
Bijau, kad gali būti bandoma numarinti sėkmingai pradėtą
pensijų sistemos reformą, ypač kalbant apie mūsų inicijuotas
naujoves ir siūlymus dėl privataus pensijų kaupimo. Nuolat jautėme
opozicijos įtaką ir norą sužlugdyti šiuos mūsų projektus, kad jie
nevirstų realybe, o greičiau priešingai - nugultų stalčiuose ir
būtų pamiršti. Tuo nesunku įsitikinti ir, pavyzdžiui, atidžiau
pasiklausius socialdemokrato Algirdo Syso kalbų apie „Sodrą“,
pensijų sistemos reformą. Keista tik tai, kad socialdemokratai
prieštarauja savo pačių sprendimams, priimtiems įgyvendinant
ankstesnę pensijų reformą, kuomet į Lietuvą buvo atvesti pensijų
fondai. Dabar jie patys nori juos išnaikinti, nušluoti nuo žemės
paviršiaus. Argi tai logiška? Atvesti į Lietuvos rinką pensijų
fondus - naują užsienio kapitalą - ir po kelerių metų jį
sunaikinti? Taip, sutinku, pensijų kaupimo sistema nėra tobula, bet
ją būtina tolinti, padarant taip, kad ji būtų kur kas naudingesnė
žmogui, garantuotų jam didesnę kaupiamos pensijos dalį, t.y.
keičiant ankstesnę tvarką, priimtą socialdemokratų. Ką mes jau ir
pradėjome daryti - keisti galiojančią sistemą, priėmėme atitinkamus
sprendimus, svarbu ir toliau užtikrinti, kad pensijų fondus
administruojančių bendrovių gaunama nauda mažėtų, o žmonių, juose
kaupiančių papildomą pensijos dalį, daugėtų.
Mano, kaip ministro, iniciatyva, startavo unikali programa
bendruomenėms, kurios tikslas - sustiprinti bendruomenių vaidmenį,
sprendimų galias perduodant vietos bendruomenei, kraštui svarbius
klausimus spręsti piliečiams, dalyvauti jų įgyvendinime. Šiai
programai įgyvendinti 2012 m. skirta 8 mln. litų. Metų pabaigoje
matome ir ženklių pokyčių - bendruomenės su užsidegimu įgyvendino
ir dar įgyvendina suplanuotus projektus. Dažniausiai tai projektai,
susiję su aplinkos gražinimu, bendros gerovės gerinimu. Tikiuosi,
kad šis projektas nebus palaidotas. Ši iniciatyva labai suvienijo
bendruomenių atstovus bendriems tikslams, juos sutelkė, žmonės
labai palankiai vertina šią naujovę.
- Kalbėjausi su jumis vos tik pradėjus eiti socialinės apsaugos ir darbo ministro pareigas. Simboliška, kad kalbame dabar, kai paliekate ministro postą. Kokį darbą įsivaizdavote prieš ateidamas ir kiek tai atitiko realybę?
- Eidamas dirbti ministru žinojau, kad šioje srityje yra daug
problemų, bet kad jų tiek daug - negalėjau įsivaizduoti. Iš išorės
nesimato visų sunkumų, tik dirbant tiesiogiai galima viską realiai
pamatyti ir įvertinti tikruosius problemų mastus. Išties tai buvo
sudėtingas laikotarpis, jį padiktavo ir tuo metu labai smarkiai
žemyn krintanti ekonomika, ji smuko daugiau kaip 15 proc. Tokį
krizės gilumą buvo sudėtinga numatyti.
Paprastai kalbant, socialinės apsaugos sistema tuo metu buvo
labai nusilpusi, ją reikėjo kuo skubiau gydyti, o šalinant kai
kurias ligas - net operuoti. Joje buvo daug įsisenėjusių,
įsišaknijusių problemų, kurios nebuvo sprendžiamos metų metais ir
jau reikalavo pokyčių.
Todėl dabar Lietuvai pamažu išbrendant iš krizės, gerėja ir
situacija socialinės apsaugos srityje. Šiandien ranką prie širdies
pridėjęs galiu pasakyti, kad socialinė apsauga stiprėja, kasdien ji
vis stipresnė ir stipresnė. Tai pasiekti padėjo laiku priimti
tinkami sprendimai. Taisosi finansinė „Sodros“ padėtis, daugįja
dirbančių žmonių, mažėja nedarbas, ypač jaunimo, retėja ir
socialinių pašalpų gavėjų gretos, nes vis daugiau žmonių pritaria
socialinio teisingumo siekiui, aktyviai įsitraukia į darbo rinką.
Prie gerėjančios situacijos prisideda ir Europos Sąjungos lėšomis
įgyvendinami projektai, kurie padeda žmonėms sėkmingiau integruotis
socialiniame gyvenime. Pavyzdžiui, galime pasidžiaugti, kad ES
parama padėjo daugybei žmonių: 165 tūkst. darbuotojų kėlė savo
kvalifikaciją, 30 tūkst. bedarbių įgijo profesiją, daugiau kaip 18
tūkst. žmonių, buvusių socialinėje atskirtyje, sulaukė pagalbos,
buvo sukurtos darbo vietos specialistams, dirbantiems su projektų
dalyviais, o sunkmečiu darbą susirado daugiau kaip 70 tūkst.
bedarbių, dalyvavusių projektuose.
Apibendrinamas galiu pasakyti, jog esu tikras, kad pavyko
nuveikti nemažai svarbių reikšmingų darbų Lietuvos žmonėms,
pradėjome iš pagrindų pertvarkyti silpną socialinės apsaugos
sistemą, mažinome šešėlį, skatinome žmones dirbti, o ne gyventi iš
pašalpų ar „juodų“ pajamų, keitėme žmonių požiūrį į socialinės
apsaugos ir rūpybos sritis, nes dauguma buvo įpratę būti
išlaikytiniais, o ne dirbančiaisiais. Manau, kad nueiti pirmuosius
žingsnius, praminti šiuos kelius pavyko gerai.
-Ko nespėjote padaryti? Kokius pagrindinius savo nuveiktus darbus išskirtumėte? Kas nepavyko?
- Išskirčiau sėkmingai startavusią pensijų sistemos reformą,
piniginės socialinės paramos sistemos pertvarką, kurios niekas
imtis nesiryžo ištisus dešimtmečius, pavyko sumažinti jaunimo
nedarbą, nors buvome už tai kritikuojami. Jis mažėja sparčiausiai
ES - „Eurostat“ duomenimis, jaunimo iki 25 m. nedarbas Lietuvoje
mažėjo sparčiausiai ES - 7,7 proc., lyginant šių metų liepos ir
2011 m. liepos duomenis. Pavyko suvaldyti ir augusį nedarbą. Dabar
darbo rinkoje vyksta teigiami pokyčiai. Mažėjimo tendencijos
fiksuojamos daugiau kaip metus. Štai per pastaruosius dvejus metus
nuo 2010 m. rugpjūčio iki 2012 m. rugpjūčio bedarbių skaičius
sumažėjo 122,3 tūkst. Pavyko užtikrinti, kad visas socialines
išmokas sunkmečiu žmonės gautų laiku, kad jos nevėluotų, kaip tai
buvo nutikę Rusijos ekonominės krizės metu.
Kaip jau minėjau, startavo unikali programa vietos
bendruomenėms, kurios tikslas - sustiprinti bendruomenių vaidmenį,
jų galias priimant bendruomenei, kraštui svarbius sprendimus,
dalyvaujant jų įgyvendinime.
- Ko palinkėtumėte savo įpėdiniui? Ką realiausiu iš būsimųjų valdančiųjų matote?
Kaip žinoma, SADM pagal šios dienos prognozes ir koalicijos sutartį atitenka „darbiečiams“.
- Apie vardus, pavardes tikrai nenorėčiau kalbėti, gal daugiau
būčiau linkęs sakyti, koks, mano nuomone, žmogus turėtų šiuo
laikotarpiu ateiti ir vadovauti. Palinkėčiau kantrybės, ištvermės,
įžvalgumo, nebijoti rizikuoti ir mūru stoti už savo kuruojamą
sritį, žmones, nevengiant ir nebijant sakyti tiesos, kuri toli
gražu ne visada yra maloni. Socialinės apsaugos ministras turi būti
bendradarbiaujantis. Jis - žmonių draugas, globėjas, jis turi
ieškoti būdų padėti vargstantiems ir, žinoma, juos surasti. Jo
rūpestis - padėti žmonėms ant kojų atsistoti, užtikrinti, kad
reikiamas išmokas laiku gautų tie žmonės, kurie jas turi gauti, kad
būtų kuo daugiau socialinio teisingumo. Taip pat palinkėčiau
pamatyti kuo daugiau pačiam, tai yra plika akimi, užuot tikėjus
tuo, ką sako kolegos, specialistai, daugiausiai dirbantys su
dokumentais ir nematantys tikrosios padėties. Kitaip tariant -
pačiam pačiupinėti problemą, nes tokiais atvejais lengviau priimti
tinkamus sprendimus.
Jei žinočiau, kas užims mano vietą, šiandien daugiau laiko
skirčiau ne vien tiktai „popieriniam“ arba formaliam perdavimui,
bet daugiau siekdamas perteikti ir perpasakoti dalykus, kuriuos
svarbu žinoti pradedant vadovauti tokiai sudėtingai ministerijai,
kurioje susipina viso žmogaus gyvenimo sritys - nuo gimimo iki
mirties. Realus gyvenimas matuojamas ne pažymomis ar ataskaitomis.
- Esate išrinktas į Seimą, ministru nebūsite. Kokioje srityje matote savo tolesnį darbą?
- Pasiūlymą dirbti pateikė rinkėjai, išrinkdami į Seimą. Aš
nesu vienas. Aš - komandos žmogus. Dirbsiu vienoje didžiausių Seimo
frakcijų. Natūralu, kad savo žinias, išmanymą, galimybes ir
gebėjimus derinsiu su kolegų situacija ir pasitaręs su
bendraminčiais apsispręsiu, kuriame komitete dirbsiu. Manau, kad ne
tiktai socialinės apsaugos srityje, kurioje teko pastaruosius metus
dirbti. Yra sričių, kur jaučiuos esąs pakankamai kvalifikuotas -
seniau yra tekę dirbti Seimo Audito komitete, net jam vadovauti.
- Ar dar kartą norėtume sugrįžti vadovauti šiai ministerijai?
- Ateidamas dirbti į šią ministeriją į panašų klausimą, kodėl
čia einate, atsakiau labai trumpai: yra žodis „reikia“. Kaip
žmogus, ieškantis ir siekiantis pasitikėjimo tais, kuriems ir
dirbau šį darbą, manau, jei Tėvynė pašauks, tai būtinai ir dirbsiu
man patikėtą darbą.
- O turtingesnis iš ministerijos išeinate?
- Patirtimi - taip. O finansiškai - ne, bet ir neturėjau tokių
tikslų.