Prieš porą savaičių dabar jau buvęs „Meridiano“ paramos fondo vadovas Artūras Žičkus kreipėsi į Vyriausybę, prašydamas leisti Baltijos priekrantėje nuskandinti laivą.
Tokiais planais pasipiktino ir Klaipėdos vadovai, ir gyventojai. Nevyniodamas žodžių į vatą šį A. Žičkaus žingsnį meras Vytautas Grubliauskas pavadino šantažu. Savivaldybei su buvusiu fondo vadovu taip ir nepavyko pasirašyti bendradarbiavimo sutarties, kurioje būtų numatyti konkretūs abiejų šalių įsipareigojimai dėl burlaivio išsaugojimo.
Gelbėti reikia skubiai
Specialistai yra pripažinę, jog dar vienos žiemos „Meridianas“ gali ir neatlaikyti – jį būtina skubiai remontuoti. Misijos išgelbėti miesto simbolį ėmėsi du gerai žinomi Klaipėdos verslininkai – krovos kompanijos „Bega“ generalinis direktorius Aloyzas Kuzmarskis bei miesto centre veikiančių restoranų, taip pat ir „Friedricho pasažo“, savininkas Aidas Kaveckis, tapęs naujuoju paramos fondo vadovu.
Penktadienį naujieji fondo dalininkai pasirašė įsipareigojimų perdavimo sutartį. Abu verslininkai išsamiai susipažino su laivo būkle, jį apžiūrėjo ir artimiausiu metu priims sprendimus dėl tolimesnio laivo likimo.
„Tai viltį teikiantys pokyčiai – nuo šiol „Meridianas“ yra patikimose rankose“, - džiaugsmo neslėpė uostamiesčio meras V. Grubliauskas.
Jo teigimu, nuo šiol ir Savivaldybei atsivers geresnės galimybės prisidėti prie laivo išsaugojimo, nors ji ir nėra fondo dalininkė. Meras įsitikinęs, kad pasikeitus fondo savininkams, Taryba tikrai pritars dvišalei bendradarbiavimo sutarčiai su konkrečiu burlaivio išsaugojimo programos finansavimu.
Pasirūpinti laivu nesugebėjo
Rugsėjį burlaivis Kultūros paveldo departamento valia buvo išbrauktas iš valstybės saugomų kultūros paveldo vertybių registro ir neteko teisinės apsaugos. Tai sumenkino ir galimybes lėšų laivui atstatyti gauti iš Europos sąjungos fondų. Toks paveldosaugininkų akibrokštas užpykdė klaipėdiečius ir jūrininkus veteranus, kurie jaunystėje šiuo burlaiviu plaukiojo po Baltijos jūrą. Paveldosaugininkai savo sprendimą grindė tuo, jog daug kartų lopytas laivas neteko savo autentiškumo. Tačiau departamento vadovai leido suprasti, jog verdiktas nėra galutinis ir jis dar gali būti svarstomas.
„Meridianą“ prieš dešimtmetį už simbolinį litą iš savivaldybės įsigijo klaipėdietis teisininkas A. Žičkus. Jo įsteigtas paramos fondas rūpinosi „Meridiano“ išsaugojimu. Tačiau fondui sunkiai sekėsi surinkti lėšų brangiam remontui. 2010-ųjų gegužę barkentina pačių klaipėdiečių rankomis buvo nutempta į dokus ir kelis mėnesius remontuota. Tačiau kosmetinis atnaujinimas laivo neišgelbėjo. Šiemet svarstyta surinkti lėšų ir dar šį rudenį vėl perkelti laivą į sausumą po stogu, kur jis būtų pamažu remontuojamas. Mokslininkų teigimu, „Meridianas“ – vienintelis toks Suomijoje po Antrojo pasaulinio karo pastatytas ir išlikęs burlaivis.