„2024-ieji vadinami G.Puccini metais, tad be svarios dedikacijos šiam kompozitoriui negalėjo apsieiti ir mūsų teatras. Premjera nuskambės lapkričio 29-ąją – tą pačią dieną, kurią prieš 100 metų nustojo plakti operos genijaus širdis.
Visas jo vienaveiksmių operų triptikas pirmą kartą statomas neseniai savo 50-metį atšventusiuose LNOBT rūmuose. O kadangi operos net trys, tai ir atlikėjų premjeroje neįprastai daug: kiekvieną vakarą scenoje, neskaičiuojant choro bei mimanso artistų, matysite net 47 solistus“, – atskleidė LNOBT generalinė direktorė Laima Vilimienė.
Dideliame premjeros atlikėjų būryje – populiarūs lietuvių artistai Gabrielė Bukinė, Sandra Janušaitė, Viktorija Miškūnaitė, Jovita Vaškevičiūtė, Liudas Mikalauskas, Tomas Pavilionis, įvairiose Europos šalyse gyvenantys ukrainiečių solistai Andrejus Bondarenka, Jurijus Jurčiukas, Aleksandras Šulcas, amerikiečiai Lisa Chavez, Kelly Glyptis, Gregory Turay, italas Oreste Cosimo ir kt.
„G.Puccini, mano nuomone, yra vienas genialiausių kompozitorių, kuris sugebėjo teatrą paversti muzika. Tai melodijos genijus, mokėjęs kurti nuostabiausio grožio arijas, taip pat gebėdavęs savo kūriniuose puikiai išplėtoti temas ir leitmotyvus.
Jis – ir puikus orkestruotės meistras, kurio komponuoti akordai klausytojams sukelia šimtus šiurpuliukų“, – sakė teatro vyriausiasis dirigentas ir premjeros muzikos vadovas Ričardas Šumila.
Spaudos konferencijos vaizdo įrašą galite rasti čia:
Pagarbos duoklė kompozitoriui
„Tikrasis šio triptiko režisierius yra G.Puccini. Aš – tik jo asistentas, padedantis įgyvendinti idėjas, kurios visos yra kompozitoriaus partitūroje“, – teigė iš Niujorko atvykęs režisierius Michaelis Capasso.
Svečias akcentavo triptiko operų įvairovę: „Pirmoji opera „Skraistė“ – seksuali, žemiška, žiauri, tarsi gyvenimo purvu šiek tiek aptaškyta. „Sesuo Andželika“ – absoliutus kontrastas jai: ši opera nukelia mus į pakylėtų religinių jausmų šventovę. Įdomu, kad G.Puccini – pirmasis muzikas savo šeimoje, kuris nekūrė bažnytinės muzikos, nors jo tikra sesuo buvo vienuolė.
„Džanis Skikis“ – vienintelė G.Puccini sukurta komedija. Ji pašiepia tokias italų šeimas ir tokius žmones, kurių pats kompozitorius labiausiai nemėgo.“
Premjeros scenografas, taip pat iš Niujorko atvykęs Johnas Farrellas pritarė jam sakydamas, kad triptiko scenografiją tam tikra prasme irgi sukūrė G.Puccini, nes operose paliktos nuorodos leidžia suprasti, koks sprendimas joms labiausiai tiktų.
„Operoje „Skraistė“ veiksmo vieta nurodyta gana konkrečiai: tai Paryžius, Senos krantas, barža, kurioje sunkiai dirba žmonės. Tai industrinis, nenuglaistytas Paryžius, kokio paprastai nemato turistai. Daug žemės atspalvių ir paslaptinga saulėlydžio šviesa – beje, įdomu, kad visų triptiko operų veiksmas vyksta vakare arba naktį.
„Sesuo Andželika“ – vizualiai realistiškiausia, tačiau operos finale žiūrovų laukia netikėtas stebuklas, kuris daugelį sugraudins. O „Džanio Skikio“ scenografiją padiktavo vaizduojamas metas – ankstyvieji viduramžiai“, – pasakojo scenografas.
Akį džiugins istorinio stiliaus kostiumai
„Pamačiusi būsimo spektaklio scenografijos maketus, jau galiu įsivaizduoti, ką mąsto režisierius, scenografas ir kuria linkme reiktų judėti man, – teigė premjeros kostiumų dailininkė Jurgita Jankutė. – Nudžiugau pamačiusi, kad šįkart orientuojamasi į konkrečius istorinius laikotarpius.
„Skraistėje“ tai – XX amžiaus pradžia, jau įamžinta fotografijose, tad buvo galima surasti panašių į operos personažus žmonių atvaizdų.
Operoje „Sesuo Andželika“ matome XVII amžiaus moterų vienuolyną. Kaip žinome, vienuolių rūbai beveik nepasikeitė nuo viduramžių, o štai turtingosios Kunigaikštienės kostiumą spektaklyje įkvėpė dailininko Anthony van Dycko tapyba.
„Džanio Skikio“ veikėjų pėdsakų ieškoti pati buvau nuvykusi į Florenciją. Ieškojau jų gatvėse, muziejuose ir bažnyčiose, o daugiausiai naudingos medžiagos atradau Kvatročento laikotarpio freskose. Šio laikotarpio kostiumai būna kelių sluoksnių, jie pasiūti iš aksomo, todėl nėra lengvi. Tačiau jie padeda artistams įsijausti į žaismingus komedijos personažus.
Čia daug raudonos spalvos, jungiančios operoje vaizduojamą giminę tarsi kraujo ryšys, ir aukso, nes ši giminė yra turtinga ir gobši.“
Dailininkė ragino žiūrovus į G.Puccini operų triptiko spektaklius ateiti bent kelis kartus, nes iš pirmo karto visų scenoje esančių smulkių detalių pastebėti niekaip neįmanoma.
G.Puccini operų triptiko „Skraistė. Sesuo Andželika. Džanis Skikis“ spektakliai LNOBT scenoje šį sezoną rodomi nuo lapkričio 29 iki gruodžio 7 dienos.