Pirmoje koncerto dalyje skambėjo Silvijos Miliūnaitės kūrinio „Games of Time“ („Laiko žaidimai“) pasaulinė premjera ir Justės Janulytės kūrinio „Sleeping Patterns“ („Miego raštai“) premjera Lietuvoje, juos atliko Roberto Šerveniko diriguojamas Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras.
„Laiko žadimai“ – tai subtilus skaidrios faktūros kūrinys, grindžiamas neilgų kontrastingų epizodų kaita, kuriuos skiria mušamųjų cezūros. Kadangi laikas siejamas su judėjimu, čia didžiojo būgno imituojama „perkūnija“ ar žemi violončelių ir pučiamųjų registrai, paskui nerimastinga styginių partija kuria judrų foną, iš kurio išnyra charakteringi ritmai, išgaunami abiejose scenos pusėse išdėstytų keturių mušamųjų solistų, o variniai pučiamieji duoda toną. Šiame opuse mušamiesiems patikėtas svarbiausias vaidmuo, todėl naudojama daug įvairių, taip pat egzotinių instrumentų (pavyzdžiui, japoniškos grandinės, metalinis lakštas), girdime solo vibrafoną, marimbą ir pan. Pabaigoje viskas nuskaidrėja ir nuslopsta sulig pasiekta stabilia garsine plokštuma.
Kitas, taip pat kviečiantis pasinerti į meditatyvią, už kasdienio suvokimo plytinčią būseną, kūrinys „Miego raštai“, žaidžia idėja apie smegenų bangas ir jų veiklą miegant. Tai dinamiškai šiek tiek banguojantis, disonansinis ir pastovus garsinis kontinuumas, kuriam ilgi pučiamųjų tonai suteikia kosmiškumo. Savotiškos miego fazės keičiasi, kai pereinama į kitą tonalinį koloritą. „Miego raštai“ panardina į kažkokią atpalaiduojančią terapinę būseną, jos poveikis švelnus ir teigiamas iškart keliais lygmenimis.
Abu kūriniai yra novatoriški, atitinka laiko dvasią, įdomūs ir meistriškai parašyti.
Antroji koncerto dalis supažindino su kitokio plano, nors irgi kažkur virš žemės plevenančioje erdvėje įsikūrusiu garsiniu kosmosu. Trijų dalių koncertas smuikui ir orkestrui „Aurora“ piešia spalvingą ir žėrintį „aurora borealis“, arba Šiaurės pašvaistės, vaizdą.
Pirmą kartą Lietuvoje girdima solistė studijavo pas Zakharą Broną, Maksimą Vengerovą ir Mstislavą Rostropovičių „Escuela Superior de Musica Reina Sofia“ konservatorijoje Madride, Kelno muzikos ir šokio aukštojoje mokykloje ir „Guildhall School“ Londone. L. Moreno darbų apimtis rodo, kad ji yra sparčiai kylanti smuiko žvaigždė, kurianti ir įspūdingą sceninį įvaizdį. Kilusi iš Peru, smuikininkė šį kompozitoriaus J. Lópezo Koncertą smuikui neseniai griežė Limoje su Hjustono simfoniniu orkestru – tai buvo pasaulinė premjera.
Efektinga, graži, spindinčiais, bet skoningais rūbais vilkinti brunetė ir jos rankose virtuoziškai prabylantis 1762 metais Nicola Gagliano pagamintas smuikas darė įspūdį kokybiškumu. Solistė griežė temperamentingai, gerai jausdama ir perteikdama sudėtingą ritmų įvairovę. Kūrinys sudėtingas ne tik ilgumu, ritmais ir techniniais triukais, įvairiausiais štrichais, bet ir tam tikru formos ir dermės neapibrėžtumu, kurį ji „suveržė“ valingu ir sukauptu požiūriu.
Nors kompozitorius stengėsi visą laiką nustebinti, kūriniui visgi stinga aiškesnės dramaturgijos, loginių muzikinių segmentų jungčių, ir bendras įspūdis vienodokas. Įdomiausiai skambėjo solinės rečitatyvinės vietos su replikomis iš orkestro, taip pat kadencija kūrinio pabaigoje. Pažinome L. Moreno puikią techninę pusę ir išraiškingą temperamentą. Būtų miela gyvai išgirsti jos interpretuojamą klasiką, nuspalvintą ugningais Lotynų Amerikos gaisais.
* * *
Toliau Tarptautiniame aktualios muzikos festivalyje „Gaida“: lapkričio 6 d. 19 val. LVSO koncertų salėje – elektroninės muzikos legendos Jeffo Millso unikalus pasirodymas su gyvos muzikos atlikėjais. Bilietus platina „Bilietai.lt“.
Gruodžio 5 d. festivalio „post scriptum“ LVSO koncertų salėje – JAV muzikos garsenybės Caroline Shaw koncertas Vilniuje su įžymia Niujorko mušamųjų grupe „Sō Percussion“. Bilietus platina „Kakava.lt“. Festivalį finansuoja Lietuvos kultūros taryba, Vilniaus miesto savivaldybė. Visa programa www.gaida.lt.