Ar įmanoma pakartoti Rolandą Rastauską? Ne, ir ne dėl to kad jis atliko šuolį. Jo poezija, balsas ir buvimas erdvėje skleidė tik jam būdingą virpesį. Simboliška, kad festivalio „Gaida“ kartu su Rastausku sumanytas muzikinis-poetinis performansas, vykęs Nacionaliniame dramos teatre, pavadintas „Susitaikymai“ – susitaikymai su kitu scenarijumi, balsu, nuotaika, o ypač su neužpildoma tuštuma. Autoriaus mirtis nėra metafora.
Tačiau svarbu, kad mirus poetui, neatsisakyta minties surengti RoRa muzikinius skaitymus – jie tapo draugų susitikimo ir atminties vieta. Rastauskas dar spėjo atrinkti savo verstus Czesławo Miłoszo eilėraščius, kuriuos skaitė aktorius Darius Meškauskas. Jis rado subtilų būdą perteikti poeziją ne kartojant Rastausko intonacijas ar gestus, o atskleidžiant poeto (ne)buvimą. Santūrus tonas ir tarsi nusisukimas nuo publikos, lyg jo adresatas būtų ekrane pasirodantis ir pradingstantis Rastauskas, leido geriau įsiklausyti į tekstus ir Tomo Kutavičiaus, Petro Vyšniausko ir Arkadijaus Gotesmano muziką.
„Susitaikymų“ poetinis-muzikinis performansas padalijo erdvę ir laiką į dvi dalis: iki ir po, anapus ir šiapus. Miłoszo poezija skambėjo scenos tamsoje, o tada nušvito ekranas ir jame pasirodė Rastauskas. Jis skaitė Josifo Brodskio eilėraštį ir savo poeziją. Videomenininkė Aurelija Maknytė, kūrusi judančius vaizdus RoRa poetiniams performansams, šį kartą iš archyvų surankiojo ir suskaitmenino paties poeto portretą. Rastauskas ekrane tyli, žvalgosi, kartais linguoja. Skvarbiu žvilgsniu perskrodžia kamerą – tarsi žiūrėtų į mus. Pasigirsta su niekuo nesupainiojamas jo balsas:
Neleisk man Dieve laidoti draugų
Telieka nepalaidoti nė vienas
Lai kandžių auksu smegenų purvu
Nevirsta ir nevirkdo mėnesienos
(Rolandas Rastauskas „Užsklanda ir rečitatyvas“, In memoriam Vaidotas Daunys & Giedrimundas Gabrėnas)
Rastauskas skaito kaip iš krantų besiveržianti upė, žodžiai įgauna pagreitį, pasileidžia šuoliais. Neišmatuojama vidinė dinamika ir kartu begalinis troškimas išsiveržti iš rėmų („Šuolis į tolį, tas pats – į aukštį“). Jis pats buvo geriausias savo poezijos instrumentas ir atlikėjas. Dabar Rastauskas yra įrašas, įsirašęs į mūsų partitūras ir poeziją. RoRa ir skamba kaip dvi baRokiškai užRašytos natos. Jos pasigirsta Tomui Kutavičiui prilietus fortepijono klavišus, Arkadijui Gotesmanui užgavus varinę lėkštę, Petrui Vyšniauskui su įkvėpimu pučiant saksofoną. O tada muzika nutyla ir Darius Meškauskas palydi publiką poeto žodžiais „reikia eiti namo“.
reikia eiti namo pro bažnyčių prisodrintą dangų
pro išąlusias išėdas ir iš balkono išspirtas egles
reikia eiti namo savo kūną įtempus it lanką
pro girtuoklių stotis ir vitrinų šaltas ugneles
(Rolandas Rastauskas, „Eiti namo“)
* * *
Toliau Tarptautiniame aktualios muzikos festivalyje „Gaida“: spalio 24 d. LVSO koncertų salėje – pasauliniam orkestrų elitui priskiriamo Hamburgo simfoninio orkestro ir įžymaus šių dienų dirigento Sylvaino Cambrelingo koncertas. Vakaro solistas – fortepijono virtuozas Pierre-Laurent Aimard (Prancūzija). Bilietus platina „Bilietai.lt“.
Spalio 25 d. Nacionalinėje filharmonijoje – Lietuvos publikos numylėtinio, smuiko virtuozo ir dirigento Hugo Ticciati (Švedija, JK) koncertas su Lietuvos kameriniu orkestru. Programoje – Loretos Narvilaitės ir Žibuoklės Martinaitytės kūrinių pasaulinės premjeros, Caroline Shaw (JAV), Justės Janulytės ir Jonny Greenwoodo (JK) kūrinių premjeros Lietuvoje. Bilietus platina „Kakava.lt“.
Spalio 25 ir 26 d. šiuolaikinės kultūros erdvėje „Kablys+Kultūra“ – ilgai laukto britų elektroninės muzikos atlikėjo Rival Consoles ir prancūzų elektroninės muzikos meistro Francko Vigroux pasirodymai. Prieš Rival Consoles spalio 25 d. įvyks ir lietuvių El Chico Fuendre audiovizualinio kūrinio premjera, prieš Francko Vigroux pasirodymą spalio 26 d. muzikuos vokiečių elektroninės muzikos kūrėjas Philipp Henkel. Bilietus platina „Kakava.lt“. Festivalį finansuoja Lietuvos kultūros taryba, Vilniaus miesto savivaldybė. Visa festivalio programa www.gaida.lt.