Kaip sako J. Sakalauskas, pagrindinis studijos renginių tikslas – kurti naujus ryšius tarp operos ir su ja nesusijusių veiklų, tarp naujus kūrybinius sumanymus tveriančių kūrėjų, jungti skirtingoms visuomenės grupėms priklausančių žiūrovų pasaulius ir taip suburti naujosios operos bendruomenę.
Jungs skirtumus
Jono Sakalausko įkurtai „Naujajai Operai“ – tai pirmasis sezonas, kuriame savo sumanymais komanda siekia atverti kultūrą kiekvienam.
„Norime jungti skirtingus taškus: ne tik didžiojoje ar mažojoje operoje estetiškai perteikti vieną ar kitą kultūrą, rasti tam tikrus meninius sprendimus, bet ir spręsti tam tikras visuomenės problemas, apjungti visiškai skirtingus požiūrius ir sritis. „Naujoji opera“ – tai bendruomenė, kur gali burtis net ir didžiausiomis skirtybėmis pasižymintys žmonės, kurie mus įkvepia kurti, o mūsų kūryba leidžia atsiskleisti ir patiems žiūrovams“, – apie idėją kalba J. Sakalauskas.
Operos solistas pasakoja, kad pastaruosius dešimt metų dirbant didžiausiose valstybinėse kultūros įstaigose jam nuolat kirbėjo mintis įgyvendinti savo kūrybinius sumanymus. „Naujoji Opera“ yra tai, kas dešimtmetį brendo mano galvoje. Nesiruošiame supaprastinti meno ir pataikauti publikai, tačiau sieksime komunikuoti su auditorija ir šiuolaikinį meną jai pristatyti tuose kontekstuose, kurie būtų suprantami ir įkandami. Kartais žmonėms, kurie nesisuka akademinėje bendruomenėje, tuos kontekstus suprasti būna sudėtinga – norime tai pakeisti. Pasitelksime inovacijas, kurioms nereikia įmantrių formų – kartais užtenka pakeisti laiką, vietą ir tai sukuria naują raišką, galimybes, potyrius“, – sako J. Sakalauskas.
Kviečia degustuoti muziką su kavos prieskoniu
Pirmasis „Naujosios Operos“ sezono renginys „Balso diena“ kvies mąstyti apie dainavimo meno ir savo balso pažinumą. Jau spalio 26 d. vyksiančiame renginyje lauks atviros pamokos kiekvienam norinčiam su žymiais vokalo pedagogais ir diskusija „Balso fenomenas“. Joje, kartu su prof. Eugenijumi Laurinaičiu, gyd. Austėja Pėčeliūniene, balso ir viešojo kalbėjimo eksperte Olga Polevikova, žinomais operos solistais bus kalbama apie žmogaus balso reiškinį: kaip būti sąmoningesniam balse, ką apie mus gali pasakyti balsas, kaip žmogus suvokia savo balsą.
„Naujosios Operos“ programoje netrūks ne tik edukacinių, bet ir jusles sužadinančių sumanymų. Vienas tokių – degustacinė premjera „J. S. Bacho kavos kantata ir „Italala“ kavos istorijos“. Šis kūrybinis sumanymas jungia baroko laikotarpio operą su tuo metu egzistavusia moterų teisių ribojimo problematika. „Tuo metu, kai Bachas rašė muziką, Vokietijoje moterims nebuvo leista gerti kavos. Tad skambant to laikmečio muzikai ir sumanymo dalyviams – žiūrovams ir degustatoriams – ragaujant kavą, aktyvinant skonio, klausos, uoslės jusles visiškai kitaip išsiskleidžia anuometinės aktualijos, moters padėties problematika“, – sako „Naujosios Operos“ bendraįkūrėja Emilija Finagėjevaitė.
Erdvė kokybiškam šeimos laikui kartu
Kaip pastebi J. Sakalauskas, Lietuvoje trūksta visai šeimai skirtų veiklų, kurios skatintų tėvus ir vaikus drauge kurti. „Praktiškai viskas, ką darau, yra susiję su mano vaikais. Itin svarbu ne numesti vaiką į mokyklą ar būrelį, ne duoti jam geiminti, kol pats ką nors dirbi, kuri, o būti, veikti ir kurti kartu. Tiek man, tiek daugeliui mano pažįstamų tėvų labai trūksta tokio kokybiško laiko drauge su savo vaikais“, – sako jis.
Dėl šios priežasties jam su komanda kilo idėja atliepti šį trūkumą kūrybiškais sprendimais: inicijuojant operos pašteto gamybą ar operos pasaulyje apgyvendinant visiems gerai pažįstamą Mikę Pūkuotuką.
Pasak „Naujosios Operos“ įkūrėjų, net jei vaikams nepatiks opera, jie bent įsitrauks į pašteto gamybos procesą, paragaus savo gaminio ir taip išsineš teigiamas emocijas, kurias pasąmoningai susies su klasikiniu dainavimu. „Tėvai išgirs gerai žinomas arijas, o vaikai sužinos, kaip Mikė Pūkuotukas nuėjo į operą, ką ten valgė ir kaip užsimanė tapti operos dainininku“, – apie „Naujosios Operos Studijos“ sezono renginius šeimai kalba E. Finagėjevaitė.
Pasak jos, programoje taip pat galima rasti tokių veiklų, kaip muzikos terapija mažiesiems „Muzikutis“ ar Lietuvoje gana retai praktikuojamo prenatalinio (moters kūne augančio vaisiaus) ugdymo užsiėmimų.
Maži eksperimentai, virsiantys dideliais projektais
J. Sakalauskas sako, kad vis naujus kūrybinius sumanymus įkvepia aplink pastebima socialinė problematika. „Koks jaunų žmonių santykis su akademiniu menu? Kaip opera skambėtų tikrame kalėjime, į kalinį žiūrint kaip į lygiavertį kūrėją? Kodėl opera negalėtų skambėti prekybos centre, kodėl tai negalėtų būti konceptualaus meno erdvė? Ir tai tik keletas idėjų, kurios gimsta apie operą ir tam tikrus socialinius reiškinius mąstant kitu kampu“, – kalba J. Sakalauskas.
Paštetas, ant dainininkų kūnų piešiami piešiniai ir kiti maži eksperimentai, kaip sako „Naujosios Operos“ įkūrėjai, yra paveikaus meno paieškos, o sėkmingiausius iš jų jie vėliau planuoja plėtoti ir išauginti į platesnio masto projektus. „Per šias mažąsias operos formas norime išsigryninti savo identitetą ir pasiruošti dideliems ateities projektams. Mums labai svarbu, kad kūryba atsirastų iš bendruomenės, iš aktualijų, to, kas rūpi žmonėms, ir laisvės mąstyti“, – sako J. Sakalauskas.