OKT/Vilniaus miesto teatras naujame sezone kvies atrasti X teritorijas

2024 m. rugsėjo 27 d. 09:55
OKT/ Vilniaus miesto teatras
Naujame sezone OKT/Vilniaus miesto teatras kvies žiūrovus gilintis į X teritorijas. X  teritorijos nėra mums nežinomos teritorijos, mes dažnai į jas įžengiame ir jose  pasiklystame, nes jos dėl įvairių priežasčių nėra gerai ištirtos. 
Daugiau nuotraukų (2)
Oskaro Koršunovo  premjera „Žiema“ pagal Nobelio premijos laureato Jon Fosse pjesę mums atvers  neįmanomos meilės teritoriją. Jokūbo Brazio premjeroje „Akies istorija“ pagal  kontraversišką prancūzų rašytojo Georges Bataille’o kūrinį bus įžengta į žudančio  geismo teritoriją. 
Aktorės Eglės Jackaitės ir komandos kuriamame spektaklyje  „Nuodėmingoji šventoji“ pagal Vidmantės Jasukaitytės romaną bus drįsta pažvelgti į  prievartos teritoriją. Jaunas režisierius Jaunius Juodelis pristatys Bernar-Marie Kolteso „Roberto Zucco“, kur bus žengta į teritoriją anapus gėrio ir blogio.  
Kas yra tos X teritorijos? Tai vis dar iki galo neištirtos teritorijos. Kodėl jos tokios?  Priežasčių, kaip ir teritorijų – daugybė. Vienos jų mums atrodo nepasiekiamos ar netgi uždraustos dėka mus kankinančių įsitikinimų, kurie yra tik mūsų pačių galvose. Kitas  teritorijas kategorišku X ženklu pažymi valdžios, įstatymai, moralė, socialinės normos,  konjunktūra, „mainstream'as“, konformizmas, nenoras jaustis nepatogiai, baimė ir taip toliau.  Taip mes gyvename su tomis teritorijomis, kurios ir lieka kaip baltos dėmės ar kraujuojančios  žaizdos.  
26-ąjame sezone – keturios premjeros 
Šiame sezone OKT/Vilniaus miesto teatre scenos šviesą išvys keturios premjeros.  Tai O. Koršunovo spektaklis pagal norvegų dramaturgo, Nobelio literatūros premijos  laureato, įtakingo britų dienraščio „The Daily Telegraph“ į gyvųjų genijų šimtuką įtraukto J.  Fosse pjesę. Čia kūrėjai bandys įžengti į neįmanomos meilės teritoriją – tokios meilės, kuri iš  pirmo žvilgsnio atrodo begalinė ir neišvengiama, tačiau jai bekompromisį X uždeda  sociumas, kuriame tokia meilė neįmanoma. 
„Žiema“ – tai istorija apie dviejų žmonių, vyro ir moters atsitiktinį susitikimą. Jis – klestintis  verslininkas, sėkmingas žmogus, vadinama auksinė mūsų visuomenės dalis, ji – laisvo elgesio  moteris, didžiosios dalies žmonių akimis esanti pačiame visuomenės dugne be perspektyvos  iš jo pakilti. Besirutuliojant veiksmui paaiškėja, jog jie yra sutverti būti kartu, tačiau tai yra  neįmanoma, nes jie yra iš „skirtingų“ pasaulių. 
Antroji premjera – tai J. Brazio spektaklis pagal viena ryškiausių ir kontraversiškiausių figūrų  XX a. tiek literatūros, tiek filosofijos pasaulyje laikomo G. Bataille’o kūrinį „Akies istorija“.  Tai geismo teritorija, kurioje jauni žmonės lyg peilio ašmenimis laviruoja ant ribos, kurios  vienoje pusėje – nuodėmingi ištvirkavimai, kitoje – patys giliausi ir dvasingiausi dalykai, ir ta  riba tokia menka, tokia vis išnykstanti, vis atsirandanti.  
G. Battaile'as – vienas iš tų pernelyg atvirų ir drąsių kūrėjų, kuriuos pripažinti išdrįstama tik  jiems mirus: iki tol jie laikomi ne mąstytojais ar rašytojais, o tiesiog paranojikais ir bepročiais  (taip apie jį sakė tiek André Bretonas, tiek Jeanas Paulis Sartre'as). Po jo mirties Michelis  Foucault pasakė: „Šiandien mes žinome, kad Bataille'as yra vienas pačių svarbiausių mūsų  amžiaus rašytojų“.  
„Labiausiai aš didžiuojuosi tuo, kad sumaišiau kortas... Tai yra, suderinau patį  triukšmingiausią, labiausiai šokiruojantį, skandalingiausią būdą juoktis su pačia giliausia  religine dvasia“, – apie savo „Akies istoriją“ sako pats rašytojas.  
„Akies istorijoje“ galima atrasti temas, artimas ankstesniems J. Brazio spektakliams. Tai  ritualo, aukos, šventumo, apsivalymo temos.  
Trečioji premjera – tai „Nuodėmingoji šventoji“ pagal V. Jasukaitytės romaną „Marija  Egiptietė“, kurį kurs aktorė Eglė Jackaitė su komanda, kurioje O. Koršunovas, Gintaras  Sodeika, Kunigunda Dineikaitė ir kiti. Tai – spektaklis apie moters išgyvenimą radikalioje  patriarchalinėje visuomenėje, kupinoje prievartos moteriai.    „Nuodėmingoji šventoji“ – tai prievartos teritorija, kurioje moteris, visą gyvenimą kentusi  išorinę prievartą ir vidinę priklausomybę, atranda jėgų išeiti iš savo krizės ir pasirinkti  kardinaliai kitokią gyvenimo kryptį.  
Ketvirtoji sezono premjera – tai profesionalioje teatro scenoje debiutuojančio jauno  režisieriaus J. Juodelio spektaklis „Roberto Zucco“ pagal B-M. Kolteso pjesę. Šis spektaklis –  tai teritorija anapus gėrio ir blogio. Pagrindinis pjesės veikėjas – jaunuolis Roberto Zucco,  dvilypė asmenybė, nuolatos laviruojanti ant slidžios ribos anapus jau minėto gėrio ir blogio.  Jis atrodo žavus, bet ir žiaurus. Jis tarsi bando pranykti visuomenėje, tačiau nuolatos yra  pirmuose jos „puslapiuose“ už įvykdytus nusikaltimus. Jis tarsi atmeta bet kokias galimybes  būti visuomenės dalimi, tačiau tuo pačiu ir trokšta būti joje. Roberto Zucco – tikras  (anti)herojus. Beje, ši pjesė yra daugiau nei svarbi OKT/Vilniaus miesto teatrui – prieš  daugiau nei 26-erius metus, dar prieš atsirandant „Shopping and Fucking“, „Roberto Zucco“  pastatymas tapo savotiška šio teatro pradžia. Būtent statant „Roberto Zucco“ ir susikūrė  būsimas OKT branduolys. 
Naujų dramaturginių teritorijų paieškos konkurse „Dramos teritorija“ 
Neabejotinai svarbiausia šio sezono teritorija OKT/Vilniaus miesto teatre – tai „Dramos  teritorija“, kurią mėginsime atrasti su naujosios lietuviškos dramaturgijos konkurse  dalyvaujančiais dramaturgais. 
Tikime, jog „Dramos teritorija“ įkvėps neberašančius vėl rašyti, nedrįstančius pasirodyti  viešai – išdrįsti, o norinčius pabandyti parašyti pjesę – tiesiog imti ir tai padaryti. Kitaip  tariant, įkelti koją į „Dramos teritoriją“. Vieniems tai gali tapti sugrįžimu, kitiems – atradimu.  Autoritetinga komisija išrinks tris prizininkus, kuriems bus įteiktos privačių rėmėjų įsteigtos  premijos: 1 vieta – 6000 eur, 2 vieta – 1500 eur, 3 vieta – 500 eur. Pjesių laukiame iki 2024  m. lapkričio 30 d. 
„Šiuolaikiniam lietuviškam teatrui būtina šiuolaikinė lietuviška dramaturgija. Tai būtina  sąlyga, bet deja, šiandien tai ir didžiausia teatro problema. Parašytos knygos iš karto atsiranda  knygynuose, o parašytos pjesės taip lengvai neatsiranda teatro scenoje – čia mechanizmas  daug sudėtingesnis. Jos atranda savo formą tik tada, kai patenka į teatro repertuarą, o tam  reikia nutiesti kelią tarp žodžio ir scenos. Taip, šiandien įvairiais būdais bandoma tiesti tą  kelią, yra keletas kitų dramaturgijos konkursų ir festivalių, tačiau matome, jog tas kelias  kažkur nutrūksta. Tad pasitelkę „Dramos teritoriją“ mėginsime kurti nenutrūkstamą kelią tarp  dramaturgo žodžio ir teatro scenos“, – apie konkursą pasakoja O. Koršunovas. 
Gastrolėse užsienyje – ir sugrįžimai į užkariautas teritorijas, ir naujų teritorijų  atradimai 
26-ojo sezono užsienio gastrolėse – tiek sugrįžimai į jau pažįstamas teritorijas, tiek naujų  teritorijų atradimai. Prancūzija, Vokietija ir Sakartvelas – tokie taškai pažymėti šio sezono  gastrolių žemėlapyje. 
Dar šį rudenį laukia trys teritorijos Prancūzijoje. Pirmoji – gerai pažįstamas, ne kartą lankytas  Paryžius ir dar neištirta teritorija, jo pagrindinis teatras „Theatre de Ville“. Čia spalio mėnesį  bus pristatytas Kamilės Gudmonaitės kartu su negalios paliestais aktoriais sukurtas spektaklis  „Šventė“. Iš karto po to „Šventės“ trupė pervažiuos į visiškai mums nepaliestą teritoriją –  „Sens Interdits“ festivalį Lione. Trečioji teritorija Prancūzijoje mums jau tapusi sava – tai  Kane rengiamas festivalis „Les Boreales“. Čia lapkričio mėnesį pristatysime O. Koršunovo  „Otelą“. Tai bus jau septintasis OKT/Vilniaus miesto teatro spektaklis šio festivalio  programoje – anksčiau čia parodyti „Žuvėdra“, „Miranda“, „Dugne“, „Hamletas“, „Įstabioji ir  graudžioji Romeo ir Džuljetos istorija“ ir „Vienatvė dviem“. 
Pasirodymai Paryžiuje, Lione ir Kane yra „Lietuvos sezono Prancūzijoje 2024“ dalis.  Dar vieną naują teritoriją užsienyje išbandys režisieriaus J. Brazio ir jaunų aktorių „Žuvėdra“.  Lapkričio mėnesį jų laukia kelionė į Štutgartą (Vokietija) ir akistata su festivalio „SETT“  publika. 
Pavasarį leisimės į tarsi gerai pažįstamą, tačiau ir nepaliestą teritoriją – tai ne kartą aplankytas  Tbilisis (Sakartvelas) ir mums visiškai nepažintas tarptautinis kamerinių ir mono spektaklių  festivalis. Čia pristatysime O. Koršunovo ir Eimanto Pakalkos „Pamišėlį“, kuris, pasak pačių  festivalio organizatorių, šiandien kaip niekad aktualus Sakartvele.   
Repertuare – kito bendruomenėje, emancipacijos, kartų konflikto, neįmanomybės  susikalbėti ir kitos teritorijos 
Atrasti dar nepažintas teritorijas, prisijaukinti jas ir tapti jų dalimi kviesime ne tik premjerose,  bet ir repertuaro atramomis tapusiuose spektakliuose. 
Williamo Shakespeare’o „Otelas“ (rež. O. Koršunovas) žymi kito bendruomenėje teritoriją,  kalba apie meilės ir individo būties atskirtį, apie visuomenėje glūdinčias ydingas tradicijas,  kuriomis manipuliuodami populistai siekia sau naudos pražudydami kitus ir patį  žmogiškumą. Floriano Zellerio „Mama“ (rež. Kirilas Glušajevas) – tai šeimos teritorija, kuri  vienoje durų pusėje gali atrodyti kaip tobulas paveikslėlis, o kitoje durų pusėje gali užkurti  visus devynis pragaro ratus. „Šuo ir beždžionė“ (rež. Priit Pedajas) brėžia valdžios teritoriją:  traukiantis vienai valdžiai jos vietą tuoj pat užima kita valdžia. Nikolajaus Gogolio  „Pamišėlis“ (rež. O. Koršunovas) – tai radikalumo teritorija: beprotiškas valdžios geismas  nesvetimas net ir toliausiai nuo jos esantiems. 
Antono Čechovo „Žuvėdra“ (rež. J. Brazys) – tai meilės ir nemeilės, talento ir netalento, kartų  susidūrimo teritorija. Pagal Dovilės Zavedskaitės pjesę sukurtas „Pirk dramblį“ (rež. Eglė  Kižaitė) mus panardina į ne(si)kalbėjimo teritoriją, kuomet vaikystėje laiku nepasakytas vos  vienas vienintelis dalykas gali paversti jauno žmogaus gyvenimą nesibaigiančiomis  kančiomis ieškant atsakymo į tą vienintelį klausimą. Iwano Wyrypajevo „Vapsvos“ (rež.  Artiomas Rybakovas) kviečia pamėginti apeiti vienatvės teritoriją, nes norint kovoti su  absoliučia vienatve ir beprasmybe belieka tik suvienyti jėgas su kitais tokiais pačiais  vienišiais ir bandyti sukurti kažką absurdiško, bet prasmingo. Birutės Kapustinskaitės  „Portale“ (rež. Mantas Jančiauskas) galime prasmegti virtualioje teritorijoje, į kurią papuolę  galime atrasti „tikrąjį“ save, bet prarasti absoliučiai viską. 
„Šventė“ (rež. K. Gudmonaitė) – tai atsivėrimo teritorija, nes tik visiškai atsivėręs gali  atsikratyti kompleksų ar visuomenės klijuojamų štampų ir pradėti švęsti gyvenimą. B.  Kapustinskaitės „Terapijos“ (rež. K. Glušajevas) yra tikrų tikriausia atvirumo teritorija, nes  tik būdami atviri ir dalindamiesi netgi pačia skaudžiausia savo istorija su kitais išmoksime į  gyvenimą žvelgti su šypsena, nepaisant to, kokias grimasas jis mums berodytų. „Trans Trans  Trance“ (rež. K. Gudmonaitė) – tai lyties teritorija, kurioje vis dar keliamas klausimas, kas  nutinka žmogui, jei jo vidus neatitinka jo išorės ir kaip jam priimti save tokį, koks esa, jeigu  jį ne visada priima visuomenė? 
Lauros Sintijos Černiauskaitės „Liučė čiuožia“ (rež. O. Koršunovas) sugrąžins mus į lūžio  laikus, kur mes, įpratę gyventi rytų bloko stagnacijoje ir materialiame minimalizme staiga  atradome pinigus, vakarų pasaulį vaizdajuosčių ir MTV kanalo formate, supermarketus ir  meilę itin brangių ir trumpų SMS žinučių formoje. Šis spektaklis priklauso meilės ir  emancipacijos teritorijai. Bertolto Brechto „Vestuvės“ (rež. O. Koršunovas) – tai vienas  populiariausių ir lankomiausių ne tik OKT/Vilniaus miesto teatro, bet viso lietuviško teatro  spektaklių. Tai – desakralumo teritorija, kurioje dviveidiška moralė absoliučiai deformuoja  papročius ir tai kas kadaise buvo labiausiai sakralūs dalykai žmogaus egzistencijoje, ant stalo  paliekant tik nugertą butelį. 
Kaip ir kiekvieną sezoną šalia numatytų OKT premjerų įvyksta ir nenumatytų premjerų.  Tokių tikimasi ir šį sezoną. 

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.