Žiūrovams siūloma pasinerti į radikalios transformacijos veiksmą, įmanomą tik atsisakius visus ir kiekvieną individą varžančių socialinių taisyklių ir vertinimų.
Mirtis nėra tokia svarbi
Iš Čilės kilusios rašytojo R.Bolano novelė primena veiksmo filmo siužetą. Pagrindinis herojus 34 metų Maiklas susipyksta su žmona, išgyvena skyrybų dramą, bando rasti aistrą gyventi iš naujo. Nukeliauja į naktinį klubą, šoka ir ten pat miršta. Vyriškio siela atsiskiria nuo kūno, paskui jau iš morgo stebi tolimesnį, paradoksišką savo paties kūno gyvenimą Paryžiaus gatvėse. Toks vyksmas – tarsi priešprieša nusistovėjusiam krikščioniškos visuomenės požiūriui į mirtį, jos sudvasinimą.
„R.Bolano kūrinys – trumpa novelė, talpinanti mirties, radikalios transformacijos, meilės temas. Apie jas pradžioje kalbėjome nuojautų lygmenyje, kol dar nebuvome visko kristalizavę. Žmonės dažnai sureikšmina mirtį, kuri R.Bolano požiūriu, iš bet kokio kito kūno ar objekto perspektyvos nėra tokia nėra svarbu, kaip mums atrodo. Vienas esminių jo priesakų – žiūrėti ir nevertinti. Tokia rašytojo samprata provokuoja atsisakyti dogmatiškų sistemų. Tada nušvinta kitokio požiūrio ir supratimo erdvės“, – pristatydamas spektaklio „Sugrįžimas“ idėją kalbėjo N.Jasinskas.
Spektaklyje šmėžuoja vaiduokliai, šmėklos, dvasios, tačiau N.Jasinskui, regis, svarbiau ne anapusybė, o radikalūs pokyčiai, kai jų nebevertini, matai viską taip, kaip yra iš tikrųjų: „Negalvojau apie neveiksnumą, rezignaciją, blogio pateisinimą. Veikiau tai bandymas suvokti daugiasluoksnius ir daugiastruktūrius įvykius, juos priimti užuot neigus. Tai yra sudėtinga, mūsų taip galvoti niekas nemokė. Bet teatro esmė – atverti naujus mąstymo būdus, naujų tinklų gijas“.
Numirėlis pasijunta gyvas
Pagrindinis herojus suvokia, kad po mirties atsidūręs paribiuose jis tėra tik vaiduoklis. Žvelgdamas į tai, kas vyksta su jo kūnu, Maiklas stebi įvairiais situacijas. Bandant suvokti kitokį būvį „perdega smegenys“. Lyg ir supratęs, jog nuo šiol pasaulyje viskas tampa įmanoma, jo nevertindamas vienareikšmiškai, numirėlis deklaruoja savo „plačias pažiūras“. Kitaip tariant, nustoja vertinti – tokia radikali R.Bolano novelės idėja, kurią bando perteikti spektaklio „Sugrįžimas“ kūrėjai.
Atsispyręs nuo krikščioniško tikėjimo gyvenimu po mirties dogma, rašytojas tuo pat metu ją kritikuoja mirusiojo sielos akimis iš anapusybės žvelgdamas į išniekintą personažo kūną. Tai, pasak N.Jasinsko, itin svarbi egzistencinė tema – nustoti vertinti, kai viskas netikėtai atsiranda ir išnyksta.
„Nežinau, gerai tai ar blogai, tačiau man priimtina paprasta, bet kompleksiška literatūros išmonė – vos tik numirėlis pasijunta gyvas, jis aiškiau pamato savo ir kitų gyvenimą“, – teigia teatro instrumentais krikščioniškąsias vertybes uostamiesčio scenoje galbūt net radikaliau nei pats R.Bolanas dekonstruojantis N.Jasinskas.
Spektaklio scenografijos autorius Tadas Černiauskas ir dramaturgas Edgaras Gerasimovičius, pirmą kartą susidūrę su teatru, demonstruoja plačias šiuolaikinio vizualaus meno galimybes.
Kūrėjai rado bendrą kalbą
T.Černiauskas minimaliomis raiškos priemonėmis keičia scenovaizdį, jo paskirtį. Šeši aktoriai visą laiką matomi matomi vienoje erdvėje, bet skirtingose laiko bei vyksmo trajektorijose – naktiniame klube, morge, rūmuose. Gyvųjų ir mirusiųjų pasaulio personažai susitinka kliniškai švarioje aplinkoje, o jų akistatose netrūksta filosofinių, groteskiškų ar tiesiog komiškų epizodų.
Pasinaudojusi užgarsio komponavimo principais Agnė Matulevičiūtė scenoje atskleidžia tai, kas semiotine prasme slypi už meno kūrinio. Kompozitorė užgarsį suvokia kaip baigtinį veiksmą, tačiau, jo poveikis, priežastys, rezultatai, pasak jos, neapsiriboja vien tik tuo, ką žiūrovai regi ir girdi – jungiami audiovizualiniai elementai, tekstai, filosofinės potekstės.
Kiti N.Jasinsko komandos nariai choreografė Ieva Navickaitė, vaizdo menininkas Martynas Norvaišas, kostiumų dailininkė Liucija Kvašytė, šviesų dailininkas Dainius Urbonis, garso menininkas Edvinas Vasiljevas taip pat yra scenos menų profesionalai konceptualistai.
Spektaklyje „Sugrįžimas“ vaidina Klaipėdos dramos teatro aktoriai Justina Vanžodytė, Džiugas Grinys, Samanta Pinaitytė, Digna Kulionyte, Rimantas Pelakauskas.
Klaipėdos dramos teatras. Spektaklis „Sugrįžimas“ pagal R.Bolano novelę. Režisierius N.Jasinskas. Premjera rugsėjo 27–28 dienomis.