„Erdvė, kuria dalinamės“ – tokiu šūkiu žiūrovus pasitiks dvidešimt pirmosios „Sirenos“. Festivalio meno vadovė Kristina Savickienė atskleidė, kad šių metų programa ne tik kalbės apie pagrindinę erdvę teatre – sceną, bet ir kvies svarstyti, kokiose erdvėse mes gyvename.
„Šiemet „Sirenų“ spektakliai tyrinės erdves, kuriose gyvename, ir erdves, kurios slypi mumyse. Miestas, kuriame gimėme ar gyvename, – tarsi išplėsta mūsų vidinė geografija, kurioje randame save, savo prisiminimus.
Gatvės ir skersgatviai mieste vingiuoja išvien su mūsų psichologiniais labirintais, kuriuos ir tyrinėja teatras.
Teatro erdvės atradimai įvyksta tik žiūrovų ir aktorių susitikimo akimirką, kai kūrėjo mintis klaidžioja žiūrovo vidinėje erdvėje, skverbiasi į sąmonės gelmes, įgauna naujas prasmes, sužadina išgyvenimus, o gal dramatiškai kontrastuoja tarp to, kas vyksta scenoje ir žiūrovo vidiniame pasaulyje“, – sakė K.Savickienė.
Įsimintiniausi lietuvių darbai
Rugsėjo 25–29 d. tradiciškai vyks „Lietuvos teatro vitrina“ – speciali programa, kurioje pristatomi ryškiausi per pastaruosius metus Lietuvos teatruose sukurti spektakliai. Šių metų „Vitrinos“ programą kuravusios teatrologės Alma Braškytė ir Kristina Steiblytė į ją įtraukė dešimt darbų iš Vilniaus, Klaipėdos ir Šiaulių.
Neįprastų teatrinių patirčių mėgėjai turės galimybę apsilankyti Pauliaus Markevičiaus patyriminiame spektaklyje „Cafe existans“, o norintys pažinti šiandieninio teatro užkulisius tai galės padaryti Justo Tertelio monospektaklyje „PRAeis“ („Atviras ratas“).
Žiūrovai bus pakviesti į gilius sąžinės apmąstymus provokuojančius spektaklius: režisierės Yanos Ross Lietuvos nacionaliniame dramos teatre (LNDT) pristatytą „Apmąstant omarą“ ir Vilniaus senajame teatre sukurtą Jokūbo Brazio spektaklį pagal Albert’o Camus „Kaligulą“.
Skirtingi šeimos paveikslai bus tyrinėjami Eglės Švedkauskaitės režisuotame spektaklyje „Patina“, sukurtame pagal Virginijos Rimkaitės pjesę ir pastatytame Valstybiniame Šiaulių dramos teatre, ir Kirilo Glušajevo spektaklyje „Mama“, pristatytame OKT/Vilniaus miesto teatre.
Į „Vitrinos“ programą taip pat įtrauktas režisieriaus Žilvino Vingelio spektaklis „Diletantas“ („Kosmos Theatre“), kuriame laisvai improvizuojama motyvais iš Jeano Cocteau kūrybos, ir šiuolaikinio šokio spektaklis „Lustopia“, sukurtas Kelne gyvenančios choreografės Silke Z. ir Vilniaus miesto šokio teatro „Low Air“ įkūrėjų ir choreografų Lauryno Žakevičiaus ir Airidos Gudaitės.
Teatro gerbėjai turės galimybę apsilankyti naujausiame režisieriaus Adomo Juškos spektaklyje „Vakarų krantinė“, pastatytame pagal aktualumo neprarandančią Bernard’o Marie Kolteso pjesę ir pristatytame Klaipėdos dramos teatre.
„Vitriną“ uždarys Kamilės Gudmonaitės, Dominyko Digimo ir Barboros Šulniūtės taksofono opera „Dalykai, kurių neišdrįsau pasakyti, ir dabar jau per vėlu“, kurios libretą sudaro praeivių taksofone paliktos žinutės artimiesiems. Spektaklį pristatė LNDT, „Opero manija“ ir Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras.
Susipažinti su įsimintiniausiais lietuvių kūrėjų darbais yra kviečiami ne tik šalies žiūrovai, bet ir užsienio teatro ekspertai – šiais metais į Vilnių atvyks per trisdešimt svečių. Kaip ir kasmet spektaklius vertins tarptautinė festivalio žiuri, kuri skirs prizus įsimintiniausiems kūriniams.
Apdovanojimų šventė vyks rugsėjo 29 d. 21.30 val. „Opera Social House“.
Žymiausi Europos vardai
Tarptautine „Sirenų“ programa siekiama žiūrovus supažindinti su šiuolaikinėmis scenos meno tendencijomis, pristatyti aukšto lygio spektaklius, kurie atspindi kūrybiškai drąsias, inovatyvias, gyvybingas ir aktualias idėjas.
Spalio 2–11 d. bus galima išvysti penkis spektaklius, sukurtus Ukrainos, Ispanijos ir Belgijos menininkų.
Festivalis, bendradarbiaudamas su Ukrainos institutu ir Lietuvos kultūros atašė Ukrainoje Tomu Ivanausku, pristatys net du tikromis istorijomis paremtus Ukrainos menininkų spektaklius.
Režisierės Yevhenios Vidishchevos spektaklis „Marijos miestas. Apgulties dienoraščiai“ remiasi seserų Hretchkinų dienoraščiais, kuriuose jos atkuria tris Mariupolio apgulties įkarštyje praleistas savaites, dienas, minutes. Jautrūs, šilti, tačiau ir širdį draskantys prisiminimai apie saugią vaikystės namų erdvę sugretinami su šiurpiais naujienų apie mūšius gatvėse siužetais, o emocijų spektrą praplečia Donecko regiono muzika. Spektaklis bus pristatomas spalio 5 ir 6 d.
Ukrainos herojų istorijas tęsia spalio 10 ir 11 d. rodomas Charkovo kūrėjų spektaklis „Šiandien niekas nežuvo“. Režisierės Ninos Khyzhnos darbas kalba kolektyviniu ukrainiečių balsu ir atveria karo išgyvenimus patyrusių žmonių savijautą: mirties artumą, nuolatines saugios vietos paieškas, pyktį, nuovargį, gyvenimą svetimose vietose ir nesibaigiančius ginčus su pacifizmo gynėjais.
Vienas svarbiausių tarptautinės programos akcentų – Barselonoje įsikūrusio kolektyvo „El Conde de Torrefiel“ spektaklis „Vidinis paveikslas“. Tarptautinėje arenoje garsus duetas scenoje kuria įspūdingus vizualius reginius, kuriuos papildo nepaprastais ir užburiančiais tekstais.
Nors scenoje veikia aktoriai, jie neprabyla – įspūdingi spektaklio tekstai žiūrovui yra perteikiami per subtitrus. Skaitydamas juos kiekvienas žiūrovas tarsi skaito savo mintis, girdi savo vidinį balsą, o tai padeda spektaklio kūrėjams trinti ribas tarp realybės ir fikcijos ir sukurti iliuziją, lyg scenoje kiekvienas žiūrovas matytų savo vidinį paveikslą. Spektaklis bus rodomas spalio 8 ir 9 d.
Dokumentinio teatro kūrėjų duetas Silke Huysmans ir Hannes Dereere pristatys du spektaklius: spalio 2 d. „Pleasant Island“ ir spalio 3 d. „Out of the Blue“. Pripažinimą pelnę menininkai ir aplinkosaugos aktyvistai savo kūryboje analizuoja svarbias klimato krizės temas, o Vilniuje rodys spektaklius, skirtus kasybos keliamoms problemoms.
Pasakodami apie fosfatų kasybos nuniokotą Nauru salą ir nagrinėdami naują pramonės šaką – giliavandenę kasybą – kūrėjai kviečia susimąstyti apie godumą, nesustabdomą žaliavų troškimą ir mūsų planetos nuovargį.
Nemokama programa
Visą „Sirenų“ laikotarpį veiks Klubas – festivalio atmosferą kurianti neformali erdvė, kuri pristato įvairius teatro ribas peržengiančius tarpdisciplininius eksperimentus ir kviečia į edukacines veiklas. Jo programą kuruoja kompozitorė Agnė Matulevičiūtė ir scenos menų kritikė Ugnė Kačkauskaitė, o visi renginiai – nemokami.
Šiemet Klubas pasiūlys du meninius performansus. Rugsėjo 26 d. choreografės Agnietės Lisičkinaitės kūrinys „Hands up“ žiūrovą kvies į interaktyvią patirtį – protestą miesto gatvėse, o „Airos“ šokio teatro meninė akcija „Rusiška ruletė“, rugsėjo 28 d. įsikursianti po Mindaugo tiltu ir truksianti šešias valandas, analizuos karo absurdiškumą ir beprasmybę.
Edukacinėje Klubo programoje – diskusijos, susitikimai su kūrėjais, spektaklių aptarimai, seminarai scenos menų profesionalams, spektaklių vaizdo įrašų peržiūros. Edukacinės programos dėmesio centre – vienas užsienio kūrėjas ar kolektyvas, su kurio kūryba siekiama kuo išsamiau supažindinti festivalio lankytojus. Šiais metais tai kūrybinis duetas „El Conde de Torrefiel“. „Sirenose“ bus galima pamatyti jų spektaklį „Vidinis paveikslas“, o Klube spalio 6 ir 8 d. dalyvauti ryškiausio šio dueto spektaklio „La Plaza“ vaizdo įrašo peržiūrose.
Vilniaus tarptautinis teatro festivalis „Sirenos“ vyks rugsėjo 25–spalio 11 d.