Spalio 17 d. 19 val. reto kolorito projektą festivalyje pristatys viena novatoriškiausių Niujorko alternatyviosios muzikos grupių „Elder Ones“, suburta indų kilmės vokalistės Amirthos Kidambi. Šio ansamblio įkvėpimo šaltiniai – nuo AACM (Association for the Advancement of Creative Musicians/Kūrybingų muzikantų tobulėjimo asociacija, įkurta 1965-aisiais, stiprus Čikagos eksperimentinės scenos katalizatorius, įsukęs daugelio džiazo novatorių karjeras), Johno ir Alice Coltrane‘ų, Sun Ra, Pharoah Sanderso palikimo iki hinduistų religinių dainų „bhajans“ ir Pietų Indijos tradicinės muzikos.
Savitą grupės koloritą kuria A. Kidambi fisharmonija ir teatrališkas vokalas, įsiliejantys į hipnotizuojančias ansamblio džiazo melodijas. Grupės lyderė užaugo dainuodama „bhajan“ muziką su fisharmonijos pritarimu. Ji gilinosi ir į „Bharatanatyam“ šokį pagal tradicinę indų muziką. Ši patirtis ryški A. Kidambi kūryboje, bet indų kultūros apraiškos anaiptol neišsemia jos tapatybės.
Menininkė studijavo Bruklino koledže ir Kolumbijos universitete Vakarų klasikinį vokalą, muzikologiją ir etnomuzikologiją, reiškėsi kaip šiuolaikinių akademinės muzikos kompozitorių Roberto Ashley, Luigi Nono ir kitų kūrybos interpretuotoja. Vėliau ją įtraukė Niujorko avantroko scena ir improvizacinės muzikos bendruomenė.
Amirtha dalyvavo projektuose su Niujorko improvizacijos žvaigždėmis Hamidu Drake‘u, Shahzadu Ismaily, Trevoru Dunnu, Matana Roberts, Ingrid Laubrock, Tyshawnu Sorey, Nicku Dunstonu, Maria Grand, Ava Mendoza ir daugeliu kitų.
Įvairios meno rezidencijos, fondai ir kitos organizacijos skyrė šiai menininkei stipendijas ir užsakymų. Jos kūriniai skambėjo Niujorko „Carnegie Hall“, „MoMA PS1“, „Whitney Museum“, Vašingtono „Kennedy Center“ salėse, garsiuose JAV, Vokietijos, Portugalijos, Latvijos festivaliuose.
Be to, grupės lyderė yra judėjimų prieš socialinę neteisybę aktyvistė, viena iš organizacijų „Pietų Azijos artistai diasporoje“ ir „Muzikantai prieš policijos brutalumą“ steigėjų. Ji įrašė garso takelius išsivadavimo kovoms skirtiems menininko Suneilo Sanzgiri filmams.
„Elder Ones“ muzikantai taip pat tiki muzikos galia siekiant socialinio teisingumo. Jų maištinga, socialiai angažuota kūryba kunkuliuoja „punk“, laisvojo džiazo, avangardo energija. Šiemet pasirodžiusį trečią grupės albumą „New Monuments“ įkvėpė pandemijos metų sukrėtimai – nuo rasinių protestų iki ūkininkų maištų Indijoje, o labiausiai – Niujorką supurtę neramumai po tragiškos afroamerikiečio George‘o Floydo žūties nuo policininko rankos. Pasak A. Kidambi, albumo pavadinimas „New Monuments“ simbolizuoja senųjų kolonializmo monumentų griūtį ir naujos eros pradžią.
Visi grupės nariai yra svarbios Niujorko eksperimentinės muzikos scenos figūros, universalūs kūrėjai, griaunantys savo darbais žanrų barjerus. „Elder Ones“ puikiai įvertino „The New York Times“, „Wire Magazine“, „Pitchfork“, NPR, „The Quietus“ ir kiti leidiniai. A. Kidambi kritikų apklausose buvo pripažinta kylančia žvaigžde vokalo ir kompozicijos kategorijose, „Elder Ones“ – džiazo grupės kategorijoje.
Ansamblis intensyviai koncertuoja JAV ir užsienyje, pasirodė daugelyje prestižinių scenų, tarp jų – Kennedy ir Lincolno centruose, „Moers“, „Big Ears“, „Rewire“ festivaliuose.
Bilietus į „Vilnius Jazz 2024“ renginius platina Bilietai.lt. Dar galima įsigyti ir abonementų, kurie leis patekti į visus festivalio renginius su didele nuolaida.