„Žmonės kuria didingus užkariavimo scenarijus, sulipdytus iš kaulų ir sielvarto, siekia nemirtingumo, gigantiškais paminklais, karštligiškos didybės persmelktais traktatais savinasi planetą, nepaisydami jokios kitos rūšies teisės į ją. Taip pat jie sodina sodus, gimdo vaikus, moko juos švelniai glostyti naminius gyvūnus, plečia pasaulio ribas menu, bando taisyti klaidas. Išnyksime, bet planeta suksis toliau, kol esame čia – kursime ir mylėsime“, – skelbia „TheATRIUM“ rengėjai, festivalio kryptį apibrėžę šūkiu „Nepaisant mūsų“.
Režisieriaus įžvalgos – iš areštinės
Spektaklyje „Bros“ (R.Castellucci koncepcija ir režisūra) kartu su keliais profesionaliais aktoriais italais pasirodys dvidešimt vyrų lietuvių, nenumanančių, ko iš jų bus pareikalauta. Kiekvienas atrinktas į vaidmenį pretendentas turi pasirašyti elgsenos indikacijų sąrašą, pasižadėti griežtai laikytis taisyklių, kuriose išdėstytos jų pareigos.
Likus kelioms minutėms iki spektaklio pradžios savanoriai „aktoriai“ gaus policininkų uniformas ir ausinių įrenginius. Pakilus uždangai, visi jie privalės kruopščiai vykdyti žiūrovų nematomo režisieriaus perduodamus individualius nurodymus, ką daryti. Scenoje spontaniškai atsiskleis uniformuotų „angelų sargų“ asmenybės.
R.Castellucci spektakliuose dažnai gvildenamos religijų, dieviškumo sampratos temos. Šiuo atveju režisierius gilinasi į beprasmiškus civilizacijos aspektus, į padėtį be išeities, kuri apnuogina brutalumo ir teisėsaugos piktžaizdes. „Bros“ kuriamame pasaulyje uniformuotiems policininkams suteiktas anonimiškumas juos išvaduoja nuo atsakomybės, empatijos, kaltės.
Šiuolaikinio Europos teatro žvaigždės, praktiko, teoretiko ir filosofo R.Castellucci estetika, jo įžvalgos šokiruoja žiūrovus. Spektaklis „Bros“ pirmąkart rodytas 2021 metais Šveicarijoje. Režisierius neslepia, jog pastatymo idėja žybtelėjo Prancūzijoje, po to, kai jis pats atsidūrė „geltonomis liemenėmis“ vilkinčių protestuotojų minios gretose ir buvo sulaikytas policijos.
„Susidūrus su uniformuotais žmonėmis kaltės klausimas nebeaktualus. Net jeigu ir nieko bloga nepadarei, jau esi įtartinas“, – magišką valdžios pareigūnų uniformos galią ir grėsmę metaforiškai perteikia areštinės gultus išbandęs R.Castellucci.
Žmonės pasirinkimo kryžkelėje
Tolimiausias festivalio svečias, argentiniečių teatralų komanda „Grupo Marea“, pristatys režisieriaus Mariano Pensotti spektaklį „La Obra“. Ne tik Lotynų Amerikoje, bet ir kitose Vakarų Europos šalyse, ypač Italijoje, gerai žinomas, daug gastroliuojantis M.Pensotti pelnė eksperimentinio teatro virtuozo šlovę. Naujausias jo kūrinys „La Obra“ tai tik patvirtina.
„La Obra“ istorijos pradžia – 1962 metai, kai žydų kilmės lenkas Simonas Frankas atvyksta į Argentiną. Jis vienintelis iš savo šeimos išgyveno nacių koncentracijos stovyklos siaubą. Provincialiame Sivorio miestelyje S.Frankas renčia keistą statinį – namo, kuriame gyveno Lenkijoje, kopiją, vietos gyventojams įtaigiai pasakoja apie savo ankstesnį gyvenimą.
Sujaudinti žmonės įsitraukia į projektą, sklype gausėja statinių, dygsta ištisi sugriautos Varšuvos kvartalų segmentai. Keistų statybų, kaip atminties atkūrimo, procesas plėtojosi tol, kol S.Franko nesulaikė federalinė policija – pasirodo, seno žydo sakmės apie ankstesnįjį savo gyvenimą ne visiškai atitiko tikrovę. „La Obra“ žiūrovai įtraukiami į tiesos išlukštenimo procesą.
Pernai vasarą Narvoje pristatytas teatro centro „Vaba Lava“ spektaklis „Išsirink geresnę versiją“ – bendras Latvijos režisieriaus Valterso Sīlio ukrainietės dramaturgės Natalkos Blok kūrinys, paremtas tikromis patirtimis, skaudžiais išgyvenimais, pasakojantis apie iššūkius, kuriuos dabar patiria ukrainiečių tauta. Pagrindinė žinia, kad jie nestovėtų pasirinkimo kryžkelėje, jeigu Rusija nebūtų atėjusi į jų žemę žudyti ir naikinti.
„Tokiomis aplinkybėmis negali būti gerų, blogų ar pusėtinų pasirinkimų. Tai, ką mes darome, yra „pasirinkimas be pasirinkimo“ – kiekvienas turi rinktis pats“, – teigia N.Blok.
Žydai parodys R.Tumino spektaklį
Festivalio pradžioje bilietai į Izraelyje Rimanto Tumino sukurtą spektaklį „Ana Karenina“ akimirksniu išpirkti. Šviesaus atminimo režisierius darbavosi su žydų teatro „Gesher Theater“ aktoriais, pasitelkęs ir lietuvių komandą: scenografiją kūrė Adomas Jacovskis, kostiumus Olga Filatova, choreografiją Anželika Cholina, spektaklio kompozitorius Giedrius Puskunigis.
Spektaklio pagal Levo Tolstojaus romaną „Ana Karenina“ siužetas žinomas. Gerbiama nepriekaištingo socialinį statuso moteris turi vyrą, žavų sūnų, tačiau vieną dieną sutinka gražuolį karininką Aleksejų Vronskį. Beprotiška meilės meilė alina jos sielą, dūžta šeimos gyvenimas.
Festivalio „TheATRIUM“ lankytojai pamatys, kaip pasitikėjimą, išdavystę, rutiną, kvapą gniaužiančius A.Kareninos meilės nuotykius traktuoja R.Tuminas. Tai priešpaskutinis genialaus režisieriaus kūrinys, Izraelyje kurtas bendradarbiaujant su teatru „Les Gemeaux“ (Prancūzija).
„TheATRIUM“ uždangą nuleis Liepojos teatras – pristatys klaipėdiečiams gerai žinomo režisierius Elmāro Senkovo spektaklį „Graikai“. Kūrėjai, atsispirdami nuo dievų ir titanų laikų, leidžiasi į Vakarų civilizacijos ištakas – nušvinta Antikos mitai, siejami su pasaulio ir žmogaus atsiradimu.
E.Senkovas, kuriam nesvetimas ir humoro jausmas, ironiškai svarsto, kokia yra meno ir teatro reikšmė sudėtingame gyvenime, kas lėmė šviesos ir tamsos disbalansą šiuolaikiniame pasaulyje.
Po spektaklių (po pirmojo, jeigu jis rodomas du kartus) festivalio organizatoriai žiūrovus kviečia į Klaipėdos dramos tearto aktorių moderuojamus pokalbius su kūrėjais vestibiulyje.