„Karališkoji opera kyla į naujas triumfo aukštumas ant lietuviškų sparnų“, – operos „Madam Baterflai“ recenziją pavadino britų laikraštis „Daily Express“.
„Asmik Grigorian triumfuoja įkūnijusi tragiškąją geišą“, – skelbė įtakingo Didžiosios Britanijos dienraščio „The Times“ antraštė.
„Asmik Grigorian į kitus dainininkus nusišluostė kojas“, – vaizdingai skelbė leidinys „iNews“.
Lietuvė suvirpino širdį
Bet kuriam sopranui dainuoti Čio Čio san vaidmenį Giacomo Puccini operoje „Madam Baterflai“ yra iššūkis ir siekiamybė, nes tam reikia ypatingų balso niuansų ir gilaus pajautimo.
42 metų operos solistė iš Vilniaus prieš dešimt metų pirmą kartą įkūnijo jaunosios japonės gyvenimo istoriją Karališkojoje operoje Stokholme ir jau tada buvo įvertinta aukščiausiais balais.
Praėjusį rudenį A. Grigorian dainavo šioje operoje, režisuotoje Franco Zeffirelli, milžiniško „Arena di Verona“ amfiteatro auditorijai Italijoje.
Bet istorinėje Londono scenoje „Covent Garden“, kiekvieną vakarą stebint daugiau nei 2000 žiūrovų, ji sugebėjo atskleisti dar gilesnes emocijas, pademonstruoti dar įspūdingesnį balsą.
A. Grigorian meistriškai suvirpino išrankiosios Londono publikos širdis. Emocingas vaidmuo privertė kritikus rašyti emocingas recenzijas.
„Jau nebesuskaičiuoju, kiek kartų mačiau šią istoriją apie jauną japonę ir beširdį amerikiečių karinio jūrų laivyno leitenantą, kuris ją veda, bet paskui palieka, bet niekad iki šiol aš nebuvau iki galo įvertinęs G. Puccini muzikos grožio ir nepajutęs tokio ryškaus tragedijos emocinio intensyvumo, – „Daily Express“ rašė ilgametis operos kritikas Williamas Hartstonas. – Anksčiau šią istoriją laikiau melodramatiška ir per daug sentimentalia, tačiau A. Grigorian vaidyba suvirpino širdį, ir spektaklio pabaigoje mano ir daugelio kitų žiūrovų akyse spindėjo ašaros.“
„Fiziniu ir vokaliniu požiūriu A. Grigorian taip įsijaučia į vaidmenį, kaip retai kada pamatysi. Ši Čio Čio san leidžiasi į ilgą ir siaubingai įtikinamą kelionę nuo nekaltybės iki pražūties.
Didžiausias A. Grigorian vokalo spalvų ir svorio diapazonas atitinka beveik visus G. Puccini keliamus reikalavimus ir yra esminis grožis“, – rašė „The Guardian“.
Jos vardas traukia žiūrovus
Operos mėgėjai ne tik Lietuvoje garbina A. Grigorian ir prieš kiekvieną jos pasirodymą būna kupini didelių lūkesčių.
Po to, kai lietuvės Salomėja Richardo Strausso operoje Vienoje lėmė 2019-ųjų geriausios dainininkės vardą Tarptautiniuose operos apdovanojimuose, A. Grigorian vardas dar labiau traukia žiūrovus į garsiausius teatrus.
„Didelių lūkesčių jausmas lydi kiekvieną jos pasirodymą“, – tvirtino „Financial Times“ kritikas Richardas Fairmanas.
Jo teigimu, šiuo metu pasaulio operos teatrai jaučia solistų, kurie traukia žiūrovus, trūkumą. Ir ypač tose Vakarų šalyse, kur šiuo metu nepriimami Rusijos atlikėjai.
„Atsivėrė galimybių, ir lietuvių sopranas Asmik Grigorian jomis pasinaudojo, – rašė „Financial Times“. – Ji atvyko netrukus po savo debiuto Turandot vaidmeniu, kuris yra dramatiškiausias G. Puccini soprano repertuare, todėl nenuostabu, kad jos balso daugiau nei pakanka Baterflai. Ji išraiškingai perteikia vokalo linijas ir lengvai pasiekia kulminacijas.“
„Kartais man atrodo, kad operos pasaulis iš A. Grigorian reikalauja per daug, tačiau dabar ji pateikė kažką ypatingo. Tai pasirodymas, kuris prilygsta jos Tatjanai Barrie Kosky 2016 m. Berlyne pastatytame „Eugenijaus Onegino“ spektaklyje“, – leidinyje „The Guardian“ rašė Martinas Kettle’as.
Ramiai žiūrėti neįmanoma
Ne visoms operos solistėms pavyksta tinkamai ir techniškai atlikti „Madam Baterflai“ penkiolikametės japonės vaidmenį. Kai kurios net nenori bandyti, o kartais primadonų vaidyba atrodo perspausta.
Britų kritikai mano, kad A. Grigorian išmintingai susilaikė nuo perdėto jaunystės ar japoniškumo sureikšminimo ir susitelkė į moters tragedijos esmę.
Kaip teigė „The Times“ kritikas Neilas Fisheris, dvidešimt metų rašantis apie operas, A. Grigorian sugebėjo išvengti visų klišių ir suteikė savo personažui giliausius jausmus.
„Per pertrauką svarsčiau, ar įmanoma, kad A. Grigorian eis dar giliau, – pasakojo N. Fisheris. – Tačiau tiems, kurie galvojo ramiai praleisti vakarą, ji sukėlė sielvartą iki beveik nepakeliamų aukštumų. Jos „Un bel di“ arija – fantazija apie vyro sugrįžimą – yra taip ryškiai išjausta ir atlikta, jog atrodo, kad ši vizija tuoj išsipildys.“
„Ji valdinga, įmantri, užsispyrusi ir aistringa. Jos fenomenalus balsas nėra šiltas, bet turi ypatingą galią. Ji naudojasi savo balso tikslumu ir skambesiu meistriškai valdydama tempą, pasiekdama pribloškiantį poveikį“, – lietuvei epitetų negailėjo Jessica Duchen „iNews“ puslapiuose.
Dainavo ir motina su tėvu
Pačiai solistei opera „Madam Baterflai“ visada kėlė ypatingas emocijas. Jos motina lietuvių operos primadona Irena Milkevičiūtė tą patį Čio Čio san vaidmenį daug metų dainavo Vilniuje – jį atliko ir tuo metu, kai laukėsi pirmagimės Asmik.
Pinkertono vaidmenį kartu dainuodavo A. Grigorian tėvas, tenoras iš Armėnijos Gehamas Grigorianas.
Būdama maža A. Grigorian taip pat pasirodydavo scenoje – vaidindavo Madam Baterflai sūnų.
A. Grigorian ne kartą pasakojo, kad užtenka išgirsti senąjį įrašą, ir ji pradeda verkti.
Dabar ašaros kaupiasi jos gerbėjų akyse. Net jei jie nežino šios šeimos istorijos, A. Grigorian gilūs jausmai scenoje ir nepaprastas talentas papasakoja daugiau nei libretas.
Karališkajame operos teatre Londone A. Grigorian dainuos iki balandžio 3 dienos.
Po to lietuvės talentą „Madam Baterflai“ operoje pirmą kartą galės išvysti ir dar viena istorinė scena – Niujorko „Metropolitan Opera“.
Tai bus Lietuvos žvaigždės debiutas šiame teatre.
Laukia svarbiausios Niujorko scenos
Gegužės 11 d. Vilniaus ir Kauno kino teatruose „Forum Cinemas“ publika išvys tiesioginę „Madam Baterflai“ su A. Grigorian transliaciją iš Niujorko teatro „Metropolitan Opera“, o gegužės 15 d. – jos įrašą. A. Minghellos režisuotas spektaklis, Niujorko teatro, Anglijos nacionalinės operos ir Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro koprodukcija, bus transliuojamas daugiau kaip 2200 kino teatrų publikai visuose žemynuose.
Jau numatyti A. Grigorian pasirodymai ir Niujorko „Carnegie Hall“ salėje. Šių metų gruodį garsiojoje scenoje su L.Geniušu ji atliks P. Čaikovskio ir S. Rachmaninovo kūrinių programą. Duetas pastaraisiais metais ją pristatė svarbiausiose Europos muzikos scenose, tarp jų – Elbės filharmonijoje, Milano teatre „La Scala“, Frankfurto operoje, Vienos „Konzerthaus“, „Salle Gaveau“ Paryžiuje, Londono „Wigmore Hall“, Provanso Ekso (Prancūzija), Zalcburgo festivaliuose.
Kitų metų pavasarį lietuvė „Carnegie Hall“ koncertuos su Klivlando simfoniniu orkestru.
Po pasirodymų „Metropolitan Opera“ solistės laukia „Salomėjos“ spektakliai Japonijoje, o artimiausia jos etapinė premjera – S. Prokofjevo opera „Lošėjas“ (režisierius P. Sellarsas) Zalcburgo festivalyje. Šiemet ji čia taip pat dainuos su Vienos filharmonijos orkestru, diriguojamu G. Dudamelio.