Netikėtais meniniais sprendimais nustebinti žadančiai premjerai artėjant, mintimis apie spektaklį pasidalijo jo kūrėjai – režisierius Augustas Gornatkevičius, teksto autorė Aušra Kaziliūnaitė ir kompozitorius Kristupas Bubnelis.
1971 metais Nyderlanduose, Eindhoveno technologijos universitete, įvyko istoriko, filosofo M. Foucault ir lingvisto, politinio veikėjo N. Chomsky televiziniai debatai. Dvi iškilios šių dienų asmenybės tąkart diskutavo neišsemiama žmogaus prigimties tema. Būtent šis pokalbis tapo spektaklio „Aušra Foucault šešėlyje“ atspirties tašku.
Anot režisieriaus A. Gornatkevičiaus, muzikinio performanso idėja kilo iš poreikio permąstyti šiandieną. „Vykstančių karų kontekste pasirodė itin aktualios Michelio Foucault mintys apie stebėjimą ir kontrolę, tariamą žmogiško nuoširdumo neįmanomybę tokioje sistemoje. Televiziniai Foucault ir Chomsky debatai sužavėjo savo mastu – du vieni didžiausių šių laikų mąstytojų televizijos studijoje, stebint gyvai publikai, tiesiog kalbasi.
Tai ilgas ir sudėtingas pokalbis, nepasakyčiau, kad jie iš tikrųjų girdi vienas kitą ar tikrai susikalba, tačiau, nepaisant to, įspūdis didžiulis. Nieko panašaus po to nėra įvykę, arba bent jau nebuvo transliuota tokiu mastu. Atrodo greitėjant gyvenimo tempui, matome vis mažiau tokių išsamių, grynai idėjomis grįstų pokalbių. Visgi nesakyčiau, kad žmonėms to nereikia, todėl norėjosi sukurti kažką, kas leistų žiūrovui sustoti ir klausytis“, – pasakojo muzikinio spektaklio režisierius.
„Aušra Foucault šešėlyje“ nebus tradicinis spektaklis, kuriame žiūrovams tenka pasyvių stebėtojų vaidmuo. „Diskusija“ bus perteikta meninių išraiškos priemonių ir šiuolaikinių technologijų (vaizdo, garso montažo, „deepfake“) pagalba, gretinant istorinių debatų įrašo fragmentus su „gyvu“ vyksmu. Anot A. Gornatkevičiaus, socialinio teatro principai, naudojami pasirodyme, pasirinkti neatsitiktinai.
„Šį spektaklį matau kaip gerokai platesnį, tarsi totalinio teatro, performanso, poezijos ir muzikos junginį. Išties brechtiškas teatras nereiškia interaktyvumo ar dalyvavimo, tačiau žiūrovų pasyvumą čia keičia aktyvi mintis. Tai tikriausiai yra pagrindinė mūsų siekiamybė, kad žiūrovas kūrinio pagalba permąstytų savo būvį šiandien“, – teigė režisierius.
Muzikinio spektaklio-performanso metu scenoje N. Chomsky pakeis aktorė Ligita Kondrotaitė, oponuosianti M. Foucault ir kalbėsianti kūrėjos, poezijos autorės Aušros Kaziliūnaitės, jau daugiau nei dešimtmetį tyrinėjančios M. Foucault tekstus, žodžiais.
„Gilinantis į Foucault galios laikotarpiui priskiriamus darbus, į akis krenta kiek mažai vilties jie palieka skaitytojui. Mano tekste, kurį rašiau muzikiniam performansui „Aušra Foucault šešėlyje“, kalbama apie individo vietą pasaulyje, kuriame tenka susidurti su šiuo galios paradoksu. Man buvo įdomu mąstyti, ką šiuolaikinis žmogus jaučia šioje galios santykių sąlygotoje aklavietėje ir koks jo santykis su pasipriešinimo negalimybe.
Man pačiai šis klausimas buvo svarbus ir kaip kūrėjai, ir kaip filosofei, ir kaip šiuolaikiniam žmogui ypač šiandieniniame politiniame kontekste, kurio akivaizdoje daugelis mūsų naujai išgyvena savo „bejėgystę“, Foucault galios filosofijos išryškinta aklavietė tampa dar aktualesnė“, – dėstė spektaklio tekstų autorė A. Kaziliūnaitė.
Kūrėja atviravo, kad nors į projektą pirmiausia buvo pakviesta kaip filosofė, tyrinėjanti Foucault tekstus, tam, kad rezultatas tenkintų, privalėjo pasitelkti ir kitą savo sritį – poeziją.
„Nors profesionaliai poeziją rašau jau beveik dvidešimt metų ir esu išleidusi penkias poezijos knygas, iki šio kūrinio visada save muštruodavau stengdamasi šias dvi savo veiklas visiškai atskirti.
Man pačiai tai visiškai netikėta ir nauja patirtis, kuri atskleidė, jog kartais suderinus tai, ką prieš tai laikei nesuderinamais dalykais, gali gauti labai įdomius, netikėtus ir naujo žvilgsnio galimybę atveriančius rezultatus“, – atskleidė kūrėja.
Kurdamas muziką, A. Kaziliūnaitės tekstais rėmėsi kompozitorius Kristupas Bubnelis. „Įkvėpė A. Kaziliūnaitės tekstas, kuriame susipina tiek jos pačios eilėraščiai, tiek M. Foucault bei kitų autorių citatos. Tekstą galėtume laikyti koliažu, tačiau jame labai ryškus dialogo matmuo.
Kadangi šis spektaklis vis dėlto yra tarpdisciplininio meno veikalas, puikiai suvokiau, kad muzika bus tik viena sudedamųjų dalių. Nenorėjau, kad ji taptu dominuojančia priemone, užimančia visą kūrinio erdvę“, – apibūdino savo misiją kompozitorius.
Muzikiniame spektaklyje itin svarbus vaidmuo teks dirigento Lino Balandžio vedamam chorui. „Choras įdomus tuo, jog sykiu gali būti ir kaip kolektyvinis monolitas, ir suskaidytas į mažesnes grupes. Ši dinamika labai gražiai papildo tam tikras tekste implikuojamas būsenas.
Juk tekstas nėra abstrakcija, jis kalba apie šiuolaikinį žmogų kamuojančias problemas – nuo tapatybės klausimų iki individo ir visuomenės galių hierarchijos. Šis daugiabalsiškumas išsiskleidžia tiek choro atlikėjų sudėties variacijose, tiek muzikinių priemonių registruose“, – aiškino kompozitorius.
Muzikinis spektaklis „Aušra Foucault šešėlyje“ vyks lapkričio 14 d. Kauno valstybinėje filharmonijoje. Daugiau informacijos – isarti.lt.