Armėnų kilmės amerikiečių dirigentas ir pianistas K. Orbelianas vyriausiuoju Kauno miesto simfoninio orkestro dirigentu tapo 2014 metais. Per dešimtmetį trunkantį bendradarbiavimą drauge įrašyta 20 kompaktinių plokštelių, laimėtos 3 „Grammy“ nominacijos, įgyvendintas ne vienas įspūdingas projektas su pasaulinėmis operos žvaigždėmis.
Rugsėjo 22-ąją Kauno miesto simfoninis orkestras pakvies pasimėgauti violončelės garsų magija, kuria klausytojus užburs violončelės virtuozė Kristina Reiko Cooper (JAV). Garsią viešnią į Kauną pakvietė maestro K. Orbelianas, kuris ir diriguos šio vakaro koncertą. Jo programoje skambės Mieczysławo Weinbergo Koncertas violončelei ir orkestrui, op. 43. Antroji koncerto dalis bus skirta rugsėjo 21-ąją savo nepriklausomybės dieną mininčiai Armėnijai.
Klausytojai taip pat išgirs jauną armėnų pianistą Vardaną Gyodakyaną. Šią vasarą atlikėjas laimėjo pagrindinį prizą „AGBU Discovers Talents“ pianistų konkurse, kuris suteikė jam galimybę surengti pasirodymą su Armėnijos nacionalinės filharmonijos orkestru.
Šiuo metu V. Gyodakyanas savo profesines žinias gilina VDU Muzikos akademijoje pas profesorių Alexanderį Paley. Šio vakaro programoje V. Gyodakyanas atliks F. Lizsto Antrąjį koncertą fortepijonui ir orkestrui.
Maestro K. Orbelianas mielai pasidalino prisiminimais apie pirmąjį susitikimą su Kauno miesto simfoniniu orkestru bei įspūdingais ateities planais.
– Papasakokite kokie keliai jus atvedė į Kauną ir kaip užsimezgė draugystė su Kauno miesto simfoniniu orkestru.
– Pirmą kartą į Kauną atvykau 2012 metų rugsėjį, tuomet turėjome koncertą „Žalgirio“ arenoje su šviesaus atminimo operos žvaigžde Dmitrijumi Chvorostovskiu. Tai buvo labai sėkmingas, nuostabios atmosferos koncertas, sutraukęs pilną areną klausytojų.
Šiame koncerte man pirmą kartą teko diriguoti Kauno miesto simfoniniam orkestrui, kuris maloniai nustebino geru pasiruošimu ir profesionalumu. Jis puikiai sugrojo koncertą, ir D. Chvorostovskis buvo labai patenkintas bendradarbiavimu su šiuo orkestru.
Taip užsimezgė kontaktai su orkestro vadovu Algimantu Treikausku, ir jau 2013 metų pavasarį įgyvendinom dar vieną bendrą projektą – surengėm amerikiečių tenoro, šiuo metu operos žvaigžde tituluojamo Lawrence'o Brownlee koncertą Kaune ir jo solinės kompaktinės plokštelės įrašus. Tai buvo mūsų pirmas įrašas su Kauno miesto simfoniniu orkestru. Jis buvo nominuotas prestižiniams „Grammy“ apdovanojimams.
Ši sėkmė mums visus labai įkvėpė, ir Algimantas Treikauskas pakvietė mane tapti Kauno miesto simfoninio orkestro vyriausiuoju dirigentu. Aš buvai pamalonintas šiuo kvietimu, nes labai džiaugiausi pirmąja „Grammy“ nominacija tiek solistui Lawrence Brownlee, tiek orkestrui. Nemanau, kad tuo metu koks nors kitas Lietuvos muzikinis kolektyvas buvo gavęs tokią nominaciją.
Tai buvo didžiulė reklama tiek Kaunui, tiek visai Lietuvai. Aš didžiavausi tokiu sėkmingu įrašu kartu su Kauno miesto simfoniniu orkestru, ir mes nusprendėm imtis kitų leidybos projektų. Tokia buvo mūsų bendradarbiavimo pradžia, o šiais metais kartu su orkestru mes jau skaičiuojam dvidešimt įrašytų kompaktinių plokštelių ir net tris „Grammy“ nominacijas.
– Kokie buvo įsimintiniausi ir svarbiausi projektai per šiuos metus, įgyvendinti kartu su Kauno miesto simfoniniu orkestru?
– Pirmiausia norisi paminėti visą virtinę įrašų, sulaukusių geriausių atsiliepimų ir įvertinimų. Tai – G. Verdi operos „Simonas Boccanegra“ įrašas su D. Chvorostovskiu, V. Bellini operos „Puritonai“ kompaktinė plokštelė su L. Brownlee ir Sarah Coburn bei G. Verdi operos „Rigoletas“ įrašas, kuris buvo įvertintas dar viena „Grammy“ nominacija, o taip pat operos solistų Stefano Secco, Johno Osborno, Oksanos Dykos ir kitų solinės plokštelės.
Viena jų – tenoro Stephen Costello įrašas – pelnė mūsų trečiąją „Grammy“ nominaciją. Neįtikėtina, kad mums pavyko gauti net tris nominacijas tarp tokios gausybės atlikėjų iš viso pasaulio.
Be įrašų, turėjome ir įspūdingus koncertinius turus Berlyne kartu su Merūnu Vitulskiu, taip pat Helsinkyje, Rygoje, Taline. Praėjusiais metais surengėme net tris klasikinės muzikos koncertus „Žalgirio“ arenoje! Koncertavome su operos pasaulio primadonomis Renee Fleming bei Asmik Grigorian, atlikome Andrew Lloydo Webberio „Requiem“.
Kaip vieną svarbiausių mūsų projektų norėčiau paminėti praėjusiais metais Kaune įvykusią kompozitorės Leros Auerbach simfonijos, skirtos Čijunei Sugiharai ir jo žygdarbiui, pasaulinę premjerą. Šis projektas sulaukė didelio tarptautinio dėmesio, premjerą stebėjo Japonijos bei Izraelio ambasadoriai, o taip pat „Yad Vashem“ pasaulio holokausto centro Jeruzalėje atstovai.
Tai didžiulę simbolinę reikšmę turintis projektas, kurį mums pavyko sėkmingai įgyvendinti su Lietuvos atlikėjais – Kauno miesto simfoniniu orkestru, Kauno valstybiniu choru bei puikiais lietuviais solistais ir, žinoma, nuostabia violončelininke Kristina Reiko Cooper, kuri ir buvo viena iš šio projekto iniciatorių.
Apibendrindamas galiu pasakyti, kad tai buvo nuostabus dešimtmetis, nepakartojama kelionė su puikiais, talentingais žmonėmis įgyvendinant įspūdingus projektus.
– Kokie artimiausi jūsų ir orkestro kūrybiniai planai? Ar nudžiuginsit klausytojus naujais, išskirtiniais projektais?
– O taip! Jau gruodžio pradžioje planuojame įspūdingą projektą kartu su Europos kultūros kanalu „ARTE“. Bus daromas koncerto įrašas kartu su latvių operos žvaigžde sopranu Kristine Opolais bei išskirtinio balso armėnų tenoru Liparitu Avetisyanu, žinoma, dalyvaujant Kauno valstybiniam chorui bei Kauno miesto simfoniniam orkestrui.
Koncertas vyks Kauno šv. apaštalų Petro ir Povilo arkikatedroje bazilikoje, o jo įrašą Kalėdiniu laikotarpiu galės išvysti milijonai „ARTE“ kanalo žiūrovų visame pasaulyje.
Kitais metais klasikinės muzikos mėgėjų fonotekas turėtų pasiekti mūsų įrašai su garsiausiais šių dienų operos solistais – amerikiečių tenoru Charlesu Castronovo, latvių sopranu Kristine Opolais bei armėnų tenoru Liparitu Avetisyanu. O sausio mėnesį jau planuojame naujus įrašus su violončelininke Kristina Reiko Cooper bei kylančia operos žvaigžde amerikiečių tenoru Brianu Jagde.
Turime taip pat planų surengti koncertinį turą Europoje kitų metų pavasarį, – šiuo metu yra derinamos detalės, todėl nieko atskleisti negaliu, bet labai tikiuosi, kad pavyks suorganizuoti įsimintinas gastroles.
– Kokią programą klausytojams ruošiate penktadienio koncertui?
– Mūsų bendradarbiavimo dešimtmečiui skirtam koncertui pakviečiau ypatingą viešnią – violončelininkę Kristiną Reiko Cooper. Pirmiausia ji yra fantastiška atlikėja, savo artistiškumu ir charizma tiesiog pavergianti publiką. Kiekvienas jos pasirodymas – nepamirštama patirtis klausytojui.
Koncerto programai mes pasirinkome ypatingą kūrinį, – tai žydų kilmės lenkų kompozitoriaus Mieczysławo Weinbergo Koncertas violončelei ir orkestrui. Norime tęsti žydų temą muzikoje, atlikdami nukentėjusių nuo Holokausto ir priverstų palikti savo gimtus namus žydų kompozitorių kūrinius.
M. Weinbergo Koncertas šiam vakarui buvo pasirinktas neatsitiktinai. Jau sausio mėnesį kartu su Kauno miesto simfoniniu orkestru ir Kristina Reiko Cooper planuojame įrašyti plokštelę, kurioje skambėtų žydų kilmės kompozitorių kūriniai violončelei ir orkestrui.
Koncertas „Stulbinanti violončelės magija“ Kauno valstybinėje filharmonijoje vyks rugsėjo 22 d., penktadienį, 18 val.