„Banchetto musicale 2023“: muzikinis ambasadorius tarp Prūsijos ir Abiejų Tautų Respublikos

2023 m. rugsėjo 4 d. 09:09
Festivalio rengėjų inf.
XVI a. italų kompozitoriaus Teodoro Riccio (apie 1540–apie 1601) mišiomis, sukurtomis Karaliaučiuje ir dedikuotomis Lenkijos karaliui ir Lietuvos didžiajam kunigaikščiui Steponui Batorui, rugsėjo 5-ąją iškilmingai prasidės senosios muzikos festivalis „Banchetto musicale '23“, šiuo kūriniu paminėsiantis ir Vilniaus jubiliejinį gimtadienį – 700-ąsias metines.
Daugiau nuotraukų (3)
Tarptautinė komanda – kamerinis choras „Brevis“, vokalinis ansamblis „Duodeco“, grigališkojo choralo grupė iš Lenkijos „Schola Gregoriana Sancti Casimiri“, vargonininkai Vidas ir Aušra Pinkevičiai, instrumentinė continuo grupė Alina Rotaru, pozityviniai vargonai (Vokietija) ir Ainars Paukšens, violončelė (Latvija), vadovaujama legendinio vokiečių dirigento Detlefo Bratschkeʼs,
rugsėjo 5 d. 19 val. pakvies senosios muzikos mėgėjus į Vilniaus Arkikatedrą baziliką pasiklausyti Karaliaučiuje dirbusio italų kompozitoriaus Teodoro Riccio, žinomo kaip ambasadoriaus tarp Prūsijos ir Abiejų Tautų Respublikos, mišių.
Gyvenimo užutėkį rado Karaliaučiuje
Šių metų festivalis skirtas tremties, egzilio temai. Gyvenimo virsmų neišvengė ir „Banchetto musicale“ atidarymo koncerto kūrinio autorius T. Riccio. Jis iškeitė gražiuosius Pietus į atšiauriąją Šiaurę, kad galėtų tarnauti savo menui, maža to, iš katalikybės atsivertė į protestantizmą.
Baigęs bažnyčios muzikos mokyklą, T. Riccio pirmiausia dirbo savo gimtojo miesto Brešos (Italija) Šv. Nazarijaus bažnyčios kapelmeistriu, o 1575 m. buvo pakviestas užimti Ansbacho dvaro kapelmeisterio pareigas. 1578 m. Brandenburgo-Ansbacho markgrafas Jurgis Frydrichas, tapęs Prūsijos kunigaikštystės administratoriumi, persikėlė į Karaliaučių ir su savimi pasiėmė visą dvaro kapelą. Taip šiame mieste atsidūrė ir T. Riccio.
1585 m. liepos 30 d. kunigaikštis paskyrė T. Riccio į pareigas visam gyvenimui su 360 guldenų metiniu atlyginimu ir nemokamu būstu. Galbūt tai lėmė T. Riccio atsivertimas į protestantų bažnyčią, paskatinęs kunigaikštį dar stipriau jį laikyti prie savęs, kaip jis rašė: „... dėl šių jaudinančių priežasčių, kad jis, kapelmeisteris T. Riccio, iš Dievo žodžio ir Šventosios Dvasios įkvėpimo nuo stabmeldiškos antikristinės klaidos atsigręžė į mūsų krikščionišką, tyrą, tikrą, šventą evangelinę Augsburgo išpažinimo doktriną ir, Dievo apdovanotas, pažadėjo žodžiu ir širdimi gyventi ir mirti krikščioniškai.“
Sprendė ir diplomatinius uždavinius
T. Riccio kūrė polichoraliniu stiliumi. Jo religiniai kūriniai, kurių daugumą sudaro psalmės ir mišių dalys, sulaukė atgarsio už konfesijos ribų – buvo pripažinti ir katalikų, ir protestantų liturgijoje Prūsijos kunigaikštystėje ir Abiejų Tautų Respublikoje.
1579-ųjų T. Riccio „Liber primus missarum“ („Pirmoji mišių knyga“), iš kurios paimtos ir per „Banchetto musicale“ atidarymą skambėsiančios mišių dalys, yra pirmasis publikuotas muzikos veikalas, skirtas pagerbti Steponą Batorą (1533–1586), kai jis tapo Lenkijos karaliumi 1576-aisiais.
Šis veikalas liudija įvykio didžią politinę svarbą – diplomatinį laimėjimą, vainikavusį nestabilius, politinių neramumų krečiamus laikus. Tai yra pirmasis muzikos veikalas, išspausdintas Karaliaučiuje, globojant T. Riccio darbdaviui, Prūsijos kunigaikščiui Jurgiui Friydrichui.
Dedikacijoje kapelmeisteris T. Riccio kreipiasi į Steponą Batorą kartu kaip į Lenkijos karalių ir Prūsijos kunigaikštį, taip žymėdamas stiprų politinį ryšį tarp šių kaimyninių šalių.
Atlikėjai garsėja kūrybiškumu
Šio projekto vadovas – vokiečių dirigentas, vargonininkas ir klavesinininkas D. Bratschke. Jis yra garsaus Balthasaro Neumanno choro meno vadovas ir Brėmeno menų universiteto profesorius.
Jo kompleksiška veikla senosios muzikos srityje trunka dešimtmečius – pradėjęs nuo ankstyvos vaikiško soprano karjeros, jis vėliau dirbo su tokiomis legendinėmis asmenybėmis kaip Gustavas Leonhardtas ar Philippe’as Herreweghe’as, nuolat vadovauja reikšmingiems tarptautiniams projektams visame pasaulyje. „Banchetto musicale“ festivalyje jis svečiuojasi antrąsyk – pernai D. Bratschke vadovavo T. Riccio „Vakarinės“ projektui.
Su patyrusiais senosios muzikos meistrais koncertuos 2019 metais Vilniuje susibūręs „Duodeco“ – choro dirigento Povilo Vanžodžio vadovaujamas aštuonių balsų vokalinis ansamblis. Tai – jaunosios kartos kolektyvas, į kurio repertuarą įeina ne tik senosios, bet ir šių dienų muzikinės kompozicijos.
Ansambliui būdinga įvairialypė muzikinė patirtis – jis koncertavo su Klaipėdos kameriniu orkestru, atliekant Algirdo Martinaičio oratoriją „Gailestingumo altorius“, dalyvavo vaizdo įrašų filmavimuose Lukiškių kalėjime „2.0“ esančioje cerkvės erdvėje, Šiauliuose vykstančiame muzikos festivalyje „Resurrexit“, dainavo kartu su festivalio „Banchetto musicale“ orkestru, solistais iš Lietuvos bei Latvijos.
Kolektyvas siekia kurti aktualius, visuomenės susidomėjimą skatinančius projektus, kurie būtų reikšmingi, papildantys Lietuvos kultūrines erdves, praplečiantys muzikinės edukacijos sklaidos periferijas.
Dar vienas mišių atlikėjas – 1990 metais įkurtas vienas geriausių Lietuvoje kamerinis choras „Brevis“. Nuo 1993-iųjų jam vadovauja dirigentas Gintautas Venislovas. Choras daug koncertuoja užsienyje, dalyvavo tarptautiniuose festivaliuose Italijoje, Prancūzijoje.
Lietuvoje „Brevis“ bent kartą per metus rengia solinius koncertus. Choro repertuaro pagrindą sudaro muzika a capella nuo ankstyvojo Renesanso (Josquinas des Prez) iki nūdienos kompozitorių kūrinių (György Ligeti , Arvo Pärtas).
Choras taip pat dainuoja sakralinę, įvairių tautų liaudies muziką, dažnai dalyvauja įvairiuose netradiciniuose renginiuose su kitais Lietuvos bei užsienio atlikėjais, pavyzdžiui, su roko ir popmuzikos atlikėjais Neda Malūnavičiūte, Česlovu Gabaliu (įrašė kompaktinę plokštelę „Kalėdų gėlės“), surengė koncertą-instaliaciją „Amžinoji šviesa“, kur buvo jungiama muzika, monumentalioji dailė ir architektūra.
Festivalį rengia viešoji koncertinė įstaiga „Banchetto musicale“ ir Všį „Vilniaus festivaliai“. Festivalį finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė.
FESTIVALIO KALENDORIUS
Rugsėjo 5 d. 19 val.
Vilniaus Šv. vysk. Stanislovo ir Šv. Vladislovo arkikatedroje bazilikoje
Teodoro Riccio (apie 1540–apie 1601)
Mišios, dedikuotos Lenkijos karaliui ir Lietuvos didžiajam kunigaikščiui Steponui Batorui
Projekto vadovas ir dirigentas Detlef Bratschke (Vokietija)
Choras „Brevis“ (Lietuva), vadovas Gintautas Venislovas
Vokalinis ansamblis „Duodeco“ (Lietuva), vadovas Povilas Vanžodis
XVI a. polifoninės muzikos atlikimo kursų dalyviai
„Schola Gregoriana Sancti Casimiri“ (Lenkija), vadovas Mariusz Perkowski
Aušra ir Vidas Pinkevičiai – didieji vargonai (Lietuva)
Alina Rotaru – pozityviniai vargonai (Vokietija)
Ainārs Paukšēns – violončelė (Latvija)
Rugsėjo 9 d. 14 val.
Valdovų rūmai
„Skrodžiant Raudonąją jūrą“
Viduramžių muzika, švenčianti sugrįžimą iš egzilio
Koncertas vaikams ir visai šeimai
„Magister Petrus“, vadovas Mauricio Molina (Ispanija)
Ariel Hernández – balsas
Anja Kolarič – vielė
Enrique Pastor – čitola
Raúl Lacilla – dūdmaišis
Mauricio Molina – perkusija
Rugsėjo 9 d. 19 val.
Valdovų rūmai
„Lachrimae Pavan“ (Sielvartingoji pavana)
Koncertas skirtas 400-osioms Williamo Byrdo mirties metinėms paminėti
„Capriccio Stravagante“, vadovas Skip Sempé (Prancūzija)
Julien Martin – išilginės fleitos
Joshua Cheatham – viola da gamba
Skip Sempé – klavesinas
Rugsėjo 10 d. 19 val.
Valdovų rūmai
„Cantabimus in tierra aliena“
Viduramžių dvasinio egzilio giesmės
„Magister Petrus“, vadovas Mauricio Molina (Ispanija)
Ariel Hernández – balsas
Anja Kolarič – vielė
Enrique Pastor – čitola
Raúl Lacilla – dūdmaišis
Mauricio Molina – perkusija
Rugsėjo 12 d. 19 val.
Šv. Kotrynos bažnyčioje
„Tenebrae Responsoria“ (Pasijų atliepai)
Carlo Gesualdo (1566–1613) atliepai Didžiajam Penktadieniui ir Didžiajam Šeštadieniui
„Graindelavoix“, vadovas Björn Schmelzer (Belgija)
Florencia Menconi, Teodora Tommasi, Razek-François Bitar, Albert Riera, Andrés Miravete, Marius Peterson, Arnout Malfliet, Adrian Sîrbu
Rugsėjo 16 d. 19 val.
„Banchetto musicale“ festivalio „Fringe Day“
Jaunųjų senosios muzikos atlikėjų koncertas internetu
Tímea Daradics – clavisimbalum, klavesinas (Vengrija)
„Ensemble OFFICINA MUSICÆ“ (Italija)
Elena Borsato – barokinis traversas
Francesco Maria Cataldo – viola da gamba
Luca Marcadella – klavesinas
Rugsėjo 17 d. 18 val. 30 min.
Šv. Pranciškaus Asyžiečio (Bernardinų) bažnyčioje
„Giesmės tikėjimui katalickam priderančios“
XVII a. Vilniaus jėzuitų spausdintos giesmės
GŠ Ansamblis (Lietuva), vadovė Gabija Adamonytė
Gabija Adamonytė, Milda Adamonytė, Antanas Pundzius, Augminas Petronis, Laurynas Adamonis, Tautvydas Mažeika
Rugsėjo 18 d. 19 val.
Viešbučio „Domus Maria“ Didžiojoje salėje-lektoriume
„Polonica“
Liutnios muzikos lenkiškosios sąsajos (apie 1600)
Michał Gondko (Šveicarija) – liutnia
Rugsėjo 24 d. 19 val.
„Vaidilos“ teatre
Henry Purcello (1659–1695) opera
„Dido and Aeneas“ („Didonė ir Enėjas“)
Libreto autorius Nahumas Tate’as (1652–1715)
Meno vadovas ir dirigentas Christian Frattima (Italija)
Dido (Didonė): Theodora Baka (Graikija) – mecosopranas
Aeneas (Enėjas): Jóhann Kristinsson (Islandija) – baritonas
Belinda: Bryndís Guðjónsdóttir (Islandija) – sopranas
2nd Woman (Antroji moteris): Yo Otahara (Japonija) – sopranas
Sorceress (Burtininkė): Julija Stankevičiūtė (Lietuva) – mecosopranas
1st Witch (Pirmoji ragana): Indrė Anankaitė (Lietuva) – sopranas
2nd Witch (Antroji ragana): Seohee Kim (Pietų Korėja) – sopranas
Sailor (Jūreivis): Povilas Vanžodis (Lietuva) – tenoras
Baroko orkestras „Coin du Roi“ (Italija)
Festivalio choras „Duodeco“ (Lietuva)

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.