Koncertuose Šiauliuose ir Kaune publika išgirs vieno iškiliausių ukrainiečių kompozitorių Boryso Liatošynskio kamerinės muzikos šedevru pripažintą Antrąjį fortepijoninį trio. Programoje taip pat skambės B. Liatošynskio mokinio, kompozitoriaus Osvaldo Balakausko kūrinys „Devyni šaltiniai“ bei vokiečių kompozitoriaus Felikso Mendelsono fortepijoninis trio.
Kompozitorius B. Liatošynskis (1894–1968) – ukrainiečių simfoninės muzikos pradininkas. Du jo sukurti fortepijoniniai trio pripažinti geriausiais ukrainiečių kamerinės muzikos pavyzdžiais, tačiau iki šiol Europoje dar nėra plačiai žinomi.
Šis menininkas, būdamas ir puikus pedagogas, paveikė visą ukrainiečių kompozitorių mokyklą. B. Liatošynskio kūryba įkvėpė ukrainiečių smuikininką Mykhaylą Zakharovą suburti ir šio kompozitoriaus garbei pavadinti kamerinės muzikos ansamblį „Lyatoshynsky trio“.
Ansamblyje taip pat groja pianistas Romanas Lopatynskis bei jauna ir perspektyvi ukrainiečių violončelininkė Mariia Mohylevska. Visi trys atlikėjai daug gastroliuoja užsienyje. Iki Rusijos sukelto karo jų šalyje bendram darbui jie susirinkdavo Ukrainos mieste Charkive. Šiuo metu galimybės drauge dirbti gimtojoje šalyje apribotos, tačiau tai jų nestabdo veikti vardan bendro tikslo – aktyviai pristatyti ukrainiečių muziką bei tradicijas Europoje.
„Kaune lankysimės antrą, o Lietuvoje trečią kartą. Su dėkingumu prisimename šiltus susitikimus su Lietuvos publika ir nekantriai laukiame koncertų Šiauliuose ir Kaune. Koncertams parengėme programą, kurioje daug aktualios šiandienai simbolikos.
Koncertą pradėsime lietuvių kompozitoriaus, B. Liatošynskio mokinio Osvaldo Balakausko kūriniu „Devyni šaltiniai“, taip įprasmindami ukrainiečių ir lietuvių muzikos mokyklų ryšį. Paminėtina ir tai, kad O. Balakauskas mokėsi ir pas kitą žinomą ukrainiečių kompozitorių Myroslavą Skoryką.
Antrasis koncerte skambėsiantis kūrinys – Felikso Mendelsono fortepijoninis trio – atspindės mūsų visų bendrumą ir vienybę Europos kontekste. Programą pradėję mokinio kūriniu, ją baigsime mokytojo darbu – Boryso Liatošynskio Antruoju fortepijoniniu trio. Kompozitorius jį parašė 1943 m. karo metu būdamas evakuacijoje. Šiandiena, deja, ši tema mums vėl tapo labai aktuali.
Kūrinyje ryškiai atsispindi karo tragizmas, šį kūrinį giliai išgyvename“, – artėjančių koncertų programą apibūdino M. Zakharovas.
Pasak jo, Ukrainos kultūra ir menininkai ilgai buvo sovietinės kultūros šešėlyje, dauguma kompozitorių buvo įvardijami kaip rusų kompozitoriai. Ukrainiečių kamerinės muzikos pakilimas prasidėjo XX a. pradžioje. Greta B. Liatošynskio, kaip iškilius šios šalies kūrėjus, reikėtų paminėti pianistą ir kompozitorių Valentiną Silvestrovą ir M. Skoryką.
„Ukrainos kamerinė muzika išgyvena pakilimą, atsiveria, tampa žinoma. Bendrauju su daug kolegų iš įvairių šalių ir išgirstu, kad jie atranda ukrainiečių kompozitorių darbus, žavisi jais ir stebisi, jog jų muzika taip ilgai buvo mažai žinoma ir atliekama.
2019 m. Vienos radijo orkestras atliko B. Liatošynskio 3-iąją simfoniją, kuri paliko visiems be galo didelį įspūdį ir buvo prilyginama Dmitrijaus Šostakovičiaus simfonijai. Mūsų ansamblio atliekamą B. Liatošynskio Pirmąjį ir Antrąjį fortepijoninius trio transliavo britų BBC radijas.
Aiškiai jaučiame, kad susidomėjimas ukrainiečių muzika išaugęs kaip niekados iki šiol“, – džiaugėsi M. Zakharovas.
Praėjusią vasarą Pažaislio muzikos festivalyje koncertavusi pasaulyje žinoma ukrainiečių dirigentė Oksana Lyniv su savo tautiečiais baritonu Andrejumi Bondarenko, smuikininku Andrii Murza ir Kauno miesto simfoniniu orkestru bei Kauno valstybiniu choru atliko Ukrainos kompozitorių muzikos programą. Šį sezoną festivalis ir toliau siekia išlikti viena iš platformų, prisidedančia prie ukrainiečių muzikinės sklaidos Europoje.