Didžioji dalis vokalinių, instrumentinių ir elektroakustinių pjesių ciklo „Atklydimai“ muzikos buvo parašyta skandalą sukėlusiam Jono Vaitkaus dramos spektakliui „Literatūros pamokos“. Po spektaklio premjeros kompozitoriui galėjo baigtis labai prastai – spaudoje pasirodžius „baisiems“ atsiliepimams ir skundams sovietinė cenzūra spektaklį liepė uždrausti ir kūrėjus nubausti. Net tuometinis kompozicijos katedros vedėjas siūlė šią „kakofoniją“ vertinti žemiausiu balu, pasmerkdamas Š. Naką pašalinimui iš konservatorijos, kas būtų reiškę šaukimą į sovietinę armiją Afganistano karo laikais. Laimei, profesoriai Julius Juzeliūnas ir Bronius Kutavičius išgelbėjo savo studentą.
Įrašams Vilniaus plokštelių studijoje buvo naudojamas daugiakanalis magnetofonas, pasiskolintas sintezatorius KORG, saksofonai, preparuotas fortepijonas, triukšminiu bosu virtusi violončelė, mušamieji ir varpai iš dirigento Rimo Geniušo kolekcijos. Visus tekstus ir pavadinimą kompozitorius ciklui panaudojo iš Almio Grybausko poezijos rinkinio „Atklydimai“. Pasak Š. Nako, ši poezija pasižymi minoriškumu, šaltumu ir lakoniškumu kaip ir jo mėgstama cool džiazo stilistika, o pats pavadinimas „Atklydimai“ kelia labai daug klausimų, šiek tiek provokuoja ir erzina.
„Dabar tai atrodo nelyg skausminga kelionė atgal. Iš kasdienybės, iš dabarties, į kažkokį paralelinį jausmų pasaulį. Į praeitį, kurioje nieko nebeištaisysi. „Atklydimai“ – sapniškas klaidžiojimas po įvairias erdves, kaskart sugrįžtant į tą patį tašką. Toje muzikoje švysteli anuometinės mano estetinės simpatijos, atklystančios iš artroko, džiazo, keistos budistinės muzikos, gal ir iš kai kurių avangardo dalykų. Man patinka negrimuotas kūrybos pateikimas – su visais naivumais, primityvumais, pritemptumais, neišpręstumais Realistiškiau ir pačiam sau įdomiau,“ – pasakojo Š. Nakas.
Ciklas buvo sukurtas kasetinių magnetofonų laikais, kai muzika būdavo greit tiražuojama, todėl „Atklydimai“ po įrašų pradėjo savarankišką kelionę, kaip fonas skambėjo radijuje ir televizijoje, tačiau kaip vientisas ciklas niekada nebuvo išleisti. Vėliau iš viso ciklo kaip lietuviško eksperimentalizmo pavyzdys išskirtas ir 1997 metais išleistas tik vienas kūrinys – „Merz-machine“. Tada jis išgyveno savotišką renesansą: buvo sukurtos jo versijos skirtingoms sudėtims, tarp kurių – čekų avangardinio roko orkestrui „Agon“ bei Londono fortepijonų sekstetui „pianocircus“. Sekstetas šį kūrinį atliko daugiau nei 100 kartų keliasdešimtyje šalių.
2023 metais „Atklydimai“ sugrįžta visa apimtimi itin mažo tiražo vinilinėje plokštelėje, kuri buvo pagaminta Dovilio Paliuko įkurtoje „Darkroom Records“ studijoje Vilniuje. Kad Artūro Pugačiausko restauruoti mašininiai garsai vinile skambėtų geriau, juos vykstant oro antskrydžiams 2022-ųjų Kyjive specialiai apdorojo garso inžinierius Arkadijus Vikorevas, o leidinio dizainą sukūrė Liudas Parulskis. Tekstus leidiniui parašė pats Š. Nakas, tik svarbu paminėti, kad tradicinės albumo anotacijos tikėtis čia neverta.
„Albumo medžiagai iki leidybos teko išgyventi keletą perkėlimų į vienos medijos į kitą, todėl akivaizdu, jog garsas su laiku irgi keitėsi. Gamybai iš esmės nutarėme palikti jį tokį, koks pasiekė mūsų dienas. Laikais, kai visko sukuriama tiek daug, atrodė labai svarbu atsigręžti atgal. Tik matyt nesitikėjome, kad „Atklydimų“ muzika taip rezonuos stebint katastrofiškus įvykius Ukrainoje “ – sakė albumo prodiuserė, Lietuvos muzikos informacijos centro vadovė Radvilė Buivydienė.
Š. Nako albumo „Atklydimai“ galite klausytis populiariausiose muzikos platformose, vinilines plokšteles savo kolekcijai įsigyti „MusicLithuania.com“ ir „Discogs“, o visos lėšos, surinktos už albumo pardavimus „Bandcamp“ platformoje bus paaukotos VšĮ „Mėlyna ir geltona“ Ukrainai paremti.