Kino ekrane – nesenstančio W. A. Mozarto šedevro kerai iš Niujorko

2023 m. gegužės 19 d. 09:15
Šį šeštadienį sostinės kino teatras „Forum Cinemas Vingis“ kviečia jau į priešpaskutinę šį sezoną operos transliaciją iš Niujorko teatro „Metropolitan Opera“ – Wolfgango Amadeaus Mozarto „Don Žuaną“.
Daugiau nuotraukų (20)
Nė vienas iš pastarųjų (1990, 2004 ir 2011 metų) šios operos pastatymų „Metropolitan Opera“ nesulaukė didelio kritikų ir auditorijos susižavėjimo. „Don Žuanas“ – kietas riešutėlis režisieriams: šioje operoje lengva tiek nuslysti blizgančiu paviršiumi, tiek persiimti rūstybe.
Jau daugiau kaip 200 metų kuriamos vis naujos šio vieno mėgstamiausių operos šedevrų traktuotės ir kintantis kūrėjų požiūris į veikalą bei pagrindinį jo personažą liudija, jog tai – neišsemiamios filosofinės gelmės kūrinys, o jo herojus nepataisomas širdžių ėdikas Don Žuanas – nepakartojamas ir nepaaiškinamas kaip pats gyvenimas: absurdiškas, žavus ir atstumiantis, didis ir pasigailėtinas.
Naujausia „Metropolitan Opera“ operos versija, atkeliaujanti į Vilnių, buvo netikėta Niujorko publikai, pratusiai prie žavingo ir galantiško moterų suvedžiotojo Don Žuano paveikslo. Šį kartą mergišiaus ir jo tarno Leporelo nuotykiai vaizduojami tamsesniame fone. Jau spektaklio pradžioje nenaudėlis Don Žuanas užpuola Doną Aną ir šaltakraujiškai nušauna jos tėvą Kamandorą, kai pagal libretą šis žūva dvikovoje.
„Don Žuano, kaip romantiško herojaus, įvaizdis, sukurtas XIX a., yra nesusipratimas. Jau per pirmąsias septynias operos minutes jis kėsinasi išprievartauti moterį ir įvykdo žmogžudystę. Nei juokinga, nei smagu, kai rėkia ir bando išsigelbėti užpulta moteris“, – dėstė prieš premjerą „Don Žuano“ režisierius, „Metropolitan Opera“ debiutuojantis belgas Ivo van Hove.
Sklandus, dinamiškas jo spektaklis nestokoja nei rūsčių atspalvių, gelmės, nei sąmojo, o jo Don Žuanas – ne tiek linksmas, kiek dalykiškas ir šiek tiek niūrus. Tik šalia kaimietės Cerlinos jis trumpam pamiršta savo grobuonišką prigimtį. „The New York Times“ įvertino šį spektaklį kaip „gaivaus oro gurkšnį“.
Prestižinio „Tony“ apdovanojimo laureatas I. van Hove juo debiutuoja operos žanre. Šis menininkas, ilgametis „Internationaal Theater Amsterdam“ generalinis direktorius, puikiai žinomas Niujorke kaip dramos ir miuziklo režisierius, įdomiai naudojantis savo darbuose naująsias technologijas. Tačiau „Don Žuanas“ šiuo atžvilgiu atrodo konservatyvus.
Spektaklio I. van Hove ėmėsi kartu su savo ilgamečiais partneriais iš Belgijos – scenografu ir šviesų dizaineriu Janu Versweyveldu ir kostiumų dizainere An D'Huys, taip pat debiutuojančiais „Metropolitan Opera“.
Trijulė kuria scenoje atšiaurų ir nedraugišką pasaulį – nukelia herojus į niūrių betono pastatų apsuptą kiemą. Tačiau jame pulsuoja kaitrios emocijos – jas kursto viena iškiliausių dabarties muzikos asmenybių prancūzų dirigentė Nathalie Stutzmann, puikiai išmananti ne tik W. A. Mozarto muzikos stilių, bet ir vokalo subtilybes.
Ji pati yra garsi dainininkė (kontraltas), įsiamžinusi daugiau kaip 80 albumų, pelniusi daug prestižinių apdovanojimų. N. Stutzmann – tik antra moteris, tapusi svarbaus Amerikos orkestro vadove: neseniai ji buvo paskirta Atlantos simfoninio orkestro meno vadove, o nuo 2021-ųjų yra pagrindinė kviestinė Filadelfijos simfoninio orkestro dirigentė.
„Don Žuano“ partitūroje atsispindi kiekvienas dvasinis personažo judesys. Tačiau visada svarbiu interpretacijos impulsu tampa ir atlikėjų individualybė: skirtingos solistų sudėtys gali nulemti skirtingus spektaklius. Artėjantis operos kino seansas leis išgirsti vienus iškiliausių dabarties Don Žuano ir Leporelo įkūnytojų – švedų baritoną Peterį Mattei ir čekų bosą-baritoną Adamą Plachetką.
P. Mattei savo pirmąjį Don Žuaną „Metropolita Opera“ scenoje padainavo prieš 20 metų ir čia pasirodė jau beveik 40-yje šios operos spektaklių, o iš viso šiame teatre yra atlikęs vienuolika vaidmenų daugiau kaip 150 spektaklių. 57 metų artistas stebina jaunatviška išvaizda ir balsu.
Ne naujokai „Metropolita Opera“ teatre ir kiti „Don Žuano“ solistai – Federica Lombardi (Dona Ana), „Grammy“ laimėtoja Ana Maria Martinez (Dona Elvira), Ying Fang (Cerlina), Benas Blissas (Donas Otavijas), Alfredas Walkeris (Mazetas) ir Alexanderis Tsymbalyukas (Komandoras). Rinktiniai solistai savo balsais ir aktorine įtaiga įkaitins vizualiai šaltą spektaklio atmosferą.
I. van Hove kitoje savo premjeroje „Metropolitan Opera“ – kitą sezoną pradėsiančioje šiuolaikinio amerikiečių kompozitoriaus Jake'o Heggie operoje „Dead Man Walking“ – žada pasitelkti daugiau scenos efektų.
Jau gegužės 19-ąją kitą operą šioje scenoje – W. A. Mozarto „Užburtosios fleitos“ premjerą – diriguos N. Stutzmann. Šį Simono McBurney režisuotą spektaklį taip pat išvysime „Forum Cinemas Vingis“ ekrane: jo transliacija – birželio 3 d.
W. A. Mozarto operos „Don Žuanas“ transliacija iš Niujorko „Metropolitan Opera“ kino teatre „Forum Cinemas Vingis“ – gegužės 20 d. 19.55 val.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.