„TheATRIUM“ globėjo dievo Apolono įvaizdį šįkart lydės šūkis „Šviesioji tamsos pusė“. Festivalio rengėjai optimistiškai skelbia, jog dar ne viskas prarasta – kūrėjų pastangos, jų kilnūs darbai, galingų teatro prožektorių blyksniai gali įveikti akliną tamsą, atgaivinti į žydras gelmes grimstančias viltis, o tada pasaulį vėl užlies šviesa.
Tarp svečių – būrys užsieniečių
Jau kitą savaitę įvyks pirmieji renginiai – miesto kavinėse klaipėdiečiai galės neformaliai bendrauti su Vilniaus šokio teatro „Low air“, Oskaro Koršunovo Vilniaus miesto teatro, Vilniaus mažojo teatro atstovais. Tokie susitikimai taps preliudija šįkart itin spalvingai lietuviškų teatrų vitrinai – per penkias dienas žiūrovai išvys vienuolika spektaklių.
Festivalinių renginių programos sudėliotos taip, kad spektaklius būtų patogu žiūrėti ir uostamiesčio publikai, ir iš svetur atvykusiems svečiams – įvairių tarptautinių renginių organizatoriams, prodiuseriams, režisieriams, teatrologams.
KVDT tarptautinių kultūros projektų koordinatorė Ugnė Valiukaitė džiaugėsi, kad atvyksta gausus būrys užsienio teatralų: „Su jais palaikome ryšius, net pasibaigus registracijai vis dar sulaukiame užklausų dėl galimybės dalyvauti festivalyje. Sulauksime svečių ne tik iš artimesnių Europos šalių, bet ir iš tolimesnių kraštų – Omano, Indijos, Azerbaidžano“.
Vitrinoje – lietuvių spektakliai
Komisija iš 36 į lietuviškų teatro vitriną pretendavusių spektaklių atrinko 9 ir dar 2 – iš KVDT repertuaro. Tarp jų „Meno ir mokslo laboratorijos“ (MMLAB), Alytaus miesto teatro, Valstybinio Vilniaus mažojo, Lietuvos nacionalinis dramos, „Atviro rato“, „Darbininkų“, „Operomanijos“, OKT/ Vilniaus miesto ir sostinės šokio teatrų „Low air“ spektakliai.
„Per atranką galvojome, kad spektakliai būtų įdomūs ir užsienio publikai. Sunkiausia buvo atrasti ir suderinti tinkamą laiką teatrinių renginių tinklelyje. KVDT darbuotojai užtikrins, kad per penkias dienas trijose salėse būtų parodyti visi spektakliai“, – nenuvilti dalyvių ir žiūrovų žada lietuviškų teatrų pristatymo programos koordinatorius Vilhelmas Milis.
Klaipėdiečiams ir uostamiesčio svečiams festivalinė lietuviškų teatrų vitrina – puiki proga koncentruotai, vienoje vietoje pamatyti įdomiausius kūrėjų spektaklius.
Prabils žadą atgavusi kūrėja
„TheATRIUM“ tarptautinėje programoje (birželio 1–22 dienomis) bus rodomi šeši užsienio teatrų kūriniai, atkeliavę iš Latvijos, Didžiosios Britanijos, Portugalijos, Ispanijos, Italijos, Taivano. Festivalio meno vadovas Gintaras Grajauskas patikino, jog nepaisant tolimų atstumų ir kultūrų skirtumų visi spektakliai yra savaip unikalūs, verti dėmesio.
Britė Keeley Forsyth „TheATRIUM“ scenoje pristatys muzikinį performansą, persmelktą sudėtingų asmeninių patirčių. Ši menininkė kurį laiką buvo netekusi balso – būtent muzika jai padėjo pakilti, įveikti psichosomatinį sutrikimą. Dabar K.Forsyth kuria performansus, kuriuose pasakoja sunkiai gyvenančių žmonių istorijas.
Latvijos režisieriaus Elmaras Senkovas parodys Liepojos teatre pastatytą savo spektaklį „Grimai“ – stebuklinių pasakų suaugusiesiems interpretaciją. Klaipėdiečiams jau neblogai pažįstama latvių režisūros žvaigždė E.Senkovas geba šokiruoti publiką pereidamas nuo juoko iki siaubo, jo kūrybos amplitudė itin plati.
„Spektaklyje pagal brolių Grimų pasakas išgirsime net kelias skirtingas kalbas, visos jos dirbtinės, pačių aktorių sukurtos per repeticijas“, – pasakojo G.Grajauskas.
Sveikas protas ir mistifikacijos
„Italijos „Teatro Massimo“ spektaklis „Amistade“ – kerintis aktoriaus Antonio Rezza rečitalis. Scenoje jis bendraus su garsiuoju dainininku Fabrizio De André, jau seniai mirusiu, bet skambės įvairiuose koncertuose įrašytas vokalisto balsas. Tai intriguojantis dviejų žmonių pokalbis apie laiką, erdvę, egzistenciją“, – neįprastą fabulą atskleidė G.Grajauskas.
Ispanijos teatro „Agrupación Señor Serrano“ spektaklis „Kalnas“ virpins žiūrovų sielos stygas apeliuodamas į racionalumą, sveiką protą, pasirodo, irgi lengvai apgaunamą. Veiksmas scenoje sujungs pirmąją ekspediciją į Everestą, vieną isteriką, sėjusį paniką radijo laidoje „Pasaulių karas“, badmintono mėgėjus, kuriems kažkodėl labiau patinka žaisti beisbolą, melagingų žinių svetainę, bepiločio drono viražus ir kitokias manipuliacijas.
„Kita performansininkė iš Portugalijos Raquel André kolekcionuoja ne daiktus, o žmones. Galbūt ji ir pati nenutuokia, kas bus Klaipėdoje. Prieš spektaklį susitiks su jai nepažįstamais žmonėmis, ne aktoriais, bandys apčiuopti tarp jų kažkokį intymų santykį, o paskui viską parodys scenoje. Šis performansas – mįslė net ir man“, – prisipažino G.Grajauskas.
Taivaniečiai prisimena tragediją
Taivano „Shinehouse Theatre“ atstovai pristatys spektaklį „Bangų šnabždesys“ – vakariečių akiai egzotišką, patrauklų, pasakojimą apie žmogaus vienišumą, ilgainiui tik didėjantį, išryškėjantį kataklizmų, globalinių katastrofų akivaizdoje.
„Bangų šnabždesys“ primins 2011 metais Rytų Japonijos pakrantėmis nusiritusi cunamį, žemės drebėjimą, branduolinę avariją Fukušimos elektrinėje. Tragedija, šokiravusi visą pasaulį, ir Taivano gyventojus paskatino kitaip pažvelgti į aplinką – per 160 kilometrų nuo Kinijos nutolusi Ramiojo vandenyno sala dunkso ant tektoninių lūžių sankirtos.
Tarptautinę programą praturtins kūrybos dirbtuvės aktoriams. Vienai iš jų, uždarai, vadovaus festivalyje „TheATRIUM“ jau dukart viešėjęs, savo spektaklius pristatęs žinomas italų režisierius Alessandro Serra. Kitos dirbtuvės - irgi profesionaliems aktoriams, bet atsivers ir pašaliniams stebėtojams – teatro mėgėjams.
Pagrindinė atvirųjų kūrybos dirbtuvių tema – „Dvasinio kūno paieškos“. Aktorius ir žiūrovus į metafizikos pasaulį panardins festivalinio spektaklio „Bangų šnabždesys“ režisierius taivanietis Po-Yuan Chung.
Teatrą užlies briliantinė žaluma
„TheATRIUM“ suteikia galimybių reikštis įvairių sričių kūrėjams. Tarp jų – Lietuvos dailininkų sąjungos Klaipėdos skyriaus vadovė, pedagogė, vitališkos energijos nestokojanti savito braižo juvelyrikos meistrė Neringa Poškutė-Jukumienė. Žalsvoje vandens gelmėje skendinti festivalio epitafija „Šviesioji tamsos pusė“ ir Apolono įvaizdis (vizualinio simbolio autorius Gediminas Pranckevičius) šiai menininkei sukelia nemažai prieštaringų prasmių.
Briliantinę žalumą N.Poškutė-Jukumienė suvokia kaip šviesos kvintesenciją, tikėjimą, priešpriešą tamsos akivarams: „Tuo pat metu tai gali būti ir daiktas, objektas, medicinoje naudojamas antiseptikas, netgi agresijos įrankis. Antikos dvasia alsuojantis festivalio simbolis Apolonas, jo spalvos paakina interpretacijoms kultūros lauke, prasmių sąsajoms“.
Neatskleidusi visų savo umanymų menininkė sakė Klaipėdos dramos teatro erdvėse atliksianti performatyvių veiksmų – čia atsiras keletas objektų. Briliantinės žalumos kūrinus nušvis ir istoriniame teatro balkone, nuo kurio 1939 metais šovinistinę kalbą rėžė Trečiojo reicho vadas Adolfas Hileris, vos tik naciai Klaipėdos kraštą atplėšė nuo Lietuvos.
„Hitlerio ir jo pakalikų vėlių į Klaipėdą nešauksiu, mano instaliacijų tematika bus susišaukianti su nūdiena, ją atskleisdama bandysiu pasitelkti ir humorą“, – festivalinę intrigą mįslingai kurstė N.Poškutė-Jukumienė.
Bilietų platinimas be tarpininkų
Klaipėdos teatralams „TheATRIUM“ – naujovių bandymo aikštelė. Pernykščiame festivalyje inicijuoti pokalbiai su režisieriais vėliau pritapo kasdieniame teatro gyvenime. Šiemet rengėjai ketina į platesnį pokalbį įtraukti ir žiūrovus – po spektaklių kvies juos į vestibiulį dalytis atsiliepimais, kurie vėliau bus viešinami teatro socialiniuose tinkluose.
Dar viena naujiena – įgyvendinta bilietų pardavimo, administruojamo paties teatro, sistema. Bilietai į tarptautinės programos spektaklius jau parduodami be tarpininkų. Ilgainiui žiūrovai galės šitaip įsigyti bilietų į visus teatro renginius. Autonomiška bilietų platinimo sistema kurta dvejus metus, galvojant apie glaudesnį santykį su teatro lankytojais.
Festivalio rengėjai laukia atvykstant apie 40 svečių iš užsienio. Jiems ne tik bus rodomi spektakliai, bet ir sudarytos sąlygos bendrauti, susipažinti su Lietuvos teatrais. Tokia tinklaveika – puiki proga megzti ir gilinti tarptautinius ryšius.
„MMLAB spektaklis „Šokis objektui ir vaikui“ ką tik rodytas didžiausiuose Pakistano miestuose – Karačyje, Islamabade, Lahore. Kūrėjai su teatro agentu pakistaniečiu susipažino pernykščiame festivalyje TheATRIUM“, – pažymėjo KVDT direktorius Tomas Juočys.
Dieviškoji šviesa išsklaido tamsą
Kai pasaulį pradeda slėgti vis tamsesnės ir niūresnės mintys, vėl žvanga ginklai, nuo žemės paviršiaus šluojami ištisi miestai, žmonės pasimeta, daugelis nebežino, ką daryti, kaip priešintis absoliučiam ir nenuspėjamam blogio šėlsmui. Tada kaip niekada svarbu surasti atsvarą plintančiam chaosui.
„TheATRIUM“ rengėjai festivalį nedviprasmiškai sieja su šiandienos aktualijomis: kruvina Rusijos agresija prieš Ukrainą, atgimstančios totalitarizmo jėgos, žmonių protus drumsčianti įžūli propaganda, absurdiškos sąmokslo teorijos vėl mums primena gyvenimo trapumą. Ar menas dar yra pajėgus ką nors pakeisti?
„Tamsos pastaruoju metu būta tiek daug, kad nesunku į ją nugrimzti, rezignuoti, nebesipriešinti. Karų brutalumas ir beprasmybė verčia suabejoti ir meno paskirtimi - gal jis iš tikrųjų jau nieko nebegelbsti, kūrėjų misija tėra iliuzija? Teatras galbūt ir keičia žmones, bet tik tuos, kurie į jį ateina.
Knygos irgi, jeigu ir keičia gyvenimus, tai tik tokių žmonių, kurie jas skaito. O ką daryti su tais, kuriems visa tai nesvarbu, kurie aklai tiki propaganda, abejingi kitų skausmui? Atslinkus niūriems laikams staiga sužinojome, kad daugelis tebeklaidžioja tamsos pasaulyje“, – svarstė G.Grajauskas.
O gal tamsa nėra visiškai aklina? Menas ir kultūra – šviesioji sutemų pusė, galimos rezistencijos erdvė, paskutinis civilizacijos prieglobstis ir galbūt vienintelis egzistencinis šansas žmonijai išlikti.
„Žmogaus širdyje teberusenanti dieviškoji kūrybos kibirkštis ir tamsoje praskina šviesos properšas. Tada viskas vėl atgija ir sužydi“, – tokią žinią tarptautinio teatro festivalio „TheATRIUM“ išvakarėse skelbia rengėjai.