Neatsiejama improvizacinės muzikos ir avangardinio bei laisvojo džiazo mėgėjų gyvenimo dalimi tapusios „Improdimensijos“ komanda žiemos pertraukos metu nesėdėjo sudėjusi rankų. Aktyviai paplušėjusi, ji kruopščiai sudėliojo 2023-ųjų žiemos/pavasario koncertų tvarkaraštį ir jau vasario 1 d. pakvies į pirmąjį šių metų vyksmą − saksofonininko Johno Butcherio ir būgnininko Ståle Liaviko Solbergo pasirodymą.
Bet tai toli gražu ne viskas. Vasarį klausytojų laukia kur kas daugiau malonių siurprizų. „Nuo pat „Improdimensijos“ atsiradimo pradžios mūsų tikslas – pristatyti Lietuvos publikai aktualiausius Lietuvos ir užsienio improvizacinės muzikos bei avangardinio ir laisvojo džiazo kūrėjus ir sukurti tvirtą tokios muzikos bendruomenę mūsų šalyje, įtraukiant ne tik puikiai visiems pažįstamus žanro grandus, bet ir suteikiant sceną jaunosios kartos kūrėjams.
2023-aisiais tęsime savo misiją. Esame susidėlioję turiningą pirmojo pusmečio programą ir jau vasario 1 d. kviesime užsukti į pirmąjį koncertą, − pasakojo „Improdimensijos“ komandos siela Liudas Mockūnas.
Jis pridūrė, kad nuo šių metų „Improdimensija“ pradeda bendradarbiavimą su Norvegijos „Blow Out“, Porto miesto „Porta Jazz“, Talino „Improtest“ ir Helsinkio improvizacinės muzikos asociacijomis. Tai neabejotinai pagyvins tarpusavio muzikantų mainus ir palengvins galimybes pakviesti koncertuoti improvizacinės muzikos grandus, o mūsų muzikantams išvykti koncertuoti svetur.
Mainai su „Blow Out“
Vasario 1 d. „Improdimensija“ kviečia užsukti į pirmąjį 2023 m. koncertą. Jame pasirodys intriguojantis britų saksofonininko J. Butcherio ir norvegų būgnininko bei perkusininko S. L. Solbergo duetas. Tai improvizacinės muzikos scenos mėgėjams gerai žinomi muzikantai, išsiskiriantys savitomis muzikinėmis koncepcijomis. Šis koncertas − pirmasis mainų programos su „Blow Out“ asociacija vaisius.
Viena kertinių Jungtinės Karalystės improvizacinės muzikos figūrų J. Butcheris, kurį galima gretinti su legendiniais Evanu Parkeriu ir Peteriu Brotzmanu, „Improdimensijos“ taikiklyje šmėžavo ne vienerius metus. Dar 2020 m. pavasario programoje buvo numatyta šio muzikanto rezidencija Vilniuje, tačiau dėl pandemijos planai sugriuvo.
Pagaliau ilgai brendusi ir negandas išgyvenusi svajonė virs realybe − tenorinio ir sopraninio saksofono meistras J. Butcheris atvyks į Vilnių. Beje, J. Butcherio biografijoje esama visai šviežių sąsajų su Lietuva. 2022 m. birželį Šiuolaikinio meno fondo „Lafayette Anticipations“ galerijoje Paryžiuje buvo pristatytas Linos Lapelytės kūrinys „The Mutes“ („Nutilę“), kurio įrašuose dalyvavo ir J. Butcheris.
Ståle Liavik Solbergas – ne mažiau įspūdingos biografijos ir diskografijos muzikantas, kurio išmonė prakalbinti būgnus ir perkusiją stebina net daug girdėjusius muzikos kritikus. S. L. Solbergas dažniausiai renkasi minimalią būgnų ir perkusijos sudėtį, neapsikraudamas šimtais lėkščių, varpelių ar kt. atributų. Minimalistinė prieiga šiam muzikantui netrukto išgauti itin platų ir spalvingą garsų spektrą. S. L. Solbergas drąsiai galėtų mesti iššūkį bene žymiausiam improvizacinės/džiazo muzikos būgnų bei perkusijos meistrui iš Skandinavijos Paalui Nilssenui-Love‘ui.
Johno ir Ståle bendradarbiavimas tęsiasi septynerius metus. Jie reguliariai groja duetu arba trio su tokiais muzikantais kaip Agnes Hvizdalek, Nickas Stephensas, Patas Thomas, Kaja Draksler ir Barre Phillipsas. Vasario 1 d. „Improdimensijoje“ išgirsime dviejų aukščiausios klasės muzikantų dialogą, kuriam būdingas ramus tonas ir turtingas muzikinis žodynas.
Programa „ContemPlay“ festivalyje
Vasario 5–11 d. Vilniuje pirmą kartą bus surengtas tarptautinis šiuolaikinės eksperimentinės ir improvizacinės muzikos festivalis-dirbtuves „ContemPlay“. Kartu su Lietuvos muzikos ir teatro akademija ir Lietuvos ansamblių tinklu prie šio festivalio savo nagus prikiš ir nepailstanti „Improdimensijos“ komanda, surengsianti du koncertus.
Vasario 6 d. „ContemPlay“ festivalio publikai „Improdimensija“ pristatys 2013 m. susibūrusį Liudo Mockūno, Arno Mikalkėno ir Håkono Berre trio. 2017-aisiais trijulė išleido ypač gerai muzikos apžvalgininkų įvertintą debiutinį albumą „Plunged“, kuriame klausytojai išgirdo L. Mockūno ir A. Mikalkėno kūrinius su nemenka doze skandinaviškos improvizacijos.
Liudo, Arno ir Håkono trio atlieka ir pakankamai griežtai sukomponuotus kūrinius, tačiau pernai rudenį įvykęs trio turas Japonijoje atskleidė šiam kolektyvui itin būdingą improvizacinį pradą. Muzikantai kiekviename koncerte nėrė į dar neatrastus spontaniškus muzikinius ieškojimus ir nusimetė nuo pečių kompozicinius rėmus. Būtent toks laisvės pliūpsniais alsuojantis trio lips į „ContemPlay“ festivalio sceną.
Vasario 9 d. „Improdimensijos“ kvietimu į festivalį atvyks gitaristas, improvizuotojas ir elektroakustinės muzikos kūrėjas Theodore‘as Parker‘is.
Iš Jungtinių Amerikos Valstijų kilęs muzikantas šiuo metu gyvena Estijoje, kur spėjo tapti svarbia vietos muzikinio gyvenimo dalimi. Jis yra pirmojo Estijos gyvos elektronikos ansamblio (EMA) narys, reguliariai kuria muziką teatro ir šokio spektakliams, taip pat skaito paskaitas Estijos muzikos ir teatro akademijoje laisvosios improvizacijos ir meninių tyrimų temomis.
2019 m. debiutinį albumą „ReSounding“, kurio kiekviena dalis buvo įrašyta skirtingoje aplinkoje, pristatęs T. Parkeris ypač daug dėmesio skiria erdvei ir improvizacijai. Tai muzikantas, mezgantis kontaktą su aplinka, į kurią jį nuneša muzikiniai ieškojimai. Konkrečioje erdvėje, pasitelkdamas gitarą ir įvairias elektronines priemones, jis kuria esamajam laikui būdingą garsinį peizažą.
Vasario 9 d. laukia unikali patirtis. Festivalio lankytojai galės išgirsti, kaip Lietuva, Vilnius ir „Improdimensijos“ sienos, perėjusios erdvinį T. Parkerio filtrą, transformuosis į daugiau niekada nebepasikartosiantį garsinį pasakojimą.
Estiškos improvizacijos vakaras
Bendradarbiaujant su Talino improvizacinės muzikos asociacija „Improtest“, vasario 22 d. „Improdimensija“ kvies artimiau susipažinti su Estijos improvizuotojais. Į Vilnių koncertuoti atvyks du ypač talentingi ir novatoriški estų improvizuotojai − gitaristo Marto Soo ir pianisto Taavi Kerikmäe duetas.
M. Soo yra labiau nuo tradicinių sąskambių ir švelnesnių tekstūrų atsispirti mėgstantis gitaristas, o T. Kerikmäe yra tikrų tikriausias neklaužada, kuris, nors ir turėdamas klasikinio pianisto išsilavinimą, bet kokias iliuzijas apie klasiką daužo į šipulius. Pasitelkdamas įvairius sintezatorius ir kitas elektronines priemones, jis kuria kapotus, artimus „glitch“ estetikai garsų koliažus, kurie maišosi su aiškiau struktūruotomis ir neretai tradicine džiazo mokykla dvelkiančiomis M. Soo partijomis.
M. Soo ir T. Kerikmäe atstovauja skirtingoms Estijos džiazo kartoms, skirtingoms mokykloms, patirtims ir estetikai, bet juos vienija vienas bendras dalykas – drąsa. Jie nebijo ištrūkti iš muzikinių rėmų ir paįvairinti neretai sustabarėjusį požiūrį į muziką bei garsą. Tai duetas, gebantis įpūsti šviežio oro į improvizacinės muzikos lauką.
Koncertų ciklą „Improdimensija“ iš dalies remia Lietuvos kultūros taryba.