„Fedora“ turbūt labiausiai žinoma dėl vienos gražiausių operos istorijoje tenoro arijų „Amor ti vieta“. Tai operos hitas nuo Enrico Caruso laikų. Šis legendinis italų tenoras dainavo ir „Metropolitan Opera“ pirmojoje „Fedoroje“ 1906 metais.
Aistringa melodrama
Anot aštrialiežuvių kritikų, visa kita šioje operoje prilygsta Giacomo Puccini operų ankstyviesiems juodraščiams. Pagal teatrinių sensacijų meistro prancūzo Victoriano Sardou pjesę sukaltas painus „Fedoros“ siužetas – vos ne muilo opera, kupina ašaringų tragedijų ir nesusipratimų.
Jos veiksmas rutuliojasi XIX amžiaus aristokratų salonuose. Opera prasideda rusų princesės Fedoros sužadėtinio grafo Vladimiro nužudymu. Princesė prisiekia už tai atkeršyti, bet paaiškėja, kad žudiką – grafą Lorisą – nusikaltimui išprovokavo pats sužadėtinis, suvedžiojęs grafo žmoną, o Fedorą norėjęs vesti tik dėl pinigų.
Fedoros ir Loriso priešiškumas perauga į meilės aistrą. Tačiau princesė jau išsiuntusi žudiką kaltinantį laišką. Jis pražudo Loriso brolį ir motiną, tad mylimojo įniršis nukrypsta į Fedorą, kuri skubiai nusinuodija.
U.Giordano siejamas su verizmo kryptimi operoje, klestėjusia paskutiniajame XIX amžiaus dešimtmetyje. Jos atstovai kūriniuose dažniausiai apdainuodavo ribines kasdienybės situacijas ir audringas dramas, įpindavo į partitūrą aistringą deklamaciją.
U.Giordano iš viso sukūrė 14 operų, kurių ryškiausia – „Andrė Šenjė“ apie prancūzų revoliucijos poetą. Po jos 1898-aisiais pasirodžiusi „Fedora“ tokio pripažinimo nesulaukė.
Mena legendines divas
Naujojo spektaklio režisierius Davidas McVicaras neslėpė nelaikantis „Fedoros“ nepelnytai nuvertintu šedevru. Bet, menininko įsitikinimu, tai – nepaprastai įtraukiantis muzikinio teatro veikalas. Aistringi jo pagrindinių veikėjų – Fedoros ir Loriso – atlikėjai gali įelektrinti publiką iki euforijos.
E.Caruso ir jo partnerei šioje operoje – kerinčios išvaizdos sopranui Linai Cavalieri – meilės duetą „Vedi, io piango“ spektaklio metu tekdavo net kartoti.
„Fedora“ leido sublizgėti ne vienai „Metropolitan Opera“ divai. Gražiausia pasaulio moterimi vadinta L.Cavalieri, nepaisant vidutinių vokalinių duomenų, nepalikdavo klausytojų abejingų dėl aktorės talento. Ši iš Paryžiaus kabaretų atkeliavusi solistė „Metropolitan Opera“ scenoje dainavo tik du sezonus ir vėliau tapo nebyliojo kino žvaigžde.
„Fedora“ – gabių aktorių ir ryškių asmenybių vaidmuo. Antrajame „Metropolitan Opera“ pastatyme 1923-aisiais šį personažą įkūnijo vienietė Maria Jeritza, garsėjusi savo teatrališku alpimu scenoje. Pašiurpusi publika stebėdavosi, kaip solistė griūdama nesusižeidžia ir gali dainuoti kniūbsčia.
Prieš 25-erius metus „Fedoros“ įsimylėjėlius Niujorke sudainavo Mirella Freni ir Placido Domingo skolintame iš Barselonos „Gran Teatre sel Liceu“ spektaklyje. Tai buvo primadonos atsisveikinimas su „Metropolitan Opera“ scena, kurioje ji dainavo ilgus dešimtmečius.
Grįžta pamėgti artistai
Naujausios „Fedoros“ magnetas – bulgarų sopranas Sonya Yoncheva ir lenkų tenoras Piotras Beczala, dažnos operų transliacijų žvaigždės. Naujųjų išvakarėse S.Yonchevą spektaklio publika sutiko ovacijomis, vos pasirodžiusią scenoje. Anot kritikų, „Fedoroje“ ji – dar įspūdingesnė nei Elizabetė pernai rodytame „Don Karle“.
P.Beczala – taip pat savo stichijoje vaidindamas aistringą meilužį. Geriausias savo savybes spektaklyje atskleidžia ir Fedoros giminaitę bei patikėtinę grafaitę Olgą įkūnijantis italų sopranas Rosa Feola, diplomatą De Sirje dainuojantis amerikiečių baritonas Lucasas Meachemas.
Režisiarius D. McVicaras, neseniai sužavėjęs gerbėjus efektingu L.Cherubini „Medėjos“ pastatymu, rado išradingų sprendimų ir „Fedoroje“. Be viso kito, jis įveda į spektaklį nužudyto grafo Vladimiro personažą, kuris vaidenasi Fedorai.
Erdvūs ir prabangūs Charleso Edwardso scenovaizdžiai nukelia publiką į Sankt Peterburgo rūmus, vėliau – į madingą Paryžiaus saloną ir Šveicarijos Alpių vilą. Čia šurmuliuojančios aukštuomenės damos atrodo įspūdingai, aprengtos puošniomis kostiumų dailininkės Brigitte's Reiffenstuel sumodeliuotomis sukniomis.
O italų maestro Marco Armiliato žada spektaklyje nestandartiškai subtilią „Fedoros“ muzikos traktuotę.
U.Giordano operos „Fedoroa“ tiesioginė transliacija iš Niujorko teatro „Metropolitan Opera“ kino teatruose „Forum Cinemas Vingis“ Vilniuje ir „Forum Cinemas“ Kaune – sausio 14 d. 19.55 val.