„Jei tik panorėtų, ji turbūt galėtų vadovauti bet kuriam pasaulio orkestrui. Bet šiuo metu ji nenori“, – rašė „Los Angeles Times“ po 36 metų M.Gražinytės-Tylos ir Birmingamo simfoninio orkestro pasirodymo legendinėje Walto Disney koncertų salėje praėjusią savaitę.
Muzikos kritikas Markas Swedas norėjo pabrėžti, kad maestro iš Lietuvos dabar nori laisvės rinktis savo koncertus ir programą, todėl nesiima meno vadovo pareigų. Tačiau ji ir toliau koncertuoja su Birmingamo simfoniniu orkestru kaip kviestinė dirigentė.
„Orkestrą ji supranta kaip šeimą. Bet ji turi savo šeimą, su ja gastroliuoja trys maži vaikai (4 metų, 2 metų ir 4 mėnesių). Pirmenybė – jiems. Ji pati kol kas diriguos, kur norės, kaip kviestinė viešnia ir atliks kūrinius, kurių norės“, – rašė „Los Angeles Times“ kritikas, lietuvės dirigavimą prilyginęs „gamtinei stichijai“.
Atėmė muzikos kritikams žadą
Tai neeilinė kelionė nuo vienos Jungtinių Amerikos Valstijų pakrantės iki kitos – nuo Santa Barbaros, Los Andželo, San Fransisko iki Vašingtono, Mičigano ir baigiamojo akordo Niujorko „Carnegie Hall“ šiandien.
Kartu su M.Gražinyte-Tyla ir Birmingamo simfoniniu orkestru koncertuoja violončelininkas Sheku Kanneh-Masonas, kurį pasaulis pamėgo po pasirodymo karališkosiose princo Harry ir Meghan Markle vestuvėse 2018-aisiais.
Bet į sales žiūrovus traukė ne tik jo žvaigždė. Klasikinės muzikos mėgėjai ypač troško savo akimis išvysti ir M.Gražinytę-Tylą, nes, kaip rašė „San Francisco Chronicle“, pastaraisiais metais retas kitas muzikas vis atimdavo žadą ir rinko nesuskaičiuojamas pagyras.
San Fransiske žiūrovai ypač nekantravo, nes per praėjusius trejus metus mažiausiai tris kartus M.Gražinytės-Tylos koncertai buvo atšaukti dėl įvairių priežasčių – vaikų gimimo, COVID-19 pandemijos ar abiejų vienu metu.
Sekmadienio koncertas „Davies Symphony Hall“, kurioje telpa beveik 3000 žiūrovų, dėl to tapo tik dar ypatingesnis.
„Prieš pat sekmadienio koncerto pradžią mano bičiulis pajuokavo, kad jai liko 5 minutės, kad spėtų atšaukti pasirodymą!“ – juokaudamas rašė dienraščio „San Francisco Chronicle“ ilgametis muzikos kritikas Joshua Kosmanas, o vėliau pripažino, kad lietuvė verta visų ją lydinčių pagyrų.
Nori vėl matyti San Fransiske
J.Kosmano recenzija pilna įmantrių apibūdinimų ir sunkiai iš anglų kalbos išverčiamų viražų.
„Yra šis tas magiška tame, kaip M.Gražinytė-Tyla tarsi be pastangų iš orkestro išmeldžia muzikinį rezultatą. Jos technika kompaktiška – kūnas tvirtai stovi ant podiumo. Tačiau rankos ir pirštai šoka įmantrų ir tikslų baletą. Auditorijai atrodo, kad tai runų kalba, sudaryta iš rankų ir pirštų judesių, retkarčiais viso kūno piruetų“, – rašė J.Kosmanas.
Rašinį „San Francisco Chronicles“ puslapiuose jis pavadino „Pagaliau talentinga jauna dirigentė surengė pirmąjį pasirodymą San Fransiske“. O jį baigė viltingai: „Pagaliau pamatyti M.Gražinytę-Tylą orkestro priešakyje buvo malonumas ir atradimas. Laikas rasti naują datą atšauktam kviestinės dirigentės koncertui su San Fransisko simfoniniu orkestru.“
Audrino laukinės emocijos
Po pandemijos atgijus muzikiniam gyvenimui kiekvienas koncertas kelia daugiau emocijų nei įprastai tiek auditorijai, tiek patiems muzikantams. M.Gražinytė-Tyla scenoje visada pasižymėjo nevaržoma vidine jėga. Ji drąsiai laužė ledus, neleidusius moterų už dirigentų pulto, ir kerėjo pasaulio sales.
Los Andželas pirmąkart lietuvę išvydo 2014-aisiais „Hollywood Bowl“ amfiteatre, kai Los Andželo simfoninis orkestras paskyrė vos 28 metų merginą antrąja dirigente. Praėjusią savaitę M.Gražinytė-Tyla grįžo į Kaliforniją jau užsitarnavusi vardą. Ne veltui „Los Angeles Times“ recenzentas neslėpė susižavėjimo, kaip jai pavyko išgauti subtiliausius kiekvieno muzikos instrumento garsus, o kūriniai suskambo naujai.
„Finalinė kulminacija smogė garsiau, nei esu gyvenime girdėjęs atliekant Claude’o Debussy kūrinį, – dirigentės iš Vilniaus pasirodymą „Los Angeles Times“ pakomentavo M.Swedas. – M.Gražinytė-Tyla daro tai, ką turi daryti kiekvienas dirigentas. Ji muša taktą, kaip ir tikimasi, griežtai. Taip pat ji lipdo laiko tėkmę, formuoja kiekvieną frazę tarsi dirbtų su lydytu švinu. Kai ji nusprendžia tapti laukinė, ji tokia ir virsta, tuo įaudrindama orkestrą. Kai ji rami, muzika teka kaip upė, tarsi savaime, palikdama nesibaigiantį tylios nuostabos jausmą.“
Kviečia į svajonių postą
Nors klasikinės muzikos kritikos pasaulis JAV dažnai būna negailestingas, M.Swedas atrodė pakerėtas M.Gražinytės-Tylos. Jis švelniai pasakojo apie jos atsidavimą muzikai ir savo vaikams, o ne kopimui karjeros laiptais: „Ji teigė, kad šiuo metu gali save skirti tik vienai šeimai, o muziką interpretuoti taip, kaip patinka jai. Prieš nueidama patikrinti, kaip sekasi jos kūdikiui, ir pasiruošti koncertui ji šypsodamasi pasakė, kad gal vieną dieną vėl turės ir kitą šeimą, turėdama mintyje orkestrą.“
Šiuo metu M.Gražinytė-Tyla neketina imtis meno vadovo pareigų jokiame orkestre, nors neseniai „The New York Times“ paminėjo lietuvę tarp pagrindinių kandidatų į svajonių postą – Niujorko simfoninio orkestro vadovo vietą. Dabartinis jo direktorius Jaapas van Zwedenas dirigento lazdelę kam nors perleis 2024-aisiais. Bet kol kas M.Gražinytė-Tyla laisva pati dėlioti savo tvarkaraštį ir repertuarą.
Jos namai yra Zalcburge, kur ji gyvena su savo vyru smuikininku Franku Stadleriu. Vasarą gimus trečiajai atžalai akivaizdžiai sumažėjo M.Gražinytės-Tylos pasirodymų, tačiau didelės karjeros pertraukos dirigentė nedarė. Savo mažus vaikus ji dažnai pasiima į koncertus, o ture po JAV užkulisiuose jais rūpinosi ir jos tėvas choro dirigentas Romualdas Gražinis.
Gruodį numatyti trys koncertai Miuncheno filharmonijoje, o 2023 metais Lietuvos dirigentė turėtų pasirodyti daugybėje Vokietijos koncertų salių, Monake, Paryžiuje, Amsterdame, Briuselyje, Vienoje, Romoje ir Birmingame. Jos tvarkaraštyje gegužę numatytas ir koncertas Vilniuje su Birmingamo simfoniniu orkestru.