46 metų A.Stundytė ir 42 metų K.Smoriginas pasirodė Romoje nuskambėjusioje, puikiai įvertintoje premjeroje – Richardo Strausso operoje „Elektra“.
Nors koncertinė operos versija daugiausia dėmesio skyrė muzikai, A.Stundytei daug komplimentų teko ir už aktorinį talentą. Operai dirigavo vienas žymiausių šių laikų dirigentų Antonio Pappano, šiemet baigiantis karjerą Italijoje ir kitą sezoną vadovausiantis Londono simfoniniam orkestrui.
Muzikos upė – galinga
Prestižinėje Romos salėje „Parco della Musica Ennio Morricone“ šią savaitę tris kartus skambėjo garsusis vokiečių kompozitoriaus R.Strausso šedevras „Elektra“. Tai galinga muzikos upė, kurios priešakyje buvo pagrindinį Elektros vaidmenį sukūrusi A.Stundytė, kartu su ja Elektros brolio Oresto vaidmenyje pasirodė ir K.Smoriginas.
Pasak Italijos žiniasklaidos, tai buvo sėkminga ir emocijų kupina sezono pradžia, kuriai išranki Romos publika paskyrė daugiau nei dešimt minučių ovacijų. Ypač daug padėkų sulaukė Elektrą įkūnijusi A.Stundytė ir italų kilmės britų maestro A.Pappano, Romoje praleisiantis paskutinį savo sezoną.
Žibėjo aktoriniu talentu
Po itin sėkmingo pasirodymo A.Stundytė „Lietuvos rytui“ sakė, kad dirbti su A.Pappano buvo itin įdomu, o tokia šilta Romos publikos reakcija maloniai nustebino.
„Atvirai sakant, aš nežinojau, kad tai bus sezono atidarymo koncertas. Bet tai nebūtų nieko pakeitę. Labiau domino būsimas darbas su A.Pappano, su kuriuo man dar nebuvo tekę susitikti. O atsakomybę visada jaučiu tokią pat.
Nesvarbu, kur dainuočiau, visada stengiuosi savo darbą atlikti šimtu procentų, nes kitaip negaliu. Romos publika mane maloniai nustebino. Tai opera, kuri nėra dažnai statoma Italijoje – jos muzikinė estetika visiškai kitokia nei italų operos. Aš tikrai nesitikėjau sulaukti tokios šiltos reakcijos“, – kalbėjo A.Stundytė.
Vienas geriausių šių dienų pasaulio dirigentų nepriekaištingai vadovavo milžiniškai operos mašinai: 108 muzikantams, 20 balsų scenoje ir 60 choristų. Šimtas minučių be pauzės įstūmė publiką į paslaptingą ir tamsų graikų tragedijos muzikos vandenyną, kupiną sudėtingų emocijų: žiaurios neapykantos, meilės ir keršto.
„Pasirinkau monstrišką operą, kurią jau seniai svajojau diriguoti. Nežinojau, kad tai niekada nebuvo padaryta Šv.Cecilijos akademijoje. Tai labai ypatinga partitūra, pats R.Straussas sakė, kad jos kūrimas buvo jo jaunystės beprotybės dalis. „Elektra“ kupina efektų, teatrinių mizanscenų, kurioms nuo pat pradžių reikia tam tikros energijos, tam tikros elektros“, – pristatydamas premjerą sakė A.Pappano.
Garsaus dirigento sprendimas Romoje atlikti koncertinę operos versiją be jokios scenografijos, dekoracijų ir kostiumų leido publikai visą dėmesį sutelkti į muziką ir atlikimą. Vis dėlto pagrindinį vaidmenį sukūrusi A.Stundytė ant scenos nepamiršo aktorinio talento, publikos žvilgsnius prikaustydama ne tik stulbinančia vokaline partija, bet ir emocijomis, teatriniu požiūriu labai įtikinamai perteikusiomis Elektros kančias.
„Man nebuvo sunku įsijausti į vaidmenį. Tai nėra veiksmo opera, joje viskas vyksta personažo viduje ar per dialogus, pagrindinė veiksmo vieta – akys, veidas. Todėl koncertinė forma būtent šiai operai iš tiesų labai tinkama“, – kalbėjo Romą pakerėjęs sopranas iš Lietuvos.
Tėvas buvo itin griežtas
Premjeros išvakarėse interviu su A.Stundyte publikavęs vienas svarbiausių Italijos dienraščių „La Repubblica“ lietuvę pavadino chameleoną primenančia dainininke-aktore, kuriai pavyksta apsiauti itin sudėtingų, paslaptingų, demoniškų, kerštingų, žiaurių, sunkiai gyvenančių personažių batus.
Lietuvos operos talentas, pasak italų dienraščio, taip išryškina tamsiąją savo asmenybės pusę, paženklintą sunkios vaikystės, praleistos Vilniuje komunizmo žlugimo metais. Pati A.Stundytė italų žiniasklaidai pripažino, kad tokį intensyvių emocijų gylį jai natūraliai padeda perteikti asmeninė patirtis, ir papasakojo apie ypač griežtai ją auklėjusį tėvą.
„Turbūt tai paveldėjau iš savo tėvo, skerdyklos darbuotojo, kuris vaikystėje su manimi elgėsi itin žiauriai. Tad įtariu, kad scenoje man natūraliai kyla tam tikras žiaurumas“, – dienraščiui „La Repubblica“ sakė A.Stundytė.
Romos „Accademia Nazionale di Santa Cecilia“ šį sezoną pakvies ir daugiau Lietuvos muzikos talentų. Jau skelbiama, kad balandį akademijos choras ir orkestras koncertuos su geriausia operos soliste pripažinta Asmik Grigorian, o gegužę Romoje jiems diriguos talentingoji Mirga Gražinytė-Tyla.