Vis dėlto, pasak vieno kūrinio kompozitorių ir režisierių Romano Grygorivo, dabar šios operos aktualumas yra radikalus.
Archeologinė opera „Chornobyldorf“ pasakoja apie žmoniją, išgyvenusią daugybę katastrofų ir atsidūrusią pasaulyje, patyrusiame kapitalizmo, operos ir filosofijos mirtį. Išsigelbėjusieji, klaidžiodami tarp atominių elektrinių griuvėsių, apleistų bažnyčių, teatrų ir galerijų, bando atkurti prarastą civilizaciją atlikdami archeologinius ritualus.
Atliepdamas šiems distopiniams vaizdams R.Grygorivas pabrėžė: „2020-aisiais branduolinis sprogimas mums turėjo abstrakčią reikšmę, tačiau šiandien branduolinės grėsmės baimė yra pagrįsta. Išgalvotas Černobyldorfo pasaulis kasdien tampa vis tikresnis. Kūrinio kontekstas pasikeitė ne tik jo kūrėjams, bet ir visam pasauliui.“
Septynių dalių kūrinį sujungia vaizdo epizodai, kurie veikia tarsi portalai, nukeliantys į konkrečias vietas ir laiką – tai vaizdai, nufilmuoti per archeologines ekspedicijas į Černobylio draudžiamą zoną ir prie Dnipro upės esančią Zaporižės atominę elektrinę. Šios vietos šiemet tapo Rusijos kariuomenės taikiniais, o juos užgrobus iškilo grėsmė visam pasauliui.
Būtent šios erdvės ir įvykiai, pasak operos kompozitoriaus ir režisieriaus Iljos Razumeikos, dar labiau atveria šį kūrinį byloti konkrečių katastrofų temomis, tuo pat metu nukreipiant žvilgsnį į ateitį, pasakojant „viltingą istoriją, kuri mums patvirtina, kad gamta gali išgyventi ir ištaisyti siaubingas žmonijos klaidas“.
Ši šiuolaikinė medijų opera yra išskirtinė ne tik savo tema. Joje neįprasti arba preparuoti autentiški muzikos instrumentai (mikrotoninė bandūra, cimbolai, alpinė citra, arfa, kantelė, mongolų dvistygė violončelė, algoritminis fortepijonas), liaudies ir klasikinis dainavimas dera su fiziniu teatru, šokiu ir kinematografiškais pasakojimais.
Muzikos kalba grįsta Dnipro-Dunojaus baseino folkloro ir mikrotoninės muzikos bei dekonstruotų klasikinės ir romantizmo epochos muzikos citatų sinteze.
Vilniaus jubiliejinės programos „Vilnius 700“ dalimi pristatomos operos įstabi vizija konkurso „Music Theatre NOW“ žiuri buvo įvardyta kaip „pribloškianti, stebinanti, archajiška, bet sykiu ir šiuolaikiška <…>. Tikras reginys, kuriame susijungia daugybė vaizdų, judesių ir garsų… Spektaklio gravitacinė jėga įtraukia žiūrovus į savo pasaulį ir kartu kviečia kiekvieną apmąstyti visuomenės būklę“.
„Operomanijos“ prodiuserė Ana Ablamonova teigė: „Dažnai svarstau: geriau atvežti kokybišką kūrinį iš užsienio ar investuoti šiuos išteklius į Lietuvos menininkų kūrybą? Vis dėlto šiuo atveju buvo neįmanoma reaguoti kitaip, tik pakviesti šį pranašiškai galingą darbą į Vilnių.“
Pasirodymas vyks ukrainiečių, italų, vokiečių, anglų, rumunų, lotynų ir rusų kalbomis su angliškais subtitrais.
Operos „Chornobyldorf“ premjera Lietuvoje. Spalio 16 d. 19 val. Kultūros baras „Kablys“ (Kauno g. 5, Vilnius).