Išgyveno istorijos audras
Kristaus Kapo bazilika – didžiulė bažnyčia, stovinti ant dviejų krikščionims svarbiausių vietų: Kristaus nukryžiavimo vietos ir Kristaus kapo. Tradiciškai manoma, kad pirmąją Kristaus Kapo bažnyčią dar IV a. šioje vietoje pastatė imperatorius Konstantinas, kurio motina šv. Elena Jeruzalėje atrado Kristaus kryžių. Per daugiau nei 1500 metų bazilika buvo kelis kartus perstatyta. Jeruzalė buvo užkariaujama ir atkovojama, ėjo iš rankų į rankas – romėnai, Sasanidų ir Bizantijos imperijos, arabai, kryžiuočiai, turkai, Izraelio ir Palestinos valstybės valdė šį miestą. Dabartinį pavidalą Kristaus Kapo bazilika įgijo XIX a. pradžioje, nors įvairios statinio dalys pastatytos daug seniau.
Kolektyvas iš Prancūzijos „Ensemble Organum“ į „Banchetto musicale“ festivalį atveža programą „Chant des Templiers“: rugsėjo 20 d. 19 val. Šv. Pranciškaus Asyžiečio (Bernardinų) bažnyčioje skambės pirmųjų tamplierių giesmės iš XII a. Šventojo kapo rankraščio. Retas ir kerintis XII a. Kristaus Kapo kapo bažnyčios rankraštis yra vienas seniausių šaltinių, leidžiančių iš arčiau pažvelgti į tamplierių ordino riterių veiklą.
Rankraštyje – tamplierių liturgija
Tamplieriai – religinis riterių ordinas, kurį Jeruzalėje 1119 m. po Pirmojo kryžiaus žygio įkūrė nedidelė riterių grupė Šventajai Žemei ir į ją atvykstantiems maldininkams ginti. Save jie vadino Kristaus kariais, tikėjimo gynėjais ir Šventosios Žemės sergėtojais. Ordinas gyvavo apie du šimtmečius ir buvo išformuotas 1312 m. Kartu su joanitais tai buvo vienas pirmųjų karinių religinių ordinų.
Nors tamplieriai ilgą laiką buvo gana įtakingi pasaulyje, liko nedaug dokumentų, susijusių su jų muzikine veikla. Rankraštis, pagal kurį programą „Chant des Templiers“ parengė ansamblis „Organum“, – vienas iš nedaugelio. Tai XII a. vidurio Jeruzalės Kristaus Kapo bazilikos brevijorius, skirtas Tamplierių ordino, kurio nariai tuo metu melsdavosi bazilikoje, liturgijai. XIX a. pabaigoje jį įsigijo Omalio (Aumale) kunigaikštis Henrikas Orleanietis (Henri d'Orléans) ir perdavė Conde muziejui Šantiji (Chantilly) pilyje, kur rankraštis šiuo metu ir saugomas.
„Organum“ vadovas Marcelis Peresas tarsi kruopštus archeologas rekonstravo šį rankraštį ir su ansamblio nariais parengė tamplierių giesmių programą, kurią dar 2005-ųjų gruodį įrašė į diską Fontevro abatijoje (Abbay de Fontevraud), Plantagenetų karališkosios dinastijos amžinojo poilsio vietoje. „Banchetto musicale“ publika ją galės išgirsti gyvai.
Vertintojai negaili pagyrų
„Organum“ – prancūzų viduramžių muzikos ansamblis, kurį 1982-aisiais įkūrė muzikologas M. Peresas. Jau keturis dešimtmečius šis kolektyvas, bendradarbiaudamas su muzikologais medievistais, bando įminti senųjų laikų muzikos paslaptį, rekonstruoti viduramžių muziką. Pagrindinis jų klausimas: koks buvo žmogaus balsas, kaip žmonės dainavo, giedojo?
M. Peresas yra įkūręs net kelis viduramžių muzikos tyrimų centrus, tad kiekviena ansamblio „Organum“ programa, kiekvienas įrašas yra istorinio ir eksperimentinio požiūrio į tiriamą repertuarą rezultatas, teorinio šaltinių tyrimo ir iš dar gyvų žodinių tradicijų paimtos praktikos derinys. Jų siekis – kuo labiau priartėti prie viduramžių vokalinio meno autentikos.
Specialistų vertinimu, ansamblio „Organum“ indėlis į šiandieninį viduramžių muzikos suvokimą yra svarbus ir neginčytinas: kolektyvas ne tik atskleidė Vakarų Europos muzikinio paveldo įvairialypumą, bet ir jį atgaivino, reikšmingai praturtino senosios muzikos repertuaro supratimą, tapo grigališkojo choralo ir kitos sakralinės muzikos atlikimo etalonu.
Ilgainiui „Organum“ sukūrė savo garso idiomą. Vienas svarbiausių jos elementų – labiau rytietiško nei vakarietiško (Romos, grigališkojo) pobūdžio ornamentika. Dažni disonansai ir chromatizacijos sukuria specifinę įtampos dinamiką, išlaisvindami naujas, nepatirtas emocijas.
Lenkų muzikos apžvalgininkas, publicistas, eseistas Tomaszas Cyzas taip aprašė savo įspūdžius iš „Organum“ koncerto: „Kai klausau M. Pereso ir jo grupės giedojimo, man visada susidaro įspūdis, kad angelai nusileido ant žemės ir gieda mums, žmonėms, nors jie vis tiek – ir daug dažniau nei mes – gali pakilti aukštai. Į dangų.“
Jaunimas praplės akiratį
Koncertas „Chant des Templiers“ nebus vienintelis šiųmetis „Banchetto musicale“ susitikimas su viduramžių muzika ir jos propaguotoju M. Peresu: ansamblio „Organum“ įkūrėjas Vilniuje rengia viduramžių rankraščių giedojimo kursus, kuriuos vainikuos baigiamasis dalyvių koncertas rugsėjo 23 d. 20 val. Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų (pranciškonų konventualų) bažnyčioje.
Tokie kursai nėra festivalio naujiena – pastaraisiais metais „Banchetto musicale“ daug dėmesio skiria muzikos edukacijai, tad ši tradicija tęsiama ir šiemet. Viduramžių vokalinės muzikos atlikimas ir jo tyrinėjimai yra viena labiausiai jaunuosius senosios muzikos atlikėjus dominančių sričių. Kiekvieni edukaciniai kursai nustato tolesnio domėjimosi kryptį, atveria naujus senosios muzikos atlikimo praktikos ir eksperimentų kelius, jaunuosius senosios muzikos atlikėjus įkvepia išsamesnėms viduramžių muzikos refleksijoms.
Garsiojo ansamblio „Organum“ lyderis M. Peresas yra prestižinio CERIMM (Europos viduramžių muzikos tyrimų centro) vadovas. Jis yra įrašęs įspūdingą kiekį vargonų, bažnytinės ir viduramžių muzikos, rengia atlikimo kursus Europoje bei kituose žemynuose ir yra nenuginčijamas viduramžių vokalinės muzikos repertuaro autoritetas. „Banchetto musicale“ šiais metais pirmą kartą rengia M. Pereso senosios muzikos atlikimo kursus Vilniuje. Jų dalyviai, koncentruodamiesi į grigališkojo choralo teksto ir muzikos santykį, tyrinės Dievo Motinos (Notre-Dame) mokyklos ir kitų bažnytinės muzikos kūrėjų giesmes.
Po tris dienas truksiančio intensyvaus XII–XV a. rankraščių ir kodeksų teorinio bei praktinio studijavimo M. Peresas Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų (pranciškonų konventualų) bažnyčioje pasirodys kartu su atlikimo kurso dalyviais, publikai pristatydamas bendro darbo vaisius.
Į koncertą – visa šeima
Jeruzalės tema šiemet skambės ir švietėjiškame renginyje – visai šeimai skirtame koncerte „Lauda Jerusalem“ rugsėjo 24 d. 14 val. Valdovų rūmuose. Čia senosios muzikos ansamblis „Lux Musicae London“ (Jungtinė Karalystė) pakvies į garsinę ir vaizdinę kelionę po gyvybinga kultūrine dvasia alsuojantį Jeruzalės miestą. Visų svarbiausia, kad šios kelionės dalyviams net neprireiks valandų valandas sėdėti lėktuve!
Ypač lanksti senovinių instrumentų ir tenoro vokalo kombinacija leidžia ansambliui „Lux Musicae London“ sukurti tokias muzikos kūrinių, šlovinančių Jeruzalę, aranžuotes, kurios plačiai atskleidžia Šventojo miesto religines ir folkloro tradicijas bei senosios Jeruzalės muzikos atlikimo papročius, gyvavusius senovėje ir tebegyvuojančius dabar.
Ši muzikinė kelionė nupieš spalvingą turtingo Jeruzalės muzikinio gyvenimo paveikslą ir šitaip originaliai jauniesiems klausytojams paaiškins, kodėl kompozitoriai taip žavisi šiuo miestu ir kodėl jam skiria tiek daug savo kūrinių.
Muzikos garsai šiame koncerte susipins su spalvingomis fotografijomis ir trumpais vaizdo įrašais, kuriuose teatro režisierius Abrahamas Buckoke‘as užfiksavo savo lėtų pasivaikščiojimų po šį miestą įspūdžius ir akimirkas.
O ar žinojote, kad žydų kilmės kompozitorius Salomone‘as Rossi, gyvenęs ir kūręs Italijoje, parašė instrumentinį trio, kuriame paslėpė Izraelio nacionalinio himno melodiją? Ateikite ir sužinokite, kaip jis tai padarė!
Festivalį rengia viešoji koncertinė įstaiga „Banchetto musicale“ ir Všį „Vilniaus festivaliai“.
Festivalį remia Lietuvos kultūros taryba, Lietuvos Respublikos kultūros ministerija ir Vilniaus miesto savivaldybė.
FESTIVALIO KALENDORIUS
Rugsėjo 20 d. 19 val. Šv. Pranciškaus Asyžiečio (Bernardinų) bažnyčioje (Maironio g. 10)
„Chant des Templiers“. Giesmės iš Jeruzalės šventojo kapo rankraščio.
„Ensemble Organum“, vadovas Marcel Peres (Prancūzija).
* * *
Rugsėjo 21 d. 20 val. Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų (pranciškonų konventualų) bažnyčioje (Trakų g. 9/1)
„Galantiškoji muzika iš Vilniaus ir Lvivo“. Wojciecho Dankowskio (apie 1760–apie 1814) ir Jano Piotro Habermanno (iki 1720–po 1762) kūriniai.
Dirigentas Andrzej Szadejko (Lenkija), „Duodeco“ (Lietuva), vadovas Povilas Vanžodis, „Goldberg Baroque Ensemble“ (Lenkija), vadovas Andrzej Szadejko.
* * *
Rugsėjo 22 d. 20 val. Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų (pranciškonų konventualų) bažnyčioje (Trakų g. 9/1)
„Veni, redemptor gentium“. Baltijos šalių baroko meistrai.
Andrzej Szadejko – vargonai (Lenkija).
* * *
Rugsėjo 23 d. 20 val. Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų (pranciškonų konventualų) bažnyčioje (Trakų g. 9/1)
XII–XV a. rankraščių ir kodeksų skaitymo ir atlikimo kursų baigiamasis koncertas.
Marcel Peres (Prancūzija) ir giedojimo kursų dalyviai.
* * *
Rugsėjo 24 d. 14 val. Valdovų rūmuose (Katedros a. 4)
„Lauda Jerusalem“. Koncertas vaikams ir visai šeimai.
„Lux Musicae London“ (Jungtinė Karalystė).
* * *
Rugsėjo 25 d. 19 val. Valdovų rūmuose (Katedros a. 4)
„Sehet, wir gehn hinauf gen Jerusalem“. Johanno Sebastiano Bacho bažnytinės kantatos BWV 32, 159, 131.
Dirigentas Christian Frattima (Italija), Monika Mauch – sopranas (Vokietija), Franz Vitzthum – kontratenoras (Vokietija), Charles Daniels – tenoras (Jungtinė Karalystė), Carsten Kruger – bosas (Vokietija), Festivalio choras ir orkestras, vadovė Alina Rotaru – vargonai (Vokietija / Lietuva).