Netikėtų sprendimų LNOBT imasi norėdamas paskatinti lankytis operos ir baleto spektakliuose tuos vilniečius ir sostinės svečius, kurie iki šiol užsukti į svarbiausią šalies muzikinės kūrybos šventovę neišdrįsdavo. Apie tai – pokalbis su LNOBT reklamos ir edukacijos tarnybos vadove Justina Ignatavičiene.
– Kas teatre gimsta pirmiau – repertuaras ar sezono įvaizdis?
– Komunikacija tėra įrankis, kuris repertuarą palydi į visuomenę ir patraukliai pristato jį publikai. Nors iš išorės stebint mūsų darbą atrodo, kad komunikacija žengia pirma, tačiau idėjiškai pirmoji visuomet gimsta repertuaro vizija. Tik tuomet pradedama dėlioti sezono komunikacija, kalbanti apie konkrečius renginius ir reiškinius. Taigi šiuo atžvilgiu teatras paklūsta bendram rinkodaros dėsniui: pirmiau produktas, o jau tuomet komunikacija, supažindinanti vartotoją su jo esme.
– Naujojo LNOBT sezono devizas „Evoliucija – ne revoliucija“: kokia jo esmė?
– Žiūrovai ne visada tai pastebi, bet teatro repertuaras palengva, tolygiai kinta. Atsiranda tokių projektų, kaip „Operos genomas“, reprezentuojantis eksperimentinę šiuolaikinę operą, arba bendradarbiavimo su kitomis kultūros institucijomis pavyzdžių, tokių, kaip spektakliai „Bohema“ ir „Dievo avinėlis“. Visi šie žingsniai daromi nuosekliai, atliepiant visuomenėje vykstančius pokyčius. Todėl tiems, kuriems anksčiau buvome svetima, nepažįstama vieta, kurios slenksčio peržengti nesinori, dabar galime tapti įdomiu atradimu.
Naujo LNOBT sezono reklaminė kampanija – būtent apie tokius žmones. Galbūt pirmą kartą jie užsuks čia pamatyti šiuolaikinio projekto, bet vėliau ims giliau domėtis operos ir baleto meno procesais. Kol galiausiai ir prabangus Franco Zeffirelli „Rigoleto“ pastatymas taps natūralus ir suprantamas.
– Skambiai neigiant revoliuciją dažniausiai norima pabrėžti, kad ir nuo tradicijos, šiuo atveju – nuo senojo repertuaro, neketinama nusigręžti...
– Taip, nieko negriauname. Neatsisakome savo nuolatinių žiūrovų auditorijos, kurią labai branginame. Operos ir baleto vertybės amžinos, jos visuomet išliks. Bet, keičiantis žiūrovams, kinta teatro repertuaras. Tai ir vadiname evoliucija.
Praėjusio sezono devizas buvo „Teatras atviras pasauliui“. Skelbėme esantys atviri idėjoms, įvairiems žmonėms, politinei ir socialinei problematikai. Iš principo naujoji rinkodaros strategija yra ankstesnių procesų organiška tąsa. Liekami atviri viskam, tik šįkart akcentuojame atvirumą žiūrovui, dar nebuvusiam mūsų teatre. Arba žiūrovui, kuris mūsų atžvilgiu buvo nusiteikęs skeptiškai. Kaip tik todėl kūrėme priemones, kurios, mūsų manymu, galėtų būti jam patrauklios: tai ir e-ložė, ir elektroninės programėlės.
Be to, turėsime premjerų recenzijų konkursus, kuriuose galės dalyvauti visi pageidaujantys, o ne vien diplomuoti muzikologai ir teatrologai. Tai – dar vienas LNOBT atvirumo ženklas.
– Logiška, kad užsibrėžus prisivilioti teatre nesilankantį ir juo nesidomintį žiūrovą, teks megzti ir platesnius komunikacijos tinklus. Kokios priemonės tam numatytos?
– Teatro komunikaciją smarkiai pakoregavome dar karantino laikotarpiu, kai sustojo spektaklių rodymas. Norėjosi, kad žmonės matytų teatrą net negalėdami išeiti iš namų. Reikšminga dalis LNOBT komunikacijos tuomet persikėlė į digital erdvę: tai buvo natūralus žingsnis. Ir šiuo metu pagrindiniais išlieka digital komunikacijos kanalai, socialiniai tinklai, kurie suteikia galimybę tiesiogiai susitikti ir kalbėtis su savo vartotoju, sulaukiant grįžtamojo ryšio čia ir dabar.
Tik reikia būti pakankamai atviram, kad gebėtum priimti vartotojo kritiką. Juk skelbdami recenzijų konkursą suprantame, kad nebūtinai visi gauti atgarsiai mums patiks.
– Taigi, recenzijų konkursas: jis irgi skirtas naujų operos ir baleto žinovų paieškai?
– Pirmiausiai, ko tikimės – tai įdomių, netikėtų mūsų premjeros vertinimo kampų. Nesvarbu, ar tai bus spektaklio kostiumų meninės vertės analizė, ar atvaizduoto laikmečio politinių aktualijų nagrinėjimas – svarbu, kad pasirinktumėte tokį rakursą, kuris pagal išsilavinimą ar sukauptas žinias jums artimiausias. Tai žymiai įdomiau, negu formalus, paviršutiniškas visų spektaklio elementų paminėjimas ir įvertinimas.
Norime paskatinti visuomenę plačiau žvelgti į scenos meno kūrinį ir analizuoti jį iš skirtingų perspektyvų. Juk tam, kad įdomiai parašytum apie operos spektaklį, nebūtina turėti muzikologo diplomą ir tiksliai skirti visas skambėjusias natas: tiesiog analizei pasirinkite tokį rakursą, kuriame jausitės stiprūs. Tereikia pamatyti spektaklį, turėti savo įžvalgų ir sugebėti jas pagrįsti.
Paskelbtas recenzijas teatro tinklalapyje galės reitinguoti kiti žiūrovai. Bet bus ir kompetentinga vertinimo komisija, kuri po kiekvienos premjeros išrinks geriausių recenzijų autorius.
– Elektroninių programėlių idėja pasaulyje nėra nauja. Ypač aktualia ji tampa šiandien, kalbant apie mūsų gyvenimo ekologiškumą, gamtos resursų taupymą. Vyresni žiūrovai neretai skundžiasi: programėlės gražios, išmesti gaila, bet laikyti jų irgi nėra kur...
– LNOBT spektaklių programėlės – kaip dailus suvenyras, kurį malonu turėti. Jas ruošdami, įdedame daug širdies ir daug darbo. Bet tie, kas tenori paskaityti kūrinio siužetą ir sužinoti to vakaro atlikėjus, nuo šiol galės rinktis elektronines programėles, kurios bus pigesnės ir, suprantama, ekologiškesnės. Įsigiję tokią programėlę, gausite kortelę su QR kodu, kurį nuskanavę gautą informaciją apie spektaklį galėsite saugoti tiek, kiek atrodys reikalinga.
Kadangi kalbame apie evoliuciją, o ne revoliuciją, – tikrai nebus taip, kad vienu ypu visų spektaklių programėlės virs elektroninėmis. Tiesiog nuo šiol premjerinių spektaklių lankytojai galės rinktis patogesnę iš dviejų alternatyvių programėlės versijų. Bet spėjame, kad ilgainiui žiūrovų pasirinkimas vis dažniau kryps elektroninių programėlių link ir tikriausiai ateis toks laikas, kai popierinių programėlių nebeliks.
– Visgi didžiausias LNOBT sezono netikėtumas – e-ložė, kurioje nebereikės išjunginėti ar slapstyti mobiliųjų telefonų...
– Taip, bet su tam tikromis sąlygomis. Viena iš jų – tokio telefono garso ir vibracijos funkcijos privalo būti išjungtos, ekrano apšvietimas taip pat turėtų būti kuo labiau pritemdytas. Tačiau tiek, kad dar gebėtumėte sekti lakoniškus koncentruotus pranešimus, informuojančius apie spektaklio siužeto vingius. Tad sėdintiems e-ložėje nebereikės skubėti skaityti dainuojamo teksto vertimų teatro salės švieslentėje. Tai leis laisviau mėgautis muzika ir scenovaizdžiais netgi tiems, kurie nieko nežinos apie pristatomą veikalą.
– Planuojate atgaivinti ir pokalbius mecenatystės, teatro rėmimo skatinimo tema. Kaip vertinate šansus rasti naujų teatro rėmėjų gilėjančios ekonominės krizės akivaizdoje?
– LNOBT generalinis rėmėjas jau trečią sezoną iš eilės yra prekybos tinklas „Norfa“. Vertiname jo ištikimą partnerystę, mums svarbu, kad šis prekės ženklas suvokia kultūros, kaip visuomenės brandos auginimo įrankio, svarbą.
O pokalbius mecenatystės tema rengsime tam, kad kuo daugiau žmonių suprastų, jog remti kultūrą yra prasminga. Netgi tokiais sudėtingais laikais, nes tai – labiau suvokimo klausimas. Kas, jei ne didžiausia šalies kultūros įstaiga, turėtų raginti apie tai kalbėti? Pats LNOBT yra puikiai vertinamas ir mėgstamas prekės ženklas, keliantis šiltas, pozityvias asociacijas.
– Bet tam, kad suvoktų rėmimo prasmingumą, pirmiausiai tie žmonės turėtų patys kuo dažniau lankytis teatre. Tad grįžtame prie pradžios: prie teatro atvirumo operos ir baleto žanrų skeptikams. Ką galite pasiūlyti įvairiausių pramogų išlepintai publikai?
– LNOBT repertuaras yra spalvingas ir įvairus, galima rinktis nuo pačių moderniausių iki grynai klasikinių pastatymų. Pirmajam apsilankymui patarčiau rinktis tai, kas konkrečiai jums pasirodys įdomiausia. Svarbu, kad įvyktų tas pirmasis kartas – pirmasis LNOBT spektaklis jūsų gyvenime arba apsilankymas šiame teatre po labai ilgos pertraukos, nes daugelis prisimename jį iš vaikystės. Tik po pirmo, antro, trečio spektaklio patirsite, kas iš tikrųjų jums patinka arba nepatinka. Bet kuriuo atveju tai suteiks platesnį akiratį ir naujų spalvų jūsų kasdienybei.