Ši jaunųjų operos menininkų programa startavo prieš keturis metus Kintuose kaip vasaros kūrybinės dirbtuvės – operos jaunimas suvažiuoja į jas maždaug mėnesiui, savarankiškai parengęs čia statomų kūrinių partijas. Pradėtas lietuvių, projektas pamažu tapo tarptautiniu, mat vadovams pavyko juo sudominti savo pažįstamus užsienio solistus.
Vedliai – jauni, bet patyrę
K.Novikova, baigusi režisūrą ir solinį dainavimą Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje, operos režisierės patirtį kaupė stažuotėse Londono, Amsterdamo, Ciuricho, Berlyno teatruose, o pastaruoju metu 34 metų menininkė asistuoja režisieriams Klaipėdos muzikiniame teatre.
Pernai į projektą įsitraukęs 26 metų dirigentas Martynas Stakionis ne vieną sezoną dirbo Hamburgo kamerinės operos muzikos vadovo asistentu, dirigavo spektaklius Valstybiniame Zalcburgo operos teatre, o šiemet debiutavo Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre kaip vienaveiksmių baletų dirigentas.
Nenuostabu, kad „Operos akseleratoriaus“ trupėje greta Vilniaus, Kauno, Klaipėdos teatruose dainuojančių solistų atsirado svečių iš Belgijos, Vokietijos, Latvijos ir netgi viena brazilė. Pasak K.Novikovos, į Lietuvą juos atviliojo proga nemokamai pasitobulinti kuriant spektaklius ir dainuojant juose su orkestru. Jaunimui tokios galimybės pasitaiko nedažnai.
„Mūsų programos tikslas padėti atsiskleisti gabiems jaunuoliams, kurie dar nespėjo įsitvirtinti teatruose, ieško savo vietos. Tai aktualu ir jauniems solistams, ir operos dirigentams ar režisieriams, tokiems kaip aš.
Dirbame kaip tikrame teatre, tik intensyviau. Savo bazės neturime, tad reikia gerokai iš anksto nudirbti daug darbų. Aš noriu padėti geriems dainininkams gerai vaidinti, o tam reikia visaverčio spektaklio – ilgos distancijos.
Ieškome dar negirdėtų operų, nes visuose teatruose rodomas tas pats repertuaras jau atsibodęs – yra daug puikios neatrastos muzikos. O publikos pamėgtus veikalus norime pristatyti savaip. Mūsų karta ateina su savo operos vizija“, – dėstė K.Novikova.
Gabios režisierės proveržis
Režisierės žodžius patvirtino rugpjūčio 9-ąją Kristupo festivalyje, sostinės A.Mickevičiaus bibliotekos kieme parodytos dvi „Operos akseleratoriaus“ premjeros – Giacomo Puccini vienaveiksmė komiška opera „Džanis Skikis“ („Gianni Schicchi“) ir pirmą kartą Lietuvoje nuskambėjusi garsaus austrų kompozitoriaus Franzo Schrekerio ankstyvoji opera „Liepsnos“ („Flammen“), kurią jis parašė būdamas 24-erių.
Statant kūrinius režisierės ir dirigento tandemui talkino choreografė Aušra Krasauskaitė ir šviesų instaliacijų autorius Linas Kutavičius.
Per mažiau kaip mėnesį surepetuoti spektakliai nustebino jaunų atlikėjų profesionalumu ir kūrybine išmone, kuri ypač ryškiai atsiskleidė „Džanyje Skikyje“. „Tai mano visų metų projektas“, – prisipažino Karina, sukūrusi šiam spektakliui ir scenografiją bei kostiumus.
Dinamiškas, žaižaruojantis guvia fantazija ir išradingumu „Džanis Skikis“ buvo tikra priešingybė dažnai rodomoms nuobodokoms šios operos siužeto iliustracijoms. Pagal Dante's „Dieviškosios komedijos“ epizodą sukurta opera pasakoja apie godžią šeimynėlę, kuri klasta gviešiasi velionio giminaičio palikimo, užrašyto vienuolynui. Tačiau Džanis Skikis kompaniją pergudrauja. Paprastai šios operos veiksmas neišlipa iš kambario ir sukasi apie velionio lovą.
K.Novikova savo vizijai pasitelkė šiuolaikišką vizualią kalbą – grafičių estetiką, šokį, artistų pantomimą ir net akrobatiką. Gerai apgalvotas, tirštas scenos veiksmas spektaklyje tiesiog neleidžia atsikvėpti. Nors mėlynai aprengta visa šeimynėlė veikia lyg vienas personažas (tik Skikis ir jo duktė Laureta atrodo kaip normalūs žmonės) – sunku atskirti, kas yra kas, stebėti jų groteskišką ir linksmą klounadą nepabosta.
Kūrėjai puikiai išnaudojo nedidelę scenos erdvę: dirigento figūra ir raiškūs mostai virš pakelto ir uždengto orkestro (griežė Lietuvos valstybinis simfoninis) prasmingai įsiliejo į scenovaizdį. Bravo radikalios, bet gerai apgalvotos ir įprasmintos „Džanio Skikio“ versijos autoriams bei atlikėjams!
O minimali F.Schrekerio operos režisūra ir scenografiją leido sutelkti dėmesį į negirdėtą partitūrą, liudijančią jauno kompozitoriaus susižavėjimą Richardu Wagneriu.
F.Schrekeris (1878–1934) yra pripažintas operų kūrėjas – parašė jų net devynias, bet pirmoji „Liepsnos“ iki šiol pasaulyje buvo atlikta tik du kartus: 1985-aisiais – su instrumentiniu kvintetu ir 2001-aisiais pirmą kartą – su visu orkestru ir choru, diriguojamais Ulricho Windfuhro.
Šio iškilaus menininko klasėje Hamburgo muzikos ir teatro akademijoje studijavo M.Stakionis. Tad iš dalies ir U.Windfuhrui turime dėkoti už pažintį su retu, kupinu romatinio patoso kūriniu.
Priglaudė Raseiniai
Dar viena gera „Operos akseleratoriaus“ intensija – puoselėti mecenatystės tradicijas, kaupti projektams lėšas pirmiausia iš privačių šaltinių.
Jau trečius metus šie jaunieji operos entuziastai darbavosi Raseiniuose, kur puikias kūrybos sąlygas jiems suteikė danų įmonės „Danspin“ filialo vadovas Rosvaldas Kunickas, įkurdinęs menininkus savo sodyboje. Šiemet mecenatai dovanojo „Operos akseleratoriaus“ publikai net simfoninį orkestrą! Aišku, spektakliai atkeliaus ir į Raseinius – rugpjūčio 13-ąją bus rodomi Maironio parke.
K.Novikova prisipažino svajojanti sukaupti lėšų dar didesniems projektams – pavyzdžiui, operų festivaliui. Dabartinę „Operos akseleratoriaus“ kūrybos fazę ji apibūdino kaip bendraminčių jaukinimąsi ateities darbams.
Šiemečių premjerų solistai – Arminas Skirvainis (Džanis Skikis), Michaelas Bellas, Gabrielė Bukinė, Kšištofas Bondarenko, Andris Kiplukas, Elena Sverdiolaitė (Laureta), Eglė Šlimaitė ir kiti žada šviesią ateitį. Juolab kad projekte veiklą tęs ir talentingas dirigentas M.Stakionis, tik ką baigęs Antverpeno karališkojoje konservatorijoje operos korepetitoriaus studijas.
Kol kas dažniau koncertus diriguojantis menininkas prisipažino, kad jo susidomėjimas opera sustiprėjo – būtent su šiuo žanru jis norėtų susieti savo karjerą. Netrukus Martynas asistuos Giedrei Šlekytei „Theater an der Wien“ teatre, o vėliau planuoja kraustytis į Paryžių, kur pastaruoju metu turėjo daugiausiai darbo kaip Paryžiaus salės „La Seine Musicale“ orkestro vadovės asistentas.