Bavarijos sostinėje Miunchene pastarąsias savaites – tikras lietuvių muzikų festivalis. Čia baletą „Žizel“ dirigavo Robertas Šervenikas, Bavarijos valstybinėje operoje „Traviatos“ spektaklių serija ką tik debiutavo G.Šlekytė.
Ketvirtadienį ir penktadienį 32 metų dirigentė pirmą kartą surengė ir koncertus su Miuncheno filharmonijos orkestru. O sekmadienį viename svarbiausių Europos teatrų Miunchene laukiama M.Gražinytės-Tylos debiuto. Ji diriguos Leošo Janačeko operą „Laputės gudruolės nuotykiai“, režisuotą australų garsenybės Barry Kosky.
Laukia šeimos pagausėjimo
Artimos kolegės ir bendramintės Miunchene susitiko lemtingu savo gyvenimo etapu. Neseniai paaiškėjo, kad Mirga laukiasi trečiosios atžalos. Apie tai pranešė jos vadovaujamas Birmingamo miesto simfoninis orkestras (BMSO) Anglijoje.
„Mes nepaprastai džiaugiamės dėl Mirgos ir jos šeimos, tikimės, kad jūs prisidėsite prie mūsų sveikinimų“, – taip savo tinklalapyje į gerbėjus kreipėsi orkestras, jau atšaukęs dirigentės pasirodymus liepos mėnesį.
Kiek anksčiau 35 metų M.Gražinytės-Tylos gerbėjus sukrėtė žinia, kad po 2021–2022 metų sezono ji nepratęs sutarties su BMSO kaip meno vadovė. „Tai mano asmeninis sprendimas. Norėčiau tęsti ankstesnes pareigas, bet jaučiu, kad dabar teisingas žingsnis – nebūti meno vadove. Šios pareigos – didžiulė dovana, bet kartu ir didžiulė atsakomybė“, – sakė menininkė.
2016 metais perėmusi orkestrą Birmingame iš muzikos korifėjų Andrio Nelsono ir Simono Rattle’o lietuvė įliejo daug gaivaus dvelksmo į jo gyvenimą. Mirga tapo pirmąja dirigente moterimi, pasirašiusia išskirtinę leidybos sutartį su legendine kompanija „Deutsche Grammophon“, įrašė šiai kompanijai su britų orkestru ir kitais kolektyvais kelis albumus.
Vienas jų – „Weinberg Symphonies No 2 & 21“, įgrotas su BMSO bei „Kremerata Baltica“, buvo įvertintas prestižiniu „Gramophone Award“ apdovanojimu ir nominuotas „Grammy“. Dirigentė įtraukė į BMSO repertuarą ir lietuvių Mikalojaus Konstantino Čiurlionio, Onutės Narbutaitės, Ramintos Šerkšnytės kūrinius.
Kultūros gyvenimo štilis per pandemiją leido M.Gražinytei-Tylai daugiau laiko praleisti su šeima. Gal ir tai ją pastūmėjo perdėlioti prioritetus. Mirga gyvena Zalcburge su savo vyru austrų smuikininku Franku Stadleriu ir jųdviejų vienų bei trejų metų sūnumis.
Ūmus karjeros proveržis
G.Šlekytė nuo pat M.K.Čiurlionio menų mokyklos tarsi sekė vyresnės kolegės pėdomis ir šiuo metu išgyvena karjeros proveržį.
Neseniai menininkė tapo Bavarijos valstybinės operos meno vadovo Vladimiro Jurovskio asistente, ėmė diriguoti šiame teatre. Vakar ir užvakar ji triumfavo prie Miuncheno filharmonijos orkestro dirigento pulto.
Debiutiniuose koncertuose su šiuo orkestru, be kitų kūrinių, lietuvė dirigavo populiarios rusų kompozitorės Leros Auerbach Koncerto violončelei ir orkestrui „Pamišėlio užrašai“ pasaulinę premjerą. Šį kūrinį autorei užsakė Miuncheno, Stambulo, Stokholmo filharmonijų ir Čikagos simfoninis orkestrai, solo griežė prancūzų garsenybė Gautier Capuconas.
„Džiaugiuosi, kad mano kūrinio premjera pateko į tokių įgudusių artistų rankas“, – pripažino autorė.
Šį mėnesį Giedrė suspėjo debiutuoti ir Miuncheno teatro scenoje „Traviata“, taip pat Berlyno „Komische Oper“ teatre opera „Katia Kabanova“, vienur ir kitur sulaukdama, kritikų pagyrimų.
„Suddeutsche Zeitung“ pažymėjo jos taupius, elegantiškus ir tikslius gestus. „Nebūdama nei paviršutiniška, nei įsakmi ji neleido suabejoti, kieno rankose spektaklio vadelės“, – po G.Šlekytės diriguojamos „Traviatos“ rašė įtakingas Vokietijos dienraštis.
Šią operą ji porą savaičių studijavo legendinio Riccardo Muti meistriškumo kursuose Ravenoje.
Taigi nors dėl pandemijos prarado daug ilgai lauktų kūrybinių projektų, dabar dirigentė atsigriebė su kaupu. Tarp naujausių jos darbų – ir „Verteris“ Flandrijos operos ir baleto teatre Belgijoje bei „Karmeličių dialogai“ Frankfurto operoje.
Be pareigų Miunchene, menininkė dar yra pagrindinė kviestinė Brucknerio orkestro dirigentė Austrijos mieste Lince.
Įkvėpė kolegės karjera
Įdomu, kad abi menininkes dirigavimo aistra užkrėtė Mirgos tėvas chorvedys Romas Gražinis savo pamokose M.K.Čiurlionio menų mokykloje.
G.Šlekytė vos neišėjo iš menų mokyklos po 8-os klasės. Ji net buvo įstojusi į licėjų, nes muzikės ateitis merginai atrodė per daug miglota – ji neslėpė praliejusi dėl to daug ašarų.
Tačiau Giedrės abejones padėjo išsklaidyti sėkminga M.Gražinytės-Tylos karjera.
Iš karto po studijų Giedrė tapo Klagenfurto miesto teatro pagrindine dirigente ir kartu ėmėsi teatro meno vadovo pareigų, intensyviai koncertavo su įvairiais orkestrais. Ją globoti ėmėsi ta pati kaip ir Mirgos Vienos agentūra „Dr.Raab & Dr.Bohm“.
Pasak R.Gražinio, jo dukrą ir G.Šlekytę sieja ne tik muzikiniai gabumai, bet ir giedras žvilgsnis į kitus žmones ir į muziką. O menininkių kūrybos partnerės kompozitorės R.Šerkšnytės įsitikinimu, jas labiausiai sieja darbštumas. Bet dirigenčių prioritetai, panašu, išsiskyrė.
Negailėjo patarimų kolegei
G.Šlekytės kūrybos kelias nepaprastai panašus į Vakaruose išgarsėjusios jos kolegės M.Gražinytės-Tylos. Šios dirigentės patarta Giedrė rinkosi užsienyje studijų pedagogus.
G.Šlekytė, kaip ir M.Gražinytė-Tyla, baigusi M.K.Čiurlionio menų mokyklą studijavo dirigavimą Graco universitete, Leipcigo muzikos ir teatro bei Ciuricho menų akademijose.
Kaip ir vyresnioji kolegė, G.Šlekytė yra laimėjusi antrąją vietą Vokietijos aukštųjų mokyklų dirigavimo konkurse, tapo Zalcburgo festivalio dirigentų konkurso prizininke, Tarptautinių operos apdovanojimų Londone nominante.