Spalio 11-ąja 19 val. „MAMA Studios“ erdvėje (A. Mickevičiaus g. 29, Vilnius) vienintelį ir nepakartojamą koncertą suengs danų saksofonininkės Lotte Anker ir britų gitaristo Fredo Fritho duetas.
L. Anker ir F. Frithas – tobulai vienas kitą jaučiantys muzikantai. Jiems net nebūtinas žvilgsnių susitikimas ar rankos mostelėjimas tam, kad sklandžiai pakeistų temą ar kūrinio nuotaiką. Lotte ir Fredas scenoje atrodo tarsi susaistyti telepatiniais ryšiais, todėl kiekvienas jų pasirodymas tampa be galo įtraukiančiu ir vientisus garsiniu potyriu.
Apžvalgininkai dueto kūrybą apibūdina kaip nuotykių kupiną muziką, kurioje išnyra ne tik triukšmo bangos ar subtilūs garsovaizdžiai, bet ir minimalistiniai pasažai bei subtiliai melodingi blyksniai. Tai gali pasirodyti tik abstraktūs žodžių junginiai, tačiau geriau apibūdinti Lottes ir Fredo kūrybą vargu ar pavyktų. Tai ankštiems muzikologiniams rėmams nepavaldi muzika.
Danės ir brito tandemo garsiniai tyrinėjimai tęsiasi jau daugiau nei dešimtmetį. 2014 m. L. Anker ir F. Frithas išleido palankiai kritikų įvertintą debiutinį, ir kol kas vienintelį, dueto albumą „Edge of the Light“. Juos galima išvysti grojant kartu Nate‘o Wooley, Keno Vandermarko, Jimo Blacko, Ikue Mori, Hildos Sofi Tafjord ir kt. ryškiausių improvizacinės ir eksperimentinės muzikos kūrėjų suburtuose kolektyvuose.
Dueto nariai gali pasigirti iš koto verčiančiais gyvenimo aprašymais, kurie drąsiai galėtų sugulti į smalsumą audrinančias knygas, kurias lapas po lapo rytu užkietėję melomanai. Beje, jų karjeros puslapiuose esama Lietuvos pėdsakų. Lotte ir Fredas yra lipę į „Vilnius Jazz“ festivalio sceną. F. Frith‘as tai padarė prieš daugiau nei 20 metų, kartu su savo tėvynainiu, perkusijos meistru Chrisu Cutleriu, o L. Anker prieš trejus metus, pasirodžiusi su N. Wooley’s „Knknighgh“ kvartetu.
L. Anker – į muzikos sceną įžengė praėjusio amžiaus 9-ajame dešimtmetyje. Kopenhagos universitetą baigusi saksofonininkė 1988 m. kartu su pianiste Mette Petersen įkūrė šiuolaikinio džiazo kvartetą, su kuriuo išleido kritikų atmintyje įsirėžusį albumą „Beyond the Mist“. Nuo 1996 m. L. Anker yra viena iš Europos avangardinės muzikos gerbėjams puikiai žinomo „Copenhagen Art Ensemble“ lyderių.
Ši apžvalgininku improvizacijos karalienė iš Danijos tituluojama muzikantė aktyviai bendradarbiauja su pianistu Craigu Tabornu, būgnininku Geraldu Cleaveriu, pianiste Marilyn Crispell, elektroakustinės muzikos kūrėju Jakobu Riisu ir kt. Ji taip pat aktyviai komponuoja tiek didelės, tiek mažos apimties ansambliams. L. Anker kūrybai būdinga savita ir daugiasluoksnė šiuolaikinės akademinės, laisvosios improvizacinės, džiazo bei klasikinės muzikos interpretacija.
F. Frithas – tikrų tikriausia avangardo legenda. 1968 m., kartu su bičiuliu Timu Hodgkinsonu, Kembridžo universitete subūrė viena įtakingiausių Didžiosios Britanijos eksperimentinio roko bei džiazo grupių „Henry Cow“. Vėliau šis gitaros chuliganas grojo nemažiau ryškiai spindėjusiuose kolektyvuose „Art Bears“, „Massacre“ bei „Skeleton Crew“. Fredo scenos partnerių sąraše alternatyvaus metalo grupės „Faith No More“ vokalistas Mike‘as Pattonas, improvizacijos klasikas Derekas Bailey, avangardo flagmanas Johnas Zornas, šamaniškų tembrų kūrėjas Billas Laswellas ir daugybė kitų pasaulinio garso asmenybių.
Fredas savo pasirodymuose naudoja skirtingų tipų, keisčiausiai būdais preparuotas gitaras, o neretai garsus medžioja savo paties pasigamintais instrumentais. Jo kūryba − tai bandymas atitolti nuo bet kokių stilistinių atributų ir pažvelgti į garsą kaip į gyvą, nuolat kintantį, nenuspėjamą ir tam tikra prasme nekontroliuojama reiškinį.
Spalio 11 d., taip pat scenoje pasirodys „Katarsis4“ kolektyvas, už kurio pavadinimo slepiasi keturi talentingi saksofonininkai: Arminas Bižys, Kazimieras Jušinskas, Algirdas Janonis ir Danielius Pancerovas. Kvarteto atliekama muzika remiasi laisvosios improvizacijos metodais. „Katarsis4“ vyrukai itin subtiliai, išnaudodami instrumentų preparavimo technikas, atskleidžia, atrodytų, beribes saksofonų galimybes. Savo unikalų garsyną jie kuria pasitelkdami buityje naudojamų objektų garsus, taip pat nevengia elektroninių inkliuzų. „Katarsis4“ muzika – tankus audinys, kurio gijomis teka ne tik skirtingos muzikinės, bet ir gyvenimiškos patirtys.
Kvartetas yra grojęs daugybėje parodų, „Druskomanijos“ ir „Sapfo“ festivaliuose, dalyvavo „Vilnius Jazz Young Power“ bei Petro Vyšniausko saksofonininkų konkursuose, taip pat „Menų kolaboracijos“ bei kituose projektuose. Kartu su perkusinininku Daliumi Naujokaičiu bei režisiere, muzikante Svajone Blažiūnaite „Katarsis4“ įrašė muziką kino filmui „Kulkos Tavo Kailyje“. 2018 m. kolektyvas pristatė debiutinį tarp musique concrete ir improvizacijos laviruojantį studijinį albumą, o dar po metų išleido koncertinį įrašą, kuriame smalsios klausytojų ausys išgirdo Liepkalnio vandens saugyklos sienų kuriamas ambientines saksofonų kilpas. Spalio 11-osios vakarą šis kvartetas suskambės kitaip nei iki šiol.
Koncertą iš dalies remia Lietuvos kultūros taryba
Bilietus platina „PaySera“. Įėjimas į renginį tik su galimybių pasu.