Aprėpia visą muzikos paletę
„Maris stella“ – taip pavadintas koncertas, kurį rugsėjo 24 d. Valdovų rūmuose surengs svečiai iš Vokietijos – į ansamblį „Candens Lilium“ susibūrę Sabine Lutzenberger (balsas) ir Norbertas Rodenkirchenas (viduramžių fleitos, gotikinė arfa).
Programoje „Maris Stella“ vokiečių duetas panyra į mistinį Mergelei Marijai skirtos viduramžių muzikos pasaulį. Kadangi nuo senų laikų buvo kuriama daugybė muzikinių maldų Šventajai Motinai, o dauguma pasaulietinių dainų virto pamaldžiomis giesmėmis, muziką Marijai sudaro įvairiausių stilių pavyzdžiai, aprėpiantys visą paletę nuo gedulingų raudų iki džiugių melodijų.
Koncerto klausytojai išgirs sakralią IX a. muziką iš Sankt Galeno rankraščių, mistinės regėtojos Hildegardos Bingenietės antifonų, XIII a. giesmių iš „Huelgas“ kodekso ir „Llibre Vermell“ iš Montserato vienuolyno rankraščio Ispanijoje, viduramžių poeto Frauenlobo vokiškų giesmių Marijai, taip pat XV a. kompozitoriaus Josquino Desprezo muzikos.
Dainas ir giesmes papildys instrumentinės parafrazės ir improvizacijos, atliekamos viduramžių skersine fleita ir arfa.
Varžėsi su roko žvaigždėmis
S.Lutzenberger ir N.Rodenkirchenai yra viduramžių muzikos atlikėjai, kuriuos sieja ilgametis darbas įvairiuose ansambliuose, koncertuojančiuose visame pasaulyje, kaip „Per-sonat“ ar „Sequentia“.
Pasak „Banchetto musicale“ meno vadovo Dariaus Stabinsko, S.Lutzenberger ir N.Rodenkirchenas yra senosios muzikos pionieriai Vokietijoje, į ansamblio „Sequentia“, kuriame jie muzikavo, pasirodymus devintajame-dešimtajame dešimtmečiuose publika veržėsi kaip į roko koncertus.
Daugiausia dėmesio duetas skiria XIII a. vokiečių minezingerio ir poeto Heinricho von Meisseno, vadinamo Frauenlobu, repertuarui, taip pat muzikai, susijusiai su vokiečių mistikais.
Kūrė įmantrius eilėraščius ir melodijas
Frauenlobas – vokiečių poetas ir muzikantas, minezingeris, gyvenęs 1250/1260–1318 m. Frauenlobo pravardę jis gavo dėl daugybės kūrinių Mergelės Marijos (frouwe) garbei. Šia prasme ypač reikšmingas didelės apimties – 508 eilučių, 20 posmų – tekstinis-muzikinis kūrinys (vok. Leich) apie Mariją, sukurtas apie 1300-uosius metus.
Jo įmantrioje mistinėje poezijoje tyrinėtojai konstatuoja „nederamai jausmingai aprašytus erotinius Mergelės Marijos pasimatymus su Dievu, pateisinamus slaptomis aukščiausiomis prasmėmis“. Kūrinyje esama parafrazių iš biblinių tekstų: „Giesmių giesmės“, „Išminties knygos“ ir „Apreiškimo Jonui“.
Būdamas išeivis iš vidurinės klasės, Frauenlobas dėl savo talento padarė garsaus rūmų muzikanto karjerą: dainavo čekų karaliaus Vaclovo II, Karintijos hercogo kunigaikščio Henriko ir kitų pasaulietinių hierarchų dvaruose. Paskutiniais metais gyveno Maince globojamas arkivyskupo Peterio von Aspelto (praeityje – Vaclovo II kanclerio).
Maince Frauenlobas įkūrė pirmąją dainavimo mokyklą, kurios pavyzdžiu kūrėsi dainavimo brolijos – meisterzango centrai.
Frauenlobas buvo gabus poetas ir talentingas muzikantas. Jo stiliui būdinga spalvinga retorika, sintaksinis ekstravagantiškumas ir turtingas žodynas.
Kaip kompozitoriui tyrinėtojai jam priskiria 10 melodinių modelių („tonų“). Geriausiai žinomas vadinamasis ilgasis tonas (Langer Ton). Pagal minezango įprotį Frauenlobas ta pačia melodija dainuodavo įvairius sakralinius ir pasaulietinius eilėraščius (ilgasis tonas užfiksuotas 122 jo kūriniuose).
Frauenlobas išgarsėjo dar būdamas gyvas, populiarumu jis galėjo varžytis su Walteriu von der Vogelweide – klasikinio minezango laikotarpio poetu ir kompozitoriumi. Meisterzingeriai bandė kopijuoti Frauenlobą, tačiau nesėkmingai.
Festivalį rengia viešoji koncertinė įstaiga „Banchetto musicale“ ir Všį „Vilniaus festivaliai“.
Festivalį remia Lietuvos kultūros taryba, Lietuvos Respublikos kultūros ministerija ir Vilniaus miesto savivaldybė.
Festivalio rengėjų inf.
FESTIVALIO KALENDORIUS
Rugsėjo 22 d. 20 val. Švč.Mergelės Marijos Ėmimo į dangų (pranciškonų konventualų) bažnyčioje Vilniuje.
„Oratio Dominica“. Kiprijonas Bazilikas ir evangeliškosios himnodijos keliai.
Projekto vadovas ir dirigentas Bartosz Izbicki.
Ansamblis „Jerycho“ (Lenkija), „GŠ ansamblis“ (Lietuva) ir ansamblis „Morgaine“ (Vokietija / Lietuva / Lenkija).
* * *
Rugsėjo 24 d. 18 val. Valdovų rūmuose Vilniuje.
Rugsėjo 24 d. 18 val. Valdovų rūmuose Vilniuje.
„Maris stella“. Viduramžių giesmės švč.Mergelei Marijai.
Ansamblis „Candens Lilium“ (Vokietija): Sabine Lutzenberger – balsas, Norbert Rodenkirchen – viduramžių fleitos, gotikinė arfa.
Koncertas yra Kultūros ir meno festivalio „Kultūros naktis“ dalis
* * *
Rugsėjo 26 d. 19 val. Švč.Mergelės Marijos Ėmimo į dangų (pranciškonų konventualų) bažnyčioje Vilniuje.
Rugsėjo 26 d. 19 val. Švč.Mergelės Marijos Ėmimo į dangų (pranciškonų konventualų) bažnyčioje Vilniuje.
„Bogurodzica“. Pamaldumo giesmės Dievo Gimdytojai XVI–XVII a. Lietuvoje ir Lenkijoje.
Ansamblis „Jerycho“, vadovas Bartosz Izbicki (Lenkija) ir giedojimo kursų dalyviai.
* * *
Spalio 1 d. 20 val. Švč.Mergelės Marijos Ėmimo į dangų (pranciškonų konventualų) bažnyčioje Vilniuje..
„Miragres!“ Menestrelių dainos ir giesmės Švč. Mergelei Marijai Alfonso X Išmintingojo dvare.
Carla Babelegoto – balsas ir Peppe Frana – ūdas, čitola, perkusija (Italija).