Tokį tikslą užsibrėžė Klaipėdos valstybinis dramos teatras (KVDT), sumanęs per karantiną žiūrovus kviesti į tarptautinį festivalį „TheATRIUM“. Birželio 8-ąją jau penktą kartą uostamiestyje startuosianti teatro meno šventė šurmuliuos visą mėnesį.
Teatralai viltingai žvelgia į ateitį
Klaipėdoje rengiamo festivalio „TheATRIUM pavadinimas kilęs nuo lotyniško žodžio „atrium“. Taip buvo vadinama svarbiausia senovės romėnų gyvenamojo namo patalpa pačiame centre, per stogą apšviečiama iš viršaus. Atriume vykdavo reikšmingiausi pokalbiai ir susitikimai.
Beje, antikinį atriumą primenanti erdvė yra ir rekonstruotame Klaipėdos dramos teatre, garsėjančiame šiuolaikiška įranga bei technologijomis.
Pernai, kai kultūros įstaigų veiklą kaustė koronaviruso pandemija, uostamiesčio teatralai skausmingai svarstė, ar verta, ar įmanoma rengti tarptautinį festivalį, nesulaukus karantino pabaigos.
Teatralų noras būti reikalingiems žmonėms, veikti nugalėjo baimę ir pesimizmą – apie tai ir byloja festivalio "TheATRIUM" logotipas, kuriame pavaizduota atgijanti Apolono statula.
„Metėme iššūkį ir sau, ir bendraminčiais, galvojantiems panašiai – žvelgiame į ateitį, teigiame ne nusivylimą, o gyvenimo šventę, nes tokia yra teatro prigimtis“, - Mėmelio miesto kultūros erdvėje „Hofas“ surengtoje spaudos konferencijoje pristatydamas „TheATRIUM“ programą kalbėjo KVDT vadovas Tomas Juočys.
Pandemijos alsavimas į nugarą
Šiųmetis festivalis kurtas sudėtingomis, nuolat kintančiomis pandemijos sąlygomis, programa sudėliota atsižvelgiant į ribojimus Lietuvoje ir užsienio šalyse. Kai kurių slenksčių peržengti nepavyko - numatytas Japonijos teatralų spektaklis pagal Samuelio Becketo absurdo pjesę „Belaukiant Godo“ atšauktas, nes aktoriams sudėtinga įvykdyti visus privalomus reikalavimus namuose ir svetur.
„Ryžomė organizuoti festivalį, suvokę, kad stabdžiai pirmiausiai atsiranda mūsų sąmonėje, jų atsikračius galima kalnus nuversti. Stebime situaciją užsienyje, taikomės prie aplinkybių, bandome jas suvaldyti, neatmesdami minties, jog mūsų ir partnerių norai, planai gali žaibiškai pasikeisti“, - pasakojo T.Juočys.
KVDT vadovas pastebėjo, jog „TheATRIUM“ dalyviai išsiilgę scenos, bendrystės, susitikimų su publika, visi supranta, jog šis festivalis netaps komerciniu renginiu, iš kurio galima tikėti naudos: „Visi sėdime vienoje valtyje, į priekį veda noras gyventi ir būti. Norime dirbti, parodyti publikai gerus spektaklius“.
Scenoje atgis M.Caravagio paveikslai
Festivalį pradės uostamiesčio teatre nuo vasario kuriamas garsios Lenkijos režisierės, dramaturgės ir scenografės Agatos Dudos-Gracz spektaklis pagal baroko epochos tapytojo italo Michelangello Caravagio kūryba „Tarp Lenos kojų, arba „Švenčiausiosios Mergelės Marijos mirtis“ pagal Mikelandželą Karavadžą“. Jį stato tarptautinė lietuvių ir lenkų teatralų komanda.
„A.Duda-Gracz kūrybos, repeticijų metodai - išskirtiniai, nežinau ar kas kitas pasaulyje taip dirba. Žmogaus gyvenime ji sugeba įžvelgti esmę, dėl to jos spektakliai žavi. Kūrėjos biografija įtakojo ir tai, kad ji yra garsaus lenkų dailininko Jerzy'o Dudos-Gracz'o duktė. Tai, ką ši režisierė daro, yra tik teatro menas – scenoje atgis judantys M.Caravagio paveikslai“, - pasakojo „TheATRIUM“ meno vadovas Gintaras Grajauskas,
Festivalio svečiai išvys Čekijos „Pod Palmovkou Theatre“ spektaklį „Faustas“, sukurtą lenkų režisieriaus Jano Klatos pagal Johano Volfgango Geoth'es dramą. Ryškus, provokuojantis J.Klatos „Faustas“ - apie tai, kaip šiuolaikinė visuomenė suvokia ir vertina gėrį. Žiūrovai kviečiami šių dienų akimis išvysti žmogiškumo paieškas, pastangas atskleisti gyvenimo ir gamtos dėsnių paslaptis.
G.Grajauskas įžvelgia išskirtinį J.Klatos kūrybos ruožą: „Šis scenos meistras klasikos netransformuoja savaip, nesiverčia per galvą, nesikėsina į tekstų autentiškumą, primena, jog genialus universalumas tinka visiems laikams. J.Klatai nestinga drąsos, net chuliganiškumo, bet jo inscenizacijos – subtilios ir elegantiškos“.
„Makbetas“ nuskambės sardų kalba
Festivalyje pristatomas režisieriaus Alessandro Serra spektaklis „Makbetas“ pagal Williamo Shakespeare'o tragediją , 2017-aisiais pripažintas geriausiu metų pastatymu Italijoje, privertęs aiktelėti net išrankiausius kritikus. Tik pandemija sustabdė šio spektaklio kelionės po pasaulį. Pagal W.Shakespeare'o laikų tradiciją visus vaidmenis jame atlieka vyrai.
A.Serra veiksmą iš Škotijos perkėlė į Sardinijos salą, persmelktą tenykšte archaiška kultūra ir tradicijomis. „Makbetas“ irgi buvo išverstas į sardų kalbų, ja scenoje ir kalbama – į harmoningą visumą stebuklingai susilieja karnavalas, misterija, literatūra, aktorių balsai, jų kūno plastika, magiškieji ritualai.
G.Grajauskas šį spektaklį įvardija, kaip unikalią senųjų ir šiuolaikiškų teatro technologijų sintezę: „A.Serra žengia nepramintu keliu, nedemonstratyviai, nemaskaradiškai sugrįžta prie archaiškų teatro tradicijų, siekia to moderniai, išnaudodamas viską – nuo apšvietimo iki dainingos sardų kalbos skambesio“.
Per festivalį A.Serra lankysis Klaipėdoje - ves kūrybos meistriškumo dirbtuves aktoriams. Viena paskutiniųjų naujienų – atvyks legendinis Rusijos režisierius Dmitrijus Krymovas, irgi vesiantis meistriškumo pamokas.
Japonų trupės nesulaukę svečiai, regis, neliks nuskriausti, pamatyti legendinio lenkų režisieriaus Krystiano Lupos Lietuvos valstybiniame jaunimo teatre sukurtą spektaklį „Austerlicas“ pagal to paties pavadinimo Winfriedo George'o Sebaldo knygą.
„Triume“ – lietuviški akcentai
„TheATRIUM“ programoje Marijos Baranauskaitės naujojo cirko performansas „Violončelėms“ – ne žmonių, o daiktų publikai skirto projektų ciklo kūrinys. Tyrinėjanti visuomenės ir įvairių ją supančių daiktų santykius kūrėja prieš porą metų sukūrė intriguojantį solo projektą sofoms.
Klaipėdos kamerinio orkestro vadovo Mindaugo Bačkaus paraginta M.Baranauskaitė pratęsė violončelių temą.
Į „Triumo“ įtrauktas menininkės Aglajos Ray performansas „Technoteologija“, skambės kompozitoriaus ir garso menininko Arturo Bumšteino ir jo draugų programa „Iš garso efektų bibliotekos“, „Operomanija“.
Bus pristatomas dramaturgės Birutės Kapustinskaitės, režisieriaus Karolio Kaupinio ir improvizacinės muzikos grupės kūrinys „Radvila Darius, Vytauto“.
"Hofas" - alternatyvaus meno erdvė
Teatrinės dvasios persmelkta alternatyviųjų menų programa „Triumas“ bus rodoma Mėmelio mieste įkurtoje naujoje kultūros renginių erdvėje „Hofas“, atviroje visiems kūrėjams, tik viskas ten išsidėsto kiek kitaip.
„Triumo“ programą jos sumanytoja Kristina Žiogaitė pristato kaip šiemet nerengiamos festivalinės Lietuvos teatro vitrinos alternatyvą: „Norėjome, kad svečiai pajustų ir lietuviškų prieskonių. Vitrinos nebus, nes mūsų šalies teatrai negali atvykti, o ką jau kalbėti apie skautus iš užsienio teatrų ir festivalių".
„A.Bumšteino muzikos kūrinys – elektrifikuotas garso performansas, grindžiamas suskaitmenintų vinilo plokštelių koliažu. „Hofo“ erdvėje skambės teatro, kino ir radijo garsų efektai, palydimi gyvų būgnininko improvizacijų“, – „Triumo“ programos ypatumus apibūdino K.Žiogaitė.
Į Hofo" kiemą įžengs Apolonas
Festivalio komandos užmojais veržtis iš uždarų salių į netradicines erdves džiaugiasi viena „Hofo“ įkūrėjų Lauryna Židonytė: „Mūsų svajonėse tilpo įvairių krypčių menininkai, matėme čia performansus, teatrą, šiuolaikinio šokių spektaklius. Smagu, kad vasaros renginių seriją pradėsime festivaline programa“.
Mėnesį trunkantį teatro festivalį vainikuos virtuozų iš Italijos dueto „Musica Nuda“ (Nuoga muzika) koncertas po atviru dangumi Teatro aikštėje. Petros Magoni (vokalas) ir Ferruccio Spinetti (kontrabosas) atliekama muzika apima platų muzikos stilių ir nuotaikų spektrą.
„Šie atlikėjai – itin populiarūs Europoje, tobulai jaučia vienas kitą. Tai, ką matai jų koncertuose, velniškai profesionalu, primena namų muzikavimą, kai nekur nepasislėpsi, neprisidengsi jokiais efektais - žmonės tada tiesiog susitikdavo ir grodavo kartu“, - įspūdingas festivalio pabaigtuves žada G.Grajauskas.
Hofo“ kieme vieno pastato sieną papuoš Tado Vincaičio, žinomo Plūgo slapyvardžiu, piešinys. Grafičio meistras freskoje įamžins „TheATRIUM“ simbolį - grafiko Gedimino Pranckevičiaus sukurtą Apolono atvaizdą.