Praėjusį sekmadienį įvyko jau paskutinysis Wolfgango Amadeaus Mozarto operos „Tito gailestingumas“ spektaklis Londono „Covent Garden“ karališkajame operos teatre, kuriame lietuvių solistas sukūrė pagrindinį Romos imperatoriaus Tito Flavijaus Vespasiano vaidmenį.
Šis teatras pirmasis Jungtinėje Karalystėje pasinaudojo leidimu atverti duris publikai po 14 mėnesių trukusio priverstinio poilsio – nelaukė nė dienos. Prieš tai pilno metražo premjera čia įvyko tik praėjusių metų kovą. Tad pirmosios „Tito gailestingumo“ premjeros vakarą teatre tvyrojo nekantrus laukimas – spontaniški publikos plojimai pasigirdo, dar orkestrui derinant instrumentus.
Ar naujasis spektaklis pateisino lūkesčius – jau kita kalba. Jį aprašė svarbiausi JK bei kitų šalių kultūros leidiniai.
Premjera įtiko ne visiems
Daugelis recenzentų premjerą įvertino trimis-keturiomis žvaigždutėmis iš penkių ir kiek pataršė režisierių Richardą Jonesą su scenografu ir kostiumų dizaineriu Ultz. „The Times“ jų triūsą įvardijo kaip „keistą senovės ir modernumo kratinį“, „The Guardian“ taip pat pasigedo spektaklio vientisumo ir įtaigos, nors pripažino, kad jame yra taiklių įžvalgų.
W.A.Mozarto veikalo veiksmas rutuliojasi 79-aisiais mūsų eros metais. Pagal originalų siužetą kilnusis imperatorius Titas atleidžia pasikėsinusiam į jo gyvybę bičiuliui Sestui bei šį sukursčiusiai ankstesniojo imperatoriaus dukrai Vitelijai.
O naujojo spektaklio scenoje vietoje imperinės Romos didybės publika išvydo pokario laikų kasdienybę: klastingi Tito dvariškiai priminė darbininkų klubų lankytojus, būsimi jo žudikai su džemperiais – futbolo chuliganus. Anot „The Guardian“, Roma pavirto „ksenofobiška pragaro skyle“.
„Norėčiau būti toks pat gailestingas kaip Titas, bet kone pasigailėjau, kad neiškeičiau šio spektaklio į kitą didį – savo vietinio baro – atidarymą, – rėžė „The Times“ recenzentas. – Būčiau norėjęs, kad spektaklyje liktų tai, ko siekė Mozartas ir kas užkoduota jo taurioje muzikoje: neįtikimas, bet širdį glostantis idealizmo prieš melą triumfas“.
Jautėsi kaip žuvis vandenyje
Tačiau netgi griežtasis „The Times“ kritikas neturėjo ką prikišti premjerai muzikavimo atžvilgiu, be to, kad dosniai remiamas pagrindini JK teatras neįtraukė į solistų ansamblį nė vieno brito, kai šios šalies muzikus negailestingai stekena ne tik kovidas, bet ir „Brexit“.
Jis pripažino, kad Titą įkūnijęs lietuvis E.Montvidas, Viteliją dainavusi amerikietė Nicole Chevalier, Sestą – kanadietė Emily d'Angelo sukūrė ryškius vaidmenis.
Pasak „Finantial Times“, statytojams pavyko išraiškingai perteikti personažų tarpusavio santykius. Spektaklio muzikos kokybę išgyrė ir „The Guardian“, pažymėjęs Sesto ir Tito akistatą antrajame veiksme kaip „neįtikėtinai stiprią“. „Montvidas įtaigiai ir efektingai atskleidžia už Tito idealizmo slypintį pyktį ir kančią“, – rašo „The Guardian“.
„Jaučiuosi kaip žuvis vandenyje Tito vaidmenyje. Mano balsas vis dar lankstus ir jaunas, puikiai tinka Mozartui“, – neslėpė džiaugsmo prieš premjerą pats artistas. Jo balso jaunatviškumą pastebėjo ir „Evening Standard“.
Spektaklio įrašas iki birželio 20-osios prieinamas Londono karališkojo operos teatro tinklapyje roh.org.uk.
Dainuos Vilniuje ir Kaune
„Tito gailestingumą“ Londono „Covent Garden“ operos teatras vėlyvai sezono pradžiai pasirinko neatsitiktinai. Šiame veikale tik šeši solistai, nedidelis choras, mažai veiksmo – pandemijos sąlygomis pats tas. Meno gyvenimą britai gaivina atsargiai. Kol kas salės šalyje užpildomos pusiau – daugiau laisvės tikimasi kitą mėnesį. Vienas po kito jau atsigauna ir vasaros festivaliai.
E.Montvidas šią vasarą draugaus tik su Pažaislio festivaliu. Jo debiutas garsiojoje Bregenco ežero scenoje Austrijoje nusikėlė į kitus metus. Užtat išgirsime solistą net po dukart Kaune ir Vilniuje.
Birželio 13-ąją jis atliks tenoro partiją G.Verdi Requiem su G.Rinkevičiaus diriguojamu Lietuvos valstybiniu simfoniniu orkestru, Kauno valstybiniu choru ir kitais solistais Vidaus reikalų ministerijos kieme sostinėje ir šiuo veikalu rugpjūčio 29-ąją užbaigs Pažaislio festivalį vienuolyno kieme Kaune.
Birželio 18-ąją Pažaislio vienuolyno kieme ir 19-ąją Vilniaus kongresų rūmuose su tais pačiais kolektyvais solistas įgyvendins savo sumanytą projektą – pristatys koncertinę ankstyvosios G.Puccini operos „Vilisės“ versiją.
E.Montvidas tikisi šią vasarą aplankyti ir savo namus Prancūzijoje, kur nebuvo pusantrų metų. „Visą rugpjūtį praleisiu ten – tvarkysiu aplinką ir mokysiuosi. Laukia nelengvas sezonas: darbai Oslo operoje, Strasbūre, Ciuriche, Amsterdamo „Concertgebouw“, įrašai su prancūzų kompanija, pasirodymai Lietuvoje“, – vardijo dainininkas.