Spalio 25-ąją Nacionalinėje filharmonijoje pirmą kartą Lietuvoje buvo atliktas visas Steve’o Reicho ciklas „Drumming“, sukurtas 1971 m. Atskiros kūrinio dalys yra skambėjusios festivalyje, kaskart sukeldamos neblėstantį publikos entuziazmą, bet visas beveik prieš pusę amžiaus sukurtas opusas – iki šiol niekada.
Ar ši muzika, apie kurią dėstoma muzikos istorijos paskaitose, kuri užfiksuota daugybėje įrašų, grojama geriausių perkusijos ansamblių, klausytojams yra aktuali? Be abejo – taip. Ar verta buvo ją išgirsti gyvai, nors „Youtube“ platumose gali rasti įvairiausių „Drumming“ atlikimų? Atsakymas irgi neabejotinai teigiamas.
Juk klausytoją veikia ne tik kūrinys kaip skambanti partitūra, bet ir garso fiziškumas bei pats daugiau nei valandos trukmės vyksmas scenoje, keičiantis atlikėjams, jiems imant groti vis kitais instrumentais, vieniems išeinant į rampos šviesas, kitiems diskretiškai pasitraukiant, sukuriant beveik ritualinį įspūdį. Pagaliau būti salėje klausant tokio kūrinio – taip pat patirtis.
S. Reicho „Drumming“ premjera tapo savotiška festivalį pradėjusio „mušamųjų savaitgalio“ kulminacija. Pirmąjį „Gaidos“ vakarą girdėjome amerikiečių „Portland Percussion Group“, antrąjį – „Colin Currie Group“ iš Didžiosios Britanijos, o trečiąjį vakarą abi grupės susijungė šio Steve’o Reicho „opus magnum“ mušamiesiems atlikimui.
Projekte dalyvavo ir keturi lietuvių atlikėjai: Lina Valionienė, Milda Zapolskaitė (balsai), Lina Baublytė (fleita) ir jaunas perkusininkas Džiugas Daugirda, kuriam, manyčiau, tai buvo ypatinga patirtis groti drauge su meistrais ir dalyvauti muzikiniu požiūriu reikšmingame įvykyje.
S.Reichas (g. 1936), kaip žinia, yra vienas garsiausių JAV minimalistų ir šio stiliaus pradininkų. Kūrinį „Drumming“ („Būgnijimas“) jis sukūrė po kelionės į Ganą 1970 m., kur studijavo Afrikos būgnų techniką. Fenomenalu, kad nuo 55 iki 75 minučių trunkantis kūrinys (Vilniuje išgirdome jo ilgesnę versiją) paremtas viena ritmine ląstele, kuri įvairiai „apžaidžiama“.
Kūrinio premjera įvyko 1971 m. Niujorko Modernaus meno muziejuje pačiam kompozitoriui atliekant savo kūrinį su ansambliu „Steve Reich and Musicians“. Iki šiol „Drumming“ yra vienas iš dažniausiai klausomų amerikietiškojo minimalizmo opusų.
Nors tai yra ansamblinis kūrinys, sunku buvo nepastebėti, kad atlikimui „Gaidos“ koncerte vadovavo Colinas Currie. Turbūt nereikėtų stebėtis, nes „Colin Currie Group“ ir susibūrė 2006 m. S. Reicho „Drumming“ atlikimui, šį kūrinį vėliau grojo visame pasaulyje ir pats kompozitorius žavėjosi britų interpretacija.
Pirmoje, bene labiausiai išplėtotoje „Drumming“ dalyje grojama keturiomis poromis suderintų bongų: čia išvydome du „Colin Currie Group“ ir du „Portland Percussion Group“ narius. Antroje dalyje skambėjo trys marimbos, čia įsijungė ir moterų balsai (Lina Valionienė, Milda Zapolskaitė).
Akustiškai įspūdingai suskambo perėjimas iš pirmosios į antrąją dalį (visos dalys atliekamos be pertraukos), kai laipsniškai tylant bongams mušamas ritmas nusispalvino marimbų artikuliuoto aukščio garsais: ritmas įgavo konkrečius natų aukščius.
Trečioje dalyje trijų varpelių rinkinių skambesį praturtino pikolo fleita (Lina Baublytė), o ketvirtoje jau matėme ir girdėjome visą ansamblį. Tai nepaprasto garsinio ir ritminio išmoningumo muzika, kuri nė minutei neleidžia atitraukti dėmesį.
Net jei tarp „Gaidos“ koncerto klausytojų buvo nemažai tų, kurie S. Reicho „Drumming“ yra girdėję ne kartą iš įrašų ar net atskiras dalis koncertuose, kūriniui pasibaigus publika prapliupo ovacijomis atsakydama į daugiau nei valandą iš scenos transliuotą stiprų energijos ir geros muzikos užtaisą.
Belieka tikėtis, kad ir kiti „Gaidos“ koncertai bus tokie pat ryškūs ir įsimintini.
Toliau festivalyje „Gaida“ – spalio 27 d. Petro Geniušo ir Lietuvos kamerinio orkestro koncertas „Rinktinė LT muzikos kolekcija“ Nacionalinėje filharmonijoje. Pradžia 19 val.