Šokio pedagogė Ilze Zirina: „Šokis – galingas savęs tobulinimo įrankis“

2020 m. rugpjūčio 5 d. 16:19
Eglė Nešukaitytė, pranešimas spaudai
Ore jaustis taip patogiai, kaip ant grindų – nuo tokios idėjos atsispiria latvių choreografės ir pedagogės Ilzes Zirinos šiuolaikinio šokio seminaras, kurį ji ves „Dance.lt Summer Intensive“ metu. I. Zirina žada padėti tobulėti ir būti kūrybingais šokėjais, tyrinėti judesio savybes, ryšį tarp oro ir grindų. Su I. Zirina kalbamės apie jos patirtis, apie tai, koks gi yra tas kūrybingas šokėjas ir kas laukia seminaro dalyvių.
Daugiau nuotraukų (2)
– Šokate daugiau nei 20 metų, o mokote – daugiau nei 10 metų. Kaip pasikeitė šokio sąvoka per šiuos metus?
–Pastaruoju metu vis labiau domiuosi šokiu, kaip galingu savęs tobulinimo įrankiu. Tobulindama savo techninius įgūdžius, galiu pagerinti asmenines savybes, kurios padeda man būti laimingesnei gyvenime. Pavyzdžiui, galimybė tiesiog pakeisti energiją, kai norisi pasiduoti; norint skristi, pirmiau leisti sau kristi; sugebėti atsitiesti pačiai, prieš paprašant atramos ir daug kitų.
– Kaip jūsų karjeroje vyko susidūrimai su skirtingomis technikomis? Ar ilgai užtrukote, kol nusistovėjo dabartinis jūsų stilius?
– Aš nesu išvysčiusi individualios savo technikos. Todėl negalėčiau sakyti, kad turiu nusistovėjusį stilių. Tai visada yra procesas. Man pasisekė, kad galėjau mokytis iš puikių mokytojų, iš kurių pasiėmiau tai, kas buvo veiksminga mano suvokimui ir technikai. Visa tai naudoju ir tobulinu praktikoje. Manau, kad mano mokymo būdas yra žinių, charakterio ir intuicijos derinys. Mano žinios sukauptos per šokio patirtį, o ne teorinius tyrinėjimus ir yra labiau mano kūne, o ne galvoje. Mano svajonė – kad kiekvienas seminaro dalyvis jaustųsi šokančiu kūnu, kuriam nėra ribų ir kuris gali šokti autentiškai ir išmintingai.
– Kuris mokytojas(-ai) padarė didžiausią įtaką jūsų judėjimo vystymuisi?
– David Zambrano padarė labai didelę įtaką mano judėjimo kokybei, perteikdamas „surinkimo – atidavimo“ (angl. „gathering – sending“), „mamos – kūdikio“ („mama – baby“), „Praėjimo“ (angl. passing through) idėjas. Hai Cohen buvo iššūkis gebėti klausytis, stebėti ir atsakyti tyliu, bet galingu būdu. Britų mokytojai, tokie kaip Fiona Millward, Gill Clarke, Sally Doughty, Andrea Buckley, padėjo gilinti buvimą akimirkoje ir detalių kūne supratimą. Olga Zitluhina padarė didžiausią įtaką man, kaip šokėjai. Jos dėka tapau šiuolaikinio šokio specialiste, ji jau daugiau nei 15 metų yra mano brangi mokytoja.
– Jūsų seminare daugiausiai dėmesio skiriama kūrybingo atlikėjo tobulėjimui. Kiek techninis yra jūsų seminaras? Kokias technikas naudojate?
– Tai bus galimybė patobulinti savo techniką pasitelkiant judesio žaismingumą. Tai gali būti tiek techniška, kiek žmogus pats nori. Pradėsime nuo judėjimo, keitimosi energija, išsilaisvinsime nuo per didelio minčių srauto, o po to susitelksime į detales. Jei dalyvis į seminarą ateis žaisti su energija ir kūnu erdvėje – jis galės pasilikti šiame lygyje. Jei jis norės tyrinėti detales, jam bus suteikiama galimybė daryti būtent tai. Seminaras paremtas pagrindiniais paleidimo (angl. release) technikos principais.
– Kaip apibūdintumėte kūrybingą atlikėją?
– Man kūrybingas atlikėjas yra tas, kuriam įdomu mokytis iš bet kurios situacijos ir filtruoti siūlomą informaciją per asmeninį suvokimą, kūną, patirtį, kūrybiškumą. Tai yra šokėjas, kuris pats nori ir sugeba rasti vertes – nebūtinai tas pačias, apie kurias kalba mokytojas. Tai šokėjas, kuriam judesių kombinacijos yra tik atspirties taškas, o ne rezultatas.
– Kaip, jūsų nuomone, šokio technika veikia kūrybiškumą ir atvirkščiai?
– Manau, kad technika yra įrankis, naudojamas kūrybiniame procese. Mes nevystome technikos, kad galėtume ją pademonstruoti, ar ne? Mes naudojame ją kurdami grožį, kuris gali būti labai įvairus. Man technika yra laisvė, leidžianti labiau mėgautis šokiu – būti ten, kur noriu būti, būti tokiai greitai, kokia noriu būti, rizikuoti, gilintis į detales ir t. t. Na, priklausomai nuo išvystytų įgūdžių lygio. Jei, tarkim, mano tikslas būtų pademonstruoti savo techniką, tuomet tapčiau savo technikos įkaite. Kūrybiškumas technikoje padeda praplėsti savo akiratį, leidžia man būti žaismingai. O žaismingumas yra efektyvus būdas mokytis.
– Kaip sugalvojote savo seminaro pavadinimą „Floor or air – what is where?“ („Grindys ar žemė – kas kur?“)?
– Jis kilo iš idėjos – jaustis ore taip patogiai, kaip ant grindų. Man svarbu sugebėti nenutraukti energijos srauto judant nuo viršutinio lygmens iki žemės ar atvirkščiai. Dar daugiau – kritimą naudoti ne norint nusileisti, bet norint skristi (beje, tai man atrodo kaip maloni gyvenimo metafora). Jaustis ore taip gerai, kaip ant grindų. Prarasti kontrolę išjudant iš vertikalės. Visus šiuos įgūdžius svarbu tobulinti, norint labiau mėgautis keliavimu erdvėje.
– Ką patartumėte tiems, kurie lankys jūsų seminarą ir nori įgyti kuo daugiau patirties?
– Būkite situacijoje ir mokykitės iš jos! Būkite entuziastingi stebėtojai ir klausytojai! Užduokite klausimų! Pasidalinkite savo idėjomis apie tai, ką sužinojote proceso metu! Vienu žodžiu – dalyvaukite!
– „Dance.lt Summer Intensive“ metu mokysite 6 dienas. Ko dalyviai galėtų tikėtis per savaitę, praleistą šokių studijoje su jumis?
– Jokių lūkesčių. Judėjimas yra gyvas procesas, kuris priklauso nuo daugybės veiksnių. Susirinksime ir pamatysime, kur mus nuves procesas.
„Dance.lt Summer Intensive“ organizuoja Lietuvos šokio informacijos centras. Visi užsiėmimai vyks rugpjūčio 10–22 d. „Menų spaustuvėje“, Šiltadaržio g. 6, Vilnius. Daugiau informacijos ir registracija: www.dance.lt. 

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.