Jis dirigavo pirmąsias šiais metais KMSO bei Lietuvos kamerinio orkestro (LKO) programas, praėjusią savaitę surengė dar du koncertus Kaune su šio miesto simfoniniu orkestru, o vasario 10-ąją vėl susitiks su LKO Vilniuje – diriguos kompozitoriaus Arvydo Malcio autorinį koncertą Lietuvos muzikų rėmimo fondo cikle „Alma Mater Musicalis“.
„Jaučiuosi puikiai – smagu turėti daug kūrybinės veiklos“, – džiaugėsi Vilmantas, maždaug prieš porą metų pradėjęs rodytis gimtinėje su mūsų orkestrais.
Jo muzikinė karjera prasidėjo gerokai anksčiau. Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje, vėliau – ir Sarbriukene (Vokietija) jis studijavo obojų.
W.A.Mozarto muzikos efektas
„Nupjoviau derlių, pasėtą prieš daugelį metų“, – vaizdingai kalbėjo menininkas po savo paskutiniojo koncerto su LKO „Mozarto muzikos efektas“, skirto austrų genijaus gimtadieniui ir tiesiog užbūrusio Filharmonijos publiką saulėta jo muzika.
Dirigentas koncertui parinko nuotaikingus, vienos tonacijos ir labai panašius savo pradžia bei pabaiga kūrinius, o likimas jam atsiuntė giminingos sielos, nepaprastai virtuozišką jauną solistą – šiuo metu Londono karališkojoje muzikos akademijoje studijuojantį daugelio konkursų laureatą, pianistą Igną Maknicką. Jo atliekamas populiarusis Wolfgango Amadeaus Mozarto Fortepijono koncertas Nr. 21 sužėrėjo gražiausiomis spalvomis.
V.Kaliūnas, tarsi apimtas transo, nejučiomis net švysčiojo dirigento lazdelę į kairiąją ranką ir dirigavo be jos – batuta tapo nereikalinga, griežtu tikslumu galėjo pakenkti natūraliai muzikos tėkmei: taip vieningai alsavo visi muzikantai, laisvai sklido W.A.Mozarto muzikos šviesa.
Koncertas efektingai vainikavo apie dvejus metus puoselėtą, prasidėjusią nedideliais projektais LKO ir V.Kaliūno draugystę.
Veriasi svarbios scenos
Tačiau pirmasis šiuo dirigentu patikėjo KMSO vadovas Algimantas Treikauskas, dar 2017-aisiais pakvietęs jį debiutuoti su šiuo kolektyvu. Hamburge ir Sarbriukene gyvenantis V.Kaliūnas jau antrą sezoną yra nuolatinis LMSO dirigentas, rengia su šiuo orkestru solidžias ir žaismingas programas.
Ypač neįprastas išbandymas Vilmanto su Kauno orkestrantais laukia šių metų „Kaunas Jazz“ festivalyje – jie rengs programą „Žalgirio“ arenoje su charizmatiškuoju džiazo vokalistu, „Grammy“ laimėtoju Gregory Porteriu.
V.Kaliūnas kelią į Lietuvos scenas ir apskritai ant dirigento podiumo prasiskynė savo nepaprastu atkaklumu. Koncertų vadybininkai nėra linkę bendrauti su atlikėjais tiesiogiai, ne per agentus, o Vilmantas drąsiai mezgė ir mezga su jais kontaktus ne tik elektroniniais laiškais, kurių taip pat išsiunčia kasdien ne vieną.
„Tai didžioji ir ne pati maloniausia mano darbo dalis. Repeticijos su orkestrais ir partitūrų studijavimas man yra poilsis ir džiaugsmas, bet norint gauti koncertų, reikia dirbti dvigubai daugiau“, – pasakojo menininkas, sulaukiantis vis svaresnių pasiūlymų iš koncertų rengėjų.
Jau šį mėnesį Vilmantas įžengs į garsiosios Elbės filharmonijos salę su Hamburgo operos artistais, vėliau yra pakviestas diriguoti Berlyne „Deutsches Symphonie-Orchester Berlin“.
Ypač daug pasiūlymų koncertuoti jis sulaukia iš Vokietijos jaunimo orkestrų. „Turbūt jie mane mėgsta dėl linksmo būdo ir todėl, kad mums pavyksta paversti repeticijas malonumu“, – spėjo Vilmantas.
Rasti koncertų jam padeda ir orkestre praleisti ilgi metai, anuomet užmegztos muzikinės pažintys.
Pildo paslapčių knygelę
„Man reikėjo beveik 20 metų pagroti orkestre, kad suprasčiau – noriu diriguoti. Matyt, turėjau pabūti stebėtojas. Dar nesiedamas savo ateities su dirigavimo, jau nesąmoningai analizavau dirigentų mostus, kaip jie sprendžia konfliktus, kaip veikia muzikantus jų kalbėsena, net apranga, rašiausi pastabas į knygelę, kuri visada būdavo po ranka. Ta patirtis dabar yra vienas didžiausių mano privalumų“, – atskleidė V.Kaliūnas.
Jis nepaisė gausių perspėjimų nedaryti klaidos keičiant profesiją, mat yra tūkstančiai jaunesnių ir su geresniais ryšiais dirigentų. Susimažino krūvį orkestre iki pusės etato, ėmė nemokamas atostogas ir paskolas, kad galėtų važinėti į dirigavimo meistriškumo kursus, vėliau pradėjo studijuoti dirigavimą.
„Reikėjo nuolat daug investuoti į ateitį. Ką pasėsi, tą ir pjausi. Klausiausi savo vidinio balso. Visas kūnas man rodė teisingą kelią. Kai važiavau laikyti stojamųjų egzaminų į dirigavimą, iš jaudulio man šiurpo oda. Ir dabar, prieš išeinant į sceną diriguoti LKO, kūnas pagaugais ėjo. Taip ir keliauju paskui tuos šiurpuliukus“, – atviravo Vilmantas.
Neskaičiuoja gyvenimo metų
Jaunatviškai atrodančiam dirigentui laikas tarsi neegzistuoja. „Visada sakau, kad man 40 metų. Niekada nešvenčiu savo gimtadienių ir neklausinėju kitų žmonių apie jų amžių“, – prisipažino menininkas.
Jo įsitikinimu, gimimo datos yra pernelyg sureikšminamos. „Raginu visus išsivaduoti nuo skaičių. Jie gali labai slėgti: kai metų mažai, tave laiko nepatyrusiu, kai daug – beveik nurašo. Žmonės suserga, pasižiūrėję į savo gimimo datą, nes, sulaukęs tam tikro amžiaus, turi sirgti.
Tačiau juk patys žmonės tuos skaičiavimus susigalvojo. Saulė šviečia kaip švietusi, žemė sukasi, kaip sukosi – kodėl ir mums tiesiog negyventi, nesisukti?“ – filosofavo V.Kaliūnas.
Dirigentas išstūmė obojininką
V.Kaliūnas studijavo obojų Vilniaus konservatorijoje, LMTA, o nuo 1993-ųjų – Sarbriukene (Vokietija), grojo Vokietijos Pietvakarių radijo orkestre SWR.
Dirigavimo įgūdžių muzikas sėmėsi žymiųjų batutos meistrų P.Järvi, Ch.Thielmanno, Ch.Eschenbacho, Th.Hengelbrocko, C.Abbado ir kt. repeticijose, meistriškumo kursuose, studijuodamas dirigavimą Veimaro muzikos akademijoje.
Dirigentas dirbo su „Berliner Sinfonietta“, NDR Vokietijos Šiaurės radijo orkestru, Sarbriukeno „Collegium Instrumentale“, Tiuringijos filharmonijos orkestru Gotoje, Jenos filharmonijos bei Vupertalio simfoniniu orkestrais, Bulgarijos „Pazardjik Symphony Orchestra“, buvo Sarluiso (Vokietija) apskrities simfoninio orkestro meno vadovas. 2018 m. su Hamburgo valstybine opera debiutavo Elbės filharmonijoje Hamburge.
V.Kaliūnas taip pat dirbo Ukrainos valstybinėje operoje Dnepropetrovske ir Armėnijos valstybinėje operoje Jerevane, nuolat diriguoja Lietuvos kameriniam orkestrui, Reino krašto Pfalco ir Saro žemių jaunimo orkestrams, dirba su ARD konkursų jaunaisiais laureatais ir solistais. Jo koncertinių kelionių maršrutai driekiasi nuo Lietuvos ir Sankt Peterburgo iki Šri Lankos.
Menininkas asistavo britų dirigentui K.M.Chichonui, nuo 2015 m. vadovauja Šlėzvigo-Holšteino festivalio orkestro repeticijoms dirbdamas su maestro V.Jurowskiu, Ch.Eschenbachu ir M.Honecku.
Nuo 2018 m. V.Kaliūnas yra Kauno miesto simfoninio orkestro dirigentas.