Vakar pasirodė skelbimas apie būsimą Arūno Areimos spektaklio premjerą lapkričio pabaigoje, o šiandien feisbuke pasirodė Paryžiuje gyvenančio JAV menininko Aarono Kahno tekstas, kuriame teigiama, kad Panevėžio J.Miltinio teatro vadovai su juo pasielgė nesąžiningai: pasisavino jo idėją, o jį patį atleido iš darbo šiame teatre.
A.Kahno teigimu, būtent jis sumanė pastatyti spektaklį pagal Rūtos Vanagaitės knygą „Mūsiškiai“, tačiau teatro skelbime apie lapkričio pabaigoje įvyksiančią premjerą jo pavardės nėra, o jo dvejų metų darbo sutartis nutraukta.
Amerikietis teigė, kad pradėjęs dirbti J.Miltinio teatre jis pasiūlęs meno vadovui Andriui Jevsejevui pritaikyti scenai R.Vanagaitės knygą apie Holokaustą Lietuvoje ir pagal ją pastatyti šiame teatre spektaklį. A.Jevsejevas esą davęs teatro oficialius įgaliojimus susitikti su R.Vanagaite ir pabandyti įtikinti bendradarbiauti.
A.Kahnas susitiko su R.Vanagaite ir ji sutiko. Tačiau amerikietis norėjo, kad Panevėžyje statant spektaklį pagal R.Vangaitės knygą bendradarbiautų Vokietijos ir Izraelio teatrai. Po kelių savaičių, kaip teigiama A.Kahno tekste, Andrius ir Rūta (A.Jevsejevas ir R.Vanagaitė – Red.) nutarę, kad esą bus nepatogu, jei tokį projektą vykdys Amerikos žydas, turintis Lietuvos žydų šaknų.
Tekste teigiama, kad J.Miltinio teatro vadovas Leonas Blėdis nutraukęs A.Kahno dvejų metų darbo sutartį su teatru, o A.Jevsejevas per mesendžerį pranešęs, kad teatras jį atleidžia, bet planuoja „Mūsiškių“ projektą perleisti kitam režisieriui.
A.Kahno teigimu, tai buvo trečias kartas, kai Lietuvos menininkai bando pavogti jo darbą, per pastaruosius šešis mėnesius.
Pamatęs, kaip be skrupulų gali veikti kai kurie Lietuvos menininkai ir institucijos, jis pasikonsultavęs su autorinių teisių advokatais ir nutaręs grįžti į Prancūziją palaukti, kaip toliau klostysis įvykiai.
Folklorinis siaubo miuziklas
„Manau, kad viskas, kas buvo padaryta, buvo padaryta etiškai ir tvarkingai“, – patikino Juozo Miltinio dramos teatro vadovas L.Blėdis ir visais klausimais pasiūlė kreiptis į teatro meno vadovą.
Teatro meno vadovas A.Jevsejevas sakė, kad A.Kahnas dirbo teatre du mėnesius. „Pasirašėme su juo darbo sutartį ir pasibaigus bandomajam laikotarpiui nutarėme nepratęsti sutarties“,– paaiškino jis.
„2018 metų pradžioje mes kalbėjome su juo kad norime statyti spektaklį pagal R.Vanagaitės knygą, bet pasikeitus aplinkybėms tokio spektaklio nebestatysime.
Šiuo metu teatras stato lenkų dramaturgo Michalo Walczako dviejų dalių folklorinį siaubo miuziklą, kurį įkvėpė „Mūsiškiai“. Jis parašė ne pjesę pagal knygą, bet pjesę apie knygą.
Kai A.Kahnas pasirodė, mes apie M.Walczeką nekalbėjome. Su A.Kahnu susipažinome Vilniaus mažajame teatre ir jis buvo pakviestas kaip choreografas. Maniau, kad jis galėtų rengti kūrybines dirbtuves aktoriams, vėliau iš to atsirastų spektaklis. Bet pamatėme: su juo bendradarbiauti nepavyks – tiesiog neužimezgė kontaktas“,– kalbėjo A.Jevsejevas.
Konfliktas kilo, kai vakar teatras paskelbė apie bilietų pardavimą į „Mūsiškių“ premjerą ir A.Kahnas pasipiktino, kad ten nėra jo pavardės.
„Aš paklausiau, kokiu pagrindu galėtų atsirasti jo pavardė – juk mes kalbėjome apie „Mūsiškius“ pernai balandį, o nuo repeticijų jis buvo toli.
M.Walczekas atsiuntė į teatrą savo pjesę „Mūsiškiai“ tik užpraeitą šeštadienį. Pirmą darbinę miuziklo versiją teatras gavo tik rugpjūčio pradžioje“, – kalbėjo A.Jevsejevas.
Jis patikino, kad ne kartą girdėjęs iš A.Kahno, kad jis darysiąs kažką panašaus – na, ir padarė. „Menininkų būna ir keistų. Kartais juos užvaldo emocijos“,– sakė jis.
Autorė klausė, ko jis bijo
R.Vanagaitė prisiminė, kad A.Kahnas buvo atėjęs 2018 metais pristatyti savo idėjos, bet sakė, kad dar ne laikas tokiam spektakliui, jį planuojąs 2021 metais. R.Vanagaitė paklausė: „Ko tu bijai ir kodėl taip lėtai“. „Man tai atrodė absurdas“, – prisiminė ji.
M.Walczeko pjesės apie „Mūsiškius“ pirmas variantas knygos autorei pasirodė nekoks, bet dramaturgas parašė kitą variantą. Jai jis pasirodęs labai kūrybingas vaikinas. „Tai kūrybingi žmonės, tegu daro savaip. Pjesė turi mažai ką bendra su knyga, bet ji chuliganiška ir drąsi. Mano kartai nepatiks, bet mano karta jau nueina“, – ištarė R.Vanagaitė, šiuo metu esanti ne Lietuvoje.
Viešųjų ryšių akcija
Ilgus metus šiame teatre dirbęs režisierius, vėliau politikas Julius Dautartas padėtį šiame teatre pavadino sudėtinga. Jis net girdėjo pašaipius juokus, kad rageliai virš Juozo Miltinio galvos, pavaizduoti prieš teatrą stovinčiame paminkle, veikia kaip prakeiksmas.
Į „Mūsiškius“ žiūrėjau kaip į viešųjų ryšių akciją, siekiančią sukelti tarptautinį skandalą. Man pasirodė, kad tokiais dalykais žaisti nereikia. Jokiais būdais nenoriu kritikuoti, bet žinau Panevėžio inteligentų atsiliepimus, kad jie į šį teatrą nebeisią“, – sakė J.Dautartas.