JAV avangardo pradininkai „The Art Ensemble of Chicago“, kosminio džiazo kūrėjai „Sun Ra Arkestra“, Niujorko muzikos klubo „The Stone“ pasiuntiniai, Lietuvos improvizacinės muzikos žvaigždžių projektai su Norvegijos, Nyderlandų ir Latvijos muzikantais – ne tik tai Rusų dramos teatre laukia šiuolaikinio džiazo mėgėjų.
Meistrai sugrįžta nauju amplua
32-asis „Vilnius Jazz“ simbolizuos ir senosios bei dabartinės kartų džiazo flagmanų dialogą.
Šiuolaikinio džiazo estetiką Europoje formavęs „free“ džiazo pianistas Alexanderis von Schlippenbachas festivalyje pasirodys su ryškiausiomis Portugalijos džiazo žvaigždėmis – saksofonininku Rodrigo Amado ir jo „Motion Trio“, o vienas iškiliausių visų laikų džiazo saksofonininkų amerikietis Davidas Murray'us pristatys projektą su atominiu norvegų ritmo tandemu – kontrabosininku Ingebrigtu Håkeriu Flatenu bei būgnininku Paalu Nilssenu-Love iš trio „The Thing“.
D.Murray'us jau viešėjo „Vilnius Jazz“ festivalyje 2008-aisiais su savo „Black Saint Quartet“, o šįkart Europos ture suvienijo savo ir ugningojo norvegų ritmo tandemo talentus.
I.Flateną ir P.Nilsseną-Love taip pat jau girdėjome šio festivalio scenoje grojančius kartu trio „The Thing“ programoje prieš trejus metus. Su amerikiečių saksofono legenda jie pradėjo rodytis Europoje tik šiemet.
Naujojo trio repertuaras – Murray'aus kompozicijos bei improvizacijos kitų scenos garsenybių, tarp jų – Yusefo Lateefo, Butcho Morriso, Arethos Franklin, kūrybos temomis.
Žvaigždės kūrybingumas stulbina
Džiazo istorijoje nedaug muzikantų prilygtų D.Murray'ui produktyvumu ir išradingumu. Nuo atvykimo į Niujorką 1975-aisiais jis išleido savo vardu per 150 albumų. Tačiau svarbu net ne kiekis, o šio kūrėjo savitumas, išskiriantis jį iš kitų džiazo grandų.
D.Murray'ui būdingas pasitikėjimas tradicija net ir laisviausio improvizacinio polėkio akimirkomis ir kartu atvirumas naujoms idėjoms.
Gimęs Oklande Davidas vaikystėje su broliais ir tėvais grojo bažnyčioje, muzikos jį mokė motina vargonininkė. Tačiau įsikūręs Niujorke, jis tvirtai pasuko laisvojo džiazo pranašų keliu. Saksofonininkas pamėgo deformuotus tembrus, ekstremaliai stiprų, šaižų, pasiekiantis aukščiausius registrus garsą, laukinio polėkio improvizacijas.
1976-aisiais D.Murray'us su O.Lake'u, H.Bluiettu ir J. Hemphillu įkūrė mitiniu tapusį „World Saxophone Quartet“. Dar po poros metų jis subūrė ir savo kvartetą, oktetą bei kvintetą, pasišventė šiems kolektyvams, nors pasitaikydavo jo kelyje ir kitų partnerių – nuo Gvadelupės būgnininkų iki Pietų Afrikos šokėjų ir muzikantų.
Vėliau D.Murray'us ėmė rašyti muziką kino filmams, dirbo su „Urban Bust Women“ šokio kompanija, kitais teatralais, sukūrė dvi netradicines operas.
Pastaraisiais metais menininką dar stipriau įtraukė projektai su vokalistais. Viena jo mūzų tapo soulo žvaigždė Macy Gray, papuošusi ne vieną jo albumą ir pasirodžiusi su D.Murray'aus bigbendu Paryžiaus „Jazz A La Villette“ (Paris), Londono džiazo, „North Sea Jazz“ bei kituose festivaliuose.
Pirmajame kūrėjo naujo kvarteto „Infinity Quartet“ albume įsiamžino ir lietuvių publikos dievinamas Gregory Porteris.
Apie saksofonininką sukurti net keli dokumentiniai filmai, jis apdovanotas „Grammy“, „Bird Award“, danų „Jazzpar Prize“, „Ralph J.Simon Rex Award“, pripažintas „Village Voice“ 9 dešimtmečio muzikantu, pelnė kitų titulų, tarp jų – „Pomona“ koledžo garbės daktaro.
Minimi tarp geriausių
Intriguoja ir susitikimas su norvegais naujame amplua.
Mat I.Flateną „Vilnius Jazz“ publika žino net iš trijų grupių projektų festivalyje – legendinių skandinavų „The Thing“ ir „Atomic“ bei amerikietiškos „The Young Mothers“.
Kontrabosininką kritikai lygina su tokiomis garsenybėmis kaip Paulas Chambersas, Wilburas Ware‘as, Charlie Hadenas, Malachi Favorsas. Jis daug kartų figūravo tarp geriausių įtakingo džiazo žurnalo „Downbeat“ kritikų apklausose.
Būgnininkas, kompozitorius, prodiuseris P.Nilssenas-Love, nesulaukęs nė 30-ties, įsitvirtino džiazo pasaulyje kaip vienas ryškiausių Europos būgnininkų. Jis nuolat koncertuoja Europos ir JAV festivaliuose bei klubuose, įsiamžino daugiau kaip 50-yje kompaktinių diskų, rengia Osle savo improvizacinės muzikos festivalį „All Ears“.
Šiemet dėl pirmą kartą skirto trimečio finansavimo festivaliui „Vilniuss Jazz“ buvo paprasčiau nei visada sukviesti rinktinius menininkus. Todėl šių metų programoje, anot renginio prodiuserio Antano Gusčio, nebus nė vieno koncerto, kurį džiazo aistruoliai galėtų praleisti taupydami laiką ar pinigus.
Festivalį remia Lietuvos kultūros taryba.
32-asis tarptautinis šiuolaikinio džiazo ir improvizacinės muzikos festivalis „Vilnius Jazz“ vyks Lietuvos rusų dramos teatre spalio 16-20 dienomis. Visa informacija apie renginį: https://www.vilniusjazz.lt/