Taip galėtume apibūdinti Birutės Mar scenos darbus, kurie jau nuo 1998-ųjų garsina šią aktorę, režisierę, poetę ir dramaturgę Lietuvoje bei visame pasaulyje. „Žodžiai smėlyje“ (pagal S. Becketto pjesę „Laimingos dienos“) prieš dvidešimt metų pradėjo Birutės Mar kaip monospektaklių kūrėjos kelią, kuris tęsiasi iki šiol.
Nors monospektakliai turi savo gerbėjų, bet rasime ir nesuprantančių šios rūšies teatro. Kaip yra rašiusi teatrologė Daiva Šabasevičienė, „Monospektaklis – pats nesuprantamiausias, pats nepriimtiniausias iš kamerinių ar polifoninių spektaklių. Teatras be konflikto neįmanomas, o monospektaklyje scenoje plakasi vienas žmogus.
Jis konfliktuoja ir su savimi, ir su aplinka. Kita vertus, monospektaklyje galbūt lengviausia pasiekti poetiškumo, kadangi pats žanras diktuoja asmeninį santykį su kūriniu “ Visgi negalima paneigti, kad monospektaklį gali suvaidinti ne bet kuris aktorius – tam reikia itin stiprios vidinės energijos, profesionalumo, gebėjimo valdyti spektaklio laiką ir erdvę, bendrauti su publika bei daugelio kitų savybių.
Monospektaklių festivalyje „MonoBaltija“ Kaune 2014-asiais viešėjęs režisierius Cezaris Graužinis, iš Graikijos atvežęs savo spektaklį „De Sadas – Žiustinai“, prasitarė, kad monospektakliui režisierius nereikalingas, nes „mono-“ žanras – tai dovana aktoriui, galimybė atsiskleisti jo įvairiapusiškumui.
Birutė Mar – viena iš nuosekliausių šio žanro puoselėtojų Lietuvoje, kurianti savarankiškus teatro-literatūros-muzikos projektus, kamerinius spektaklius, tarptautinį pripažinimą pelniusius monospektaklius, įvertintus daugelyje tarptautinių teatro festivalių, pristatytus teatro forumuose daugiau nei trisdešimtyje Europos ir pasaulio šalių. 2018-aisiais ji apdovanota ordino „Už nuopelnus Lietuvai“ medaliu. Savarankiška kūrėja jau seniai eina savo pačios pramintu keliu, tačiau tik šiemet ji su bendraminčiais įkūrė „Solo teatrą“ – (ne tik) vieno aktoriaus teatrą. Tai teatras, kuriame solo balsu kalba Aktorius, svarbiausias balsas spektaklio orkestre. Beje, „Solo“ – taip vadinosi ir trečioji aktorės ir poetės eilėraščių knyga (2001 m.)
„Solo teatras“ jau spėjo pristatyti ir premjerą – spektaklį „Lietuviškoji Nora“ (aktorės, teatro primadonos Monikos Mironaitės gyvenimo ir kūrybos motyvais), sukurtą bendradarbiaujant su Vilniaus mažuoju teatru ir VšĮ „Naujosios muzikos komunikacijos centras“ bei pirmąsyk suvaidintą Lietuvos valstybės šimtmečiui skirto teatro renginių ciklo „Lietuvos teatro amžius“ programoje. „Lietuviškoji Nora“ tapo laureate 2018 m. spalį vykusiame D. Tamulevičiūtės profesionaliųjų teatrų festivalyje Varėnoje.
„Solo teatras“ kviečia jaukiai praleisti ilgus žiemos vakarus sostinėje – senamiestyje, Pranciškonų rūmuose (Trakų g. 9/1) įsikūrusio teatro MI salėje vėl bus rodomi žiūrovų pamėgti kameriniai spektakliai.
Lapkričio 17 d. bus parodytas monospektaklis Salomėjos Nėries dienoraščių ir eilėraščių motyvais „Poetė“, skirtas lietuvių poetės gimtadieniui paminėti. Spektaklyje mėginta atsekti, kaip nuo jaunystės džiaugsmu spinduliuojančių eilėraščių S. Nėris priėjo iki „Poemos apie Staliną“, kaip įvyko šis lūžis, kas į tai pastūmėjo; tai mėginimas reabilituoti Poetę, kuriai kūryba ir buvo tikrasis ir laimingasis gyvenimas. Dovilė Zelčiūtė: „Birutės Mar spektaklis „Poetė“ sukrėtė kaip reikiant. Žiūrėjusieji šias aistringas improvizacijas Salomėjos Nėries gyvenimo ir kūrybos temomis neliko atsainūs vertintojai. Vieni nuščiuvę tylėjo, antri nesuprato ir piktinosi, o treti suko šonan užverktas akis. Žinoma, kiekviena tiesa su išlygom.“
Lapkričio 27 d. Vilniaus mažajame teatre įvyks premjerinis spektaklis „Lietuviškoji Nora“, jau įvertintas spalį vykusiame D. Tamulevičiūtės profesionaliųjų teatrų festivalyje Varėnoje. Spektaklis sukurtas kaip dokumentinė mozaika iš aktorės, lietuvių teatro primadonos Monikos Mironaitės laiškų, prisiminimų, dienoraščių, interviu, jos kūrybos vakaruose skaitytų eilėraščių ir pasisakymų, Henriko Ibseno dramos „Lėlių namai. Nora“ ištraukų, taip pat M. Mironaitės amžininkų – dukters Dagnės Jakševičiūtės, Laimono Noreikos, Juozo Baltušio, Prano Treinio, Rūtos Staliliūnaitės, Audronės Girdzijauskaitės ir kitų – prisiminimų fragmentų. Po spektaklio premjeros Mindaugas Klusas rašė: „Spektaklio finale balsai ėmė aidėti lyg didžiulėje šventovėje. Girdėjosi M. Mironaitės pašnekesys su Rūta Staliliūnaite – jai patikėjo Noros vaidmenį. Su Laimonu Noreika – prašė nesilankyti jos šermenyse. Tada dar didesnė erdvė – žvaigždėtas nakties dangus – apgaubė spektaklio veikėjus.“
Gruodžio 4 d. žiūrovai kviečiami atvykti į pirmojo Birutės Mar monospektaklio „Žodžiai smėlyje“ (pagal S. Backetto „Laimingas dienas“) dvidešimtąjį gimtadienį. 1998 m. gruodžio 4 d. Lietuvos nacionalinio dramos teatro mažojoje salėje įvyko šio spektaklio, aktorei ir režisierei atnešusio tarptautinį pripažinimą, premjera. Po spektaklio įvyks susitikimas su spektaklio režisiere ir aktore Birute Mar, kompozitoriumi Antanu Kučinsku, dailininke Jolanta Rimkute ir teatrologe Daiva Šabasevičiene.
Birutė Mar: „Pirmasis monospektaklis „Žodžiai smėlyje“ atvėrė man galimybę sau atrasti vieno aktoriaus teatrą. Teatrą, kuris suteikia intymiausią, autentiškiausią sceninę kūrybos galimybę. Teatrą, kuriame visada esi akistatoje su žiūrovu, kur nė sekundei negali atsipalaiduoti, juolab kalbėti tai, kuo netiki.“
Gruodžio 27 d. pakvies poezijos ir muzikos kalėdinių improvizacijų programa „Tylos sodai“, kurioje Just. Marcinkevičiaus, D. Kajoko, J. Strielkūno, M. Martinaičio, R. Katinaitės-Lumpeckienės ir pačios aktorės bei poetės Birutės Mar eilėms pritars Egidijaus Ališausko birbynės melodijos; tai savita žodžių ir garsų meditacija, kviečianti klausytojus kartu pabūti kūrybos erdvėje, kur iš čia ir dabar tvyrančios bendros tylos gimsta žodis ir muzika.
Gruodžio 28 d. įvyks monospektaklis „Unė“ vienos ryškiausių ir spalvingiausių praėjusio šimtmečio lietuvių teatro asmenybių, aktorės ir režisierės, vaidinusios Holivudo filmuose, Niujorko, Vašingtono ir Paryžiaus scenose, aktorės Unės Babickaitės (1897–1961) dienoraščių motyvais. Tai spektaklis apie teatrą, jo žavingą ir trapią iliuziją, ir apie mūsų tarsi scenos akimirkos pralekiantį gyvenimą, būties miražą.