Prancūzų kritikai apie „Tartiufą“: „Tartiufams šypsosi sėkmė – jie valdo pasaulį kaip startuolį“

2018 m. liepos 24 d. 07:43
Lrytas.lt
„Lietuvių režisierius su įkarščiu ir pasimėgavimu senoje galynėjasi su  sprogstančia Moliere‘o pjese“, – taip apie Oskaro Koršunovo „Tartiufą“,  parodytą Avinjono teatro festivalyje, rašė kritikė Marie-Jose Sirach.
Daugiau nuotraukų (12)
O.Koršunovo „Tartiufas“, pastatytas pagal garsiąją Moliere'o pjesę,  Avinjone buvo rodomas net penkis kartus – kasdien nuo praėjusio  antradienio iki šeštadienio. 
Su Avinjono teatro festivaliu O.Koršunovas pradėjo bendradarbiauti dar  1997-aisiai, kai buvo parodyti jo spektakliai „Ten būti čia“ ir „Senė 2“.  Vėliau festivalis koprodiusavo „Meistrą ir Margaritą“, „Romeo ir Džuljetą“.  2001 m. sėkmingai buvo parodytas Mariaus von Mayenburgo „Ugnies veidas“.
Apie Tartiufo įpėdinius
„Atrodytų, kad Moliere‘o pjesė pasmerkta būti amžina, – rašė žurnalo  „L'Humanite“ teatro kritikė M.-J.Sirach. – Gerai apsižvalgykite:  kiek savanaudžių tartiufų šlaistosi aplink? Kai tik prakalbame apie  valdžios – patriarchalinės, religinės, politinės – perėmimą, tartiufų  pridygsta kaip grybų po lietaus. Metafora akivaizdi – ir Moliere‘o  tekste, ir Koršunovo spektaklyje.
Jo Tartiufas kilęs iš kruopščiai Moliere‘o sukurto personažo, kurį šis  greičiausiai perėmė iš Williamo Shakespeare‘o. Iki begalybės suvešėjęs  cinizmas, akiplėšiškiausias melas, nuolatinės išdavystės. 
O.Koršunovas galvojo apie buvusio Rytų bloko valstybių vadovus (jis žino,  apie ką kalba, jis su tuo užaugo), apie jų atsivertimus ir apie jų  įpėdinius. 
O mes galvojame apie mūsiškius, apie paskutinįjį, tą, kuris dedasi  Jupiteriu ir vyriškai apsikabina futbolininkus, juos bučiuodamas į kaktą.  Jis ne vienintelis. Jupiterių, kaip ir tartiufų, pilna visur, visose  šeimos, įmonės, valstybės, Kultūros ministerijose ir net Avinjojo gatvėse.“
Priminė serialą „Kerėtoja“
„Apsimestinai dievobaimingas Tartiufas, tikras manipuliatorius, vedžioja  Orgoną, šeimos galvą, gerą pilietį, už nosies. Orgoną, sensacingai įėjusį  į salę pro atsarginį išėjimą, jo žmona, tarsi atklydusi iš televizijos  serialo „Kerėtoja“ (254 serijų JAV televizijos serialas, rodytas 1964–1972  – Red.), pasitinka kaip pavyzdingą šeimos tėvą. 
Apakintas Tartiufo jis tiki viskuo ir neaišku kuo. Šis susižavėjimas  primena hipnozę ar meilės kerus. O.Koršunovas labai greitai paliudija šią  meilę Tartiufo ir Orgono prancūzišku bučiniu. Lietuvių režisierius kala  geležį kol karšta ir iškart pažeria klausimų apie galią, valdžios  užgrobimą ir melą.
Versališkų sodų labirinte, kuris vyrauja scenoje (nuostabi ir išradinga  Vytauto Narbuto scenografija), visas šis mažas pasaulis pajudės iš savo  vietų, pasimes, slėpsis, atsiskleis. 
Tačiau vaidinama ne tik scenoje, bet ir užkulisiuose, kur kamera seka  aktorius ir kur matome juos atgaunančius kvapą, valgančius, geriančius,  rūkančius, kritikuojančius režisieriaus sprendimus. 
Kiekvieną kartą sugrįžimas į sceną – lyg tūžmingas įžengimas. Yra dėl  ko būti įtūžusiems. Scenos, nors ir ne visos tokio paties lygmens,  vienodai intensyvios. 
O.Koršunovo pasirinktas kelias remiasi vodeviliu su jam būdingais  personažų įėjimais ir išėjimas, farsu: Dorina skaito žurnalą tualete  „ant sosto“, ponia Pernel, kaip britų karalienė, šauna į viršų iš  pistoleto, kad nutildytų tuos, kurie blogai atsiliepia apie „jos“  Tartiufą. 
Iš „commedia dell‘arte“ atklydo virtualios kaukės – įterpus video vaizą,  kuris deformuoja, ištęsia aktorių (visi be išimties nuostabūs) veidus,  rodomus stambiu planu. Viskam akomponuoja Joris Sodeika, kuris pianinu  distiliuoja klavesino – kaip Karaliaus Saulės dvare – ir elektroninius  garsus“, – susižavėjimo neslėpė M.-J.Sirach
Atskleidė bejėgiškumą
Pasak kritikės, pro O.Koršunovo akis neprasprūdo niekas: jis labai  intensyviai kūrė Tartiufą, linksminosi siųsdamas replikas žiūrovams,  profesionaliai jungė mūsų šiuolaikinei visuomenei būdingus bruožus, paliko  nuošalyje religinį klausimą, kad daugiausia dėmesio skirtų politinei  kritikai. 
„Tartiufas yra strategas, pasirengęs viskam, kad užkariautų Elmirą,  Orgono žmoną. Jis pasirengęs vesti dukrą Marianą ir pasiryžęs užimti  visus namus, tapdamas vieninteliu teisėtu Orgono turtų paveldėtoju,  kuriuo jį padaro pats Orgonas, palikdamas savo paties vaikus be nieko. 
Prireiks viso Elmiros apsukrumo (nuostabi Toma Vaškevičiūtė), kad  įtikintų savo vyrą, jog visa tai apgavystė. 
Elmira kūniška, užkelta ant smailių aukštakulnių, aprengta raudona  suknele su giliais praskiepais – kaip Betty Boop (XX a. ketvirtajame  dešimtmetyje JAV prodiuserio ir režisieriaus Maxo Fleischerio sukurtas  animacinis personažas, iki šiol pasirodantis komiksuose ir reklamose –  Red.), kuri kvailai šypsosi, bet reikiamą akimirką parodo nagus. 
Jokios laimingos pabaigos, jokios netikėtos atomazgos, grąžinančios  Orgonui jo turtus. Žiauri konstanta, karti konstanta, kur dominuoja  liberalioji ideologija: Orgono šeima liks gatvėje. 
Tai kelia žiaurų ir gąsdinantį juoką. Tartiufams šypsosi sėkmė. Jie  valdo pasaulį kaip startuolį ir veikia abejingai. Šiandien tartiufai  necenzūruojami. Cenzūra klastinga – ji virsta autocenzūra. Ir tai  atskleidžia visą mūsų bejėgiškumą“, – apibendrino M.-J.Sirach. 

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.