Tai bus pirmasis garsaus Skandinavijos teatro ir šokio kūrėjo Jo Strømgreno spektaklis Lietuvoje, kuriamas Lietuvos nacionaliniam dramos teatrui, nors mūsų šalyje savo darbus menininkas pristatė jau ne kartą.
Šokio spektaklis migracijos temomis
Lietuvoje Jo Strømgrenas kurs spektaklį apie migraciją ir amžiną, daugeliui nesvetimą įsitikinimą, kad tik kitur – už sienos, už durų ar už vandenyno – yra geriau nei čia. Šis įsitikinimas, anot režisieriaus, visais amžiais vertė žmones palikti namus, keliauti ir bandyti susikurti geresnį gyvenimą. Kaip simbolis tarp „čia“ ir „ten“ spektakliui pasirinktos durys (ir pavadinimui, ir scenografijai).
„Yra labai stiprus įsitikinimas, kad toje kitoje pusėje visad bus kažkas geresnio. Šis tikėjimas verčia žmones judėti. Kažkur Europoje, šalių sienų, kalbų, religijų ir geografinių barjerų padalintoje žemėje, visuomet egzistavo migracijos fenomenas. Tai būdas išgyventi ir būdas priešintis, galimybė pradėti gyvenimą iš naujo, taip pat ir sudeginti tiltus, viską palikti užnugaryje.
Spektaklyje „Durys“, pasitelkiant judėjimą ir šokį, keliaujama per skirtingus istorinius periodus ir regionus, kad pamatytume visad egzistavusius modelius, migracijos priežastis ir kaip ji kinta skirtingose tautose“, – apie naują spektaklį pasakoja „Durų“ dramaturgas, režisierius ir choreografas.
Spektaklyje, kuriame jungiamas šokis, drama ir absurdas vaidmenis kurs aktoriai: Rasa Samuolytė, Rimantė Valiukaitė, Rytis Saladžius, Diana Anevičiūtė, Žygimantė Jakštaitė, Augustė Pociūtė, Ugnė Šiaučiūnaitė ir šokėjas Mantas Stabačinskas.
Spektaklio dailininkė – visai neseniai pasirodžiusiam LNDT spektakliui „Laimės respublikoje“ scenografiją kūrusi Goda Palekaitė, šviesų dailininkas – Vilius Vilutis. Žinant režisieriaus stilistiką ir tai, kaip jis mėgsta ironiją, lietuviškame spektaklyje taip pat turėtų nestigti komiškų aspektų.
Spektaklių temos – nuo futbolo iki melodramos ypatybių
Jo Strømgrenas puikiai žinomas šiuolaikiniu šokiu besidominčiai Lietuvos auditorijai. Čia jis jau pristatė net dešimt savo darbų, dažniausiai tai šokio spektakliai.
Pirmoji menininko kelionė į Lietuvą įvyko 1999 metais, kuomet jis ieškodamas vietų, kur galėtų gastroliuoti ir vengdamas vykti į Briuselį (tuo metu tai buvo madinga Norvegijoje) susisiekė su Lietuvos šiuolaikinio šokio centro steigėju Audroniu Imbrasu.
Nors finansavimas menui mūsų šalyje nebuvo didelis, bet Strømgrenas buvo laimingas aptikęs daug entuziastingų žmonių ir sako, džiaugiasi, kad pradėjo nuo draugystės, o ne nuo verslo.
Režisieriaus spektaklių bendras bruožas yra aktualios temos ir sveikas humoras, nors temos labai įvairios.
„Pavyzdžiui, spektaklis „Virus“ gvildena artimoje ateityje izoliuotame bunkeryje kuriamo viruso įtaką žmonijai. Tarp jo darbų – ir muzika paremtas teatro pasirodymas, tyrinėjantis emocinio įkalinimo tam tikroje gyvenimo situacijoje patirtis („Kelias yra tik paviršius“) arba įsivaizduojama kelionė laiku per agitacijas ir įtvirtinimus, galią ir bejėgystę, feodalizmą ir individualizmą („Salve Regine“).
J. Strømgrenas scenoje nagrinėja ir futbolo temą, žaidėjų plastiką, stalo teniso ribas ir galimybes, Coco Chanel istorijas, taip pat ir dėl pacientų stygiaus neturinčių ką veikti ir viena kitą žalojančių bei gydančių seselių naratyvus, buvusios Sovietų sąjungos disidentų apsisprendimo motyvus ir galimybes“, – pasakoja LNDT vadovas Martynas Budraitis.
Kalbėdamas apie naujausius darbus režisierius sako: „Šį pavasarį režisavau komediją pagal savo paties tekstą, kur žiūrovai juokėsi kaip pakvaišę, kūriau abstraktaus baleto choreografiją šiuolaikinei muzikai, taip sukūriau koncertinį pasirodymą popmuzikos atlikėjui ir pastačiau namą.
Po darbo LNDT dirbsiu su hip-hopo grupe, o tuomet Danijos teatras pakvietė statyti spektaklį, nagrinėjantį melodramos kraštutinumus. Vardinu tai, kad suprastumėte, koks platus mano iššūkių laukas ir kad aš pasiruošęs lįsti į burbulą Lietuvoje, kuris neturi nieko bendro su niekuo, išskyrus mus ir keistą idėją.“
Premjera – Anykščiuose, vėliau „Durys“ – Kaune ir Vilniuje
„Spektaklis „Durys“ per naivų ir asociatyvų žvilgsnį į grupę žmonių, atskirtų sienos, siekia atskleisti labiausiai nuviliančius ir destruktyvius žmonių bruožus. Kadangi kitoje pusėje viskas visuomet atrodo įdomiau, siauros durys tampa svarbiu slenksčiu į pokyčius.
Tačiau niekas nėra patenkintas tuo, ką turi, geresnio paieškos tampa nesibaigiančiu procesu. Ar esame laisvi žmonės, galbūt net žavingi ir kūrybingi, ar visgi beviltiškai prisirakinę prie savo įpročių, kaip Pavlovo šunys?“ – kelia klausimą norvegų kūrėjas.
Spektaklį „Durys“ remia Kultūros ministerija, o įgyvendinti padeda partneriai: Norvegijos ambasada, Anykščių rajono savivaldybė, Anykščių kultūros centras. Spektaklio koprodiuseris – „Jo Strømgren Kompani“. Jo premjera spalio 5–6 dienomis įvyks Anykščių kultūros centre, spalio 10 d. – Nacionaliniame Kauno dramos teatre, spalio 11–12 dienomis – LNDT Mažojoje salėje.
Jo Strømgren biografija
Norvegijoje gimęs Jo Strømgrenas (g. 1970) yra vienas žymiausių Skandinavijos choreografų. Kaip rašoma „Jo Strømgren Kompani“ puslapyje, Jo vaikystė buvo tipiškai norvegiška – jis augo apsuptas laukinės gamtos, socialinės demokratijos vertybių ir gąsdinančių pasakų apie trolius.
Gimęs centrinėje šalies dalyje esančiame Trondheime, choreografas nemažai laiko praleido tropikuose, kur dėl darbų persikėlė jo tėvai. Šis ankstyvas vietinės tapatybės praturtinimas keliautojo patirtimis turėjo įtaką ir profesinei veiklai, tiek temų prasme, variacijomis žanrais, tiek susidomėjimui įvairiomis kalbomis.
Baigęs mokyklą Jo negalėjo apsispręsti, ką studijuoti: chemijos inžineriją ar rusų kalbą. Visgi vos ne atsitiktinai Nacionalinei baleto mokyklai Osle pateiktas prašymas buvo priimtas, tad Jo priėmė impulsyvų sprendimą. Dėl skepticizmo, demonstruojamo akademiniams metodams, ir labai prasto lankomumo Jo Strømgrenas nebaigė nei klasikinio baleto, nei choreografijos.
Nepaisant to, jis pradėjo labai sėkmingą šokėjo karjerą, kuri jį nuvedė ir iki choreografijos, ir iki spektaklių režisavimo. Jaunystėje puoselėtos literatūrinės ambicijos vystėsi ir galiausiai pavirto į nuolatinį dramaturgo darbą (pats jis kuria ir pjesę spektakliui Lietuvos nacionaliniame dramos teatre).
Nors šios trys kryptys yra įvardijamos kaip jo pagrindinės veiklos, Jo taip pat kuria ir scenografiją bei šviesų dizainą. Taip pat reiktų paminėti ir menininko darbus kine – tiek prieš, tiek už kameros. Tarpdiscipliniškumas yra viena ryškiausių šio menininko savybių, toks jo kūrybos būdas rodo įgimtą domėjimąsi visapusišku istorijos atskleidimu.
1998 metais jis įkūrė šokio trupę „Jo Strømgren Kompani“, tapo jos meno vadovu ir išplėtojo išskirtinį asmeninį stilių, kur susimaišo teatras, šokis, lėlių teatras, kinas, gyvai atliekama muzika ir absurdo kalba.
Kaip choreografas jis kviečiamas į įvairius teatrus – kurti ir klasikinius, ir šiuolaikinius pasirodymus. Kaip teatro režisierius dažniausiai dirba nacionaliniuose ir miesto teatruose Skandinavijoje, kur dažniausiai stato Henriko Ibseno kūrinius. Kaip dramaturgas jis yra parašęs nemažai pjesių teatrui ir scenarijų kinui. Jis yra Norvegijos rašytojų gildijos narys.
Šiuo metu Jo Strømgrenas taip pat yra Nacionalinio Norvegijos baleto asocijuotas choreografas.