Šiemet į birželio 15-17 d. Birštone vyksiantį renginį pakviesti ir savo koncertus surengs net trys klasikinės gitaros pasaulyje itin ryškūs solistai – italų žvaigždė, gitaros Paganiniu tituluojamas Aniello Desiderio, vienas aktyviausių šių dienų čekų gitaristų Vladislavas Bláha bei subtiliu muzikalumu ir barokinėmis interpretacijomis garsėjanti Raphaella Smits iš Belgijos.
Jie papildys jau ir taip įspūdingą iki šiol festivalį aplankiusių muzikantų sąrašą, tarp kurių yra tokie atlikėjai kaip Los Andželo gitarų kvartetas (JAV), „Bandini Chiacchiaretta duo“ (Italija), Rolandas Dyensas (Prancūzija), „Amadeus Duo“ (Vokietija ir Kanada), Judicaël Perroy (Prancūzija), „Eden Stell“ gitarų duetas (Didžioji Britanija) ir kiti.
Kerintys gitaros stebuklai
Vienas ryškiausių pastarųjų dešimtmečių italų gitaristų Aniello Desiderio jau po pirmųjų savo rečitalių beveik prieš trisdešimt metų kritikų buvo pavadintas fenomenaliu. Susižavėjimas iš Neapolio kilusiu gitaristu ilgainiui išaugo į stulbinantį tarptautinį pripažinimą, kvietimus koncertuoti svarbiausiose pasaulio salėse, ryškiausiuose festivaliuose ir bendradarbiauti su žymiausiais orkestrais bei kitais atlikėjais.
Kone begalinis, net 18 laimėtų konkursų sąrašas atlikėjo biografijoje atrodo įspūdingai ir tik patvirtina jo dar vaikystėje gautą vunderkindo etiketę. Tačiau iš tiesų A.Desiderio labiau keri ne biografijos faktais, o scenoje kuriamais gitaros stebuklais.
Kaip rašoma vienoje iš daugybės kritikų recenzijų, jo grojimas užburia aistra, su kuria jis neria į atliekamą muziką. Viena vertus, tai kvapą gniaužiantis pozicijų keitimas, žonglierių triukus primenantys arpeggio, ferrari maniera prašvilpiančios garsų virtinės. Ir tuo pačiu tai ištobulinta garso išgavimo kultūra, kuri jo grojimui suteikia ypatingo žavesio ir pakeri savo besvore elegancija.
A.Desiderio atliekamos muzikos repertuaras labai platus – nuo Paganini, Scarlati ir kitų mažiau žinomų italų kompozitorių muzikos ar tokių gitaros klasikų kaip Isaaco Albenizo, Miguelio Llobet, Mario Castelnuovo–Tedesco, Joaquin Rodrigo kūrinių iki eskperimentinių tango ir baroko muzikos improvizacijų, kurias kūrė kartu su savo broliais pianistu ir smuikininku.
A.Desiderio talentą įvertino ir džiazo gitaristas bei kompozitorius Johnas McLaughlinas, patikėjęs jam savo 2012 m. koncerto „Thieves and Poets“ premjerą Europoje, o paskui kartu surengęs koncertų turą JAV.
A.Desiderio mėgsta įtraukti ir kompozitorių, su kuriais nuolat bendradarbiauja, kūrinius. Ne išimtis ir Baltijos gitarų festivalio koncertas, kuriame turėtų nuskambėti žymiojo Leo Brouwerio „Rito de los Orishas“, pasižymintis stipria kubietiškų intonacijų ir ritmų įtaka, bei italo Angelo Gilardino „Ikonostas“.
Valdo visą gitarų kolekciją
Kita šių metų festivalio viešnia – Raphaella Smits iš Belgijos – turbūt viena savičiausių gitarisčių iš visų iki šiol koncertavusių Baltijos gitaros festivalio scenoje. Jos neslepiama aistra – baroko epochos muzika, o ypač įspūdingos Johanno Sebastiano Bacho kūrinių interpretacijos, atliekamos barokine aštuoniastyge gitara.
Beje, šią autentišką gitarą ji įvaldžiusi lygiai taip pat sėkmingai kaip ir klasikinę šešiastygę ar pakankamai retą septyniastygės gitaros variantą. Muzikantė ne tik nevaržo savęs rinkdamasi instrumentą iš savo gausios kolekcijos (tarp jų tiek restauruotos XVIII a., tiek šiuolaikinių meistrų gitaros), bet ir ieškodama repertuaro ar sudarinėdama itin intriguojančias ir konceptualias koncertų programas.
Savo naujausią, 2016 m. pabaigoje įrašytą albumą R.Smits sudarė iš kūrinių, kurių autoriai vienaip ar kitaip bendradarbiavo su vienu žymiausių XX a. gitaros virtuozų Andreas’u Segovia. Negana to, visus juos ji atlieka originalia, specialiai jai sukonstruota aštuoniastyge gitara.
Gausiuose kritikų atsiliepimuose neslepiamas susižavėjimas išskirtiniu šios atlikėjos muzikalumu, garso spalvų pojūčiu ir subtilia improvizavimo laisve, kai tie patys kūriniai, priklausomai nuo erdvės akustikos ar aplinkui tvyrančios nuotaikos, jos atliekami kaskart vis kitaip.
Birštono festivalyje, tikėtina, bus galimybė išgirsti būtent aštuoniastyge gitara R. Smits atliekamus kūrinius, tarp kurių turėtų būti ir žymioji J.S. Bacho Čakona iš Partitos Nr. 2 smuikui solo, o taip pat dvi siuitos iš naujausio muzikantės albumo.
Sužavi ir publiką, ir autorius
Čekų gitaros virtuozas Vladislavas Bláha 2014 m. surengė rečitalį garsiojoje „Carnegie Hall“ salėje ir sužavėjo visko mačiusią Niujorko publiką. Dalį šios įspūdingos ir techniškai labai sudėtingos programos muzikantas pasiryžęs pristatyti ir Birštone.
Pats Vladislavas Bláha šiuo metu yra vienas aktyviausių Čekijos gitaros atlikėjų – jis ne tik nuolatos koncertuoja, bet ir organizuoja festivalius, veda meistriškumo kursus, leidžia albumus, vadovauja Čekijos klasikinės gitaros asociacijai. Įspūdingai atrodo ir su juo bendradarbiaujančių kompozitorių sąrašas, tiek dedikavusių jam savo kūrinius, tiek ir patikėjusių atlikti premjeras.
Tikra legenda jau tapo istorija kaip žymiojo „Usherio valso“, kurį sukūrė Nikita Koshkinas, dedikaciją V.Bláha gavo po to, kai kompozitorius išgirdo su kokia neįtikėtina įtaiga jis atlieka šį kūrinį.
Ne tik tobula technika, bet ir sugebėjimas prisijaukinti naujas partitūras bei įtikinamai jas interpretuoti, drąsa eksperimentuoti, ieškoti atlikimo technikos naujovių ir gitaros skambėjimo galimybių akivaizdžiai atsispindi ir Bláhos koncertų programose.
Greta tokios klasikos kaip Manuelio de Falla ispaniškos kompozicijos, didžiąją koncertų dalį įprastai sudaro pastaraisiais dešimtmečiais sukurta muzika – argentiniečio Jorge Morelio, brito Johno W. Duarte, čeko Štěpáno Rako ir kitų atlikėjo bendraminčių kūryba.
***
2018 m. Baltijos gitarų festivalį taip pat papildys įvairūs nemokami renginiai, tarp kurių ypač laukiamas yra praėjusių metų Baltijos gitarų festivalio konkurso „Grand Prix“ laimėtojo lenkų gitaros talento Aleksandro Pankowskio vel Jankowskio koncertas birželio 16 d. Taip pat vyks tarptautinis klasikinės gitaros konkursas, seminarai apie improvizaciją ir scenos baimės suvaldymą, ekskursija po Birštoną.