NOA dešimtmečio vaisiai – įspūdingi. Septyniskart įvykęs festivalis pristatė per 30 šiuolaikinių lietuviškų operų ir tarpdisciplininio meno premjerų, tarp jų – Auksinį scenos kryžių visai kūrybinei grupei pelniusią „Izadorą“, net šešiais prestižiniais apdovanojimais įvertintą, apie 60 kartų užsienyje parodytą operą „Geros dienos!“, geriausiu metų kūriniu pripažintą „Confessions".
NOA praplėtė pačią operos žanro sampratą, palaiminusi animacinės, haiku, erdvinės, nano ir kitokių neįprastų formatų operų atsiradimą.
Įdomių, brandžių darbų šiame festivalyje daugėja – ne vienai šių metų NOA premjerai, išvydusiai dienos šviesą praėjusią savaitę, pranašaujamas puikus likimas.
Išrado naują žanrą
Labiausiai festivalyje pribloškė San Fransiske gyvenančio kompozitoriaus Alberto Navicko ir režisierės bei scenografės Gintarės Minelgaitės opera-komiksas „Alfa“ pagal Gabrielės Labanauskaitės libretą. Opera pasakoja pusiau fiktyvią įtempto siužeto istoriją apie keršto apsėstą ispanų poeto Federico Garcios Lorcos seserį, panūdusią atskleisti paslaptingas brolio mirties aplinkybes.
Vaiskios klasikinės komikso spalvos, herojų groteskiškomis grimasomis „stop kadrai“, drastiški, ant pornografijos ribos balansuojantys piešiniai ir LGBT kultūros ženklai, intensyvus vokalas ir neįprastas akompanimentas (akordeonas, elektrinė gitara, elektronika) – viskas „Alfoje“ prikaustė dėmesį ir susilydė į vientisą, stilingą reginį.
Režisierei G.Minelgaitei rūpėjo ne tik estetika, ir tai, matyt, taip pat suteikė kūriniui įtaigos. „Opera yra žaidimų aikštelė, tarpininkas, kuris padeda kovoti savo mūšius“, – tvirtina režisierė.
Ji neslėpė labai tiksliai nurodžiusi komiksų autoriui (Edvinas Špetas), ką piešti. „Laisvė man – viskas, aš – už laisvą žmonių pasirinkimą. Bandau tai transliuoti ir mene“, – aiškino po premjeros menininkė.
Spektaklyje sublizgėjo ir dainininkai Nora Petročenko bei Nerijus Masevičius, įstengę suderinti intensyvų dainavimą su efektinga vaidyba.
Aktorė Ieva Savickaitė, įkūnijusi komiksų personažą – džokerio merginą, savo pozomis ir mimika kaitino erotinę atmosferą, dar paspartino ir taip jau dinamišką detektyvo veiksmą.
Muzikine kokybe nustebino atkeliavusi iš Klaipėdos kompozitorės Ritos Mačiliūnaitės opera „Į švyturį“, kuriai libretą pagal Virginios Woolf romaną parašė G.Labanauskaitė.
Jos mistiška atmosfera, kuriama elektronika ir vaizdo projekcijomis, puikiai perteikė librete užkoduotą amžino laukimo metaforą. Klaipėdos muzikinio teatro solistams, regis, jokių rūpesčių nesukėlė sudėtingos vokalinės partijos.
Užėmė išskirtinę nišą
„Festivalis man atvėrė protą ir labai įkvėpė – čia išgirdau ir pamačiau tiek skirtingų, keistų dalykų. Iš tiesų operai nebūtinas operinis balsas!“ – dėstė renginyje apsilankęs švedų režisierius Joakimas Engstrandas, svajojantis pristatyti NOA scenoje ir savo premjerą.
NOA rengiančios viešosios įstaigos „Operomanija“ prodiusuojami darbai sulaukia vis didesnio tarptautinės auditorijos susidomėjimo. Šiemet visus festivalio kūrinius teko rodyti su vertimais į anglų kalbą, nes programa pritraukė nemažai užsieniečių.
„Mes įdomūs pasauliui, netgi savaip išskirtiniai – radome savo nišą. Tai matau pristatinėdama „Operomanijos“ kūrybą užsienyje. Mūsų projektai tinka ne tik šiuolaikinio muzikos teatro, bet ir scenos menų festivaliams, į kuriuos patenka daug neaiškaus formato reginių. Tokių darbų sukuriama nedaug, o jie turi didelę paklausą, ypač tarpdisciplininio meno kūriniai“, – aiškino A.Ablamonova.
Nenusakomo žanro hibridų šių metų NOA buvo ne vienas. Kompozitorės Gailės Griciūtės ir režisieriaus Julijono Urbono operos-meno instaliacija „Honey, Moon“ pagal G.Labanauskaitės libretą pavertė Šiuolaikinio meno centrą magiška muzikos skambesių, poezijos, gyvųjų skulptūrų ir objektais virtusių muzikantų salelių erdve, kuri įtraukė publiką lyg siurrealistinis sapnas.
Dar mažiau įprastas mums operas priminė kompozitoriaus ir šiuolaikinio meno kūrėjo Arturo Bumšteino performansai. Jo „Blogi orai“ pavertė Nacionalinio dramos teatro Mažąją sceną savotišku gamtos garsų „gamybos“ cechu su vėją, lietų, krušą, griaustinį ir kitas gamtos stichijas imituojančiomis barokinio teatro triukšmų mašinomis.
Idėjų turi net per daug
„Nė viena šių metų premjera manęs nenuvylė, ne viena yra verta tarptautinės sklaidos“, – džiaugėsi NOA prodiuserė A.Ablamonova.
Gal pavyks pakartoti „Geros dienos!“ sėkmę? Ana tokio tikslo sau nekelia. „Geros dienos!“ iššovė ne iškart – reikėjo palaukti. Ir niekas nesitikėjo, kad opera sulauks tokios sėkmės. Kiekvienas kūrinys turi savo trajektoriją ir likimą. Bandysime laimę su visais“, – žadėjo A.Ablamonova.
„Operomanijos“ kūrėjų klubas traukia talentus savo kryptinga veikla ir nevaržoma kūrybos laisve. Šiemet NOA debiutantų buvo ir „Alfos“, ir „Honey, Moon“, ir A.Bumšteino kūrybinėse komandose.
Pasak prodiuserės, šis sambūris vienija vien tik kūrėjus, jame nėra funkcionierių. Tai netrukdo ritmingai suktis „Operomanijos“ kūrybos ciklui – nuo vasaros stovyklų, kuriose randasi darbų užuomazgos, iki festivalių ir kūrinių gastrolių organizavimo.
Apie viską – nuo reklamos iki spektaklių aptarimo ir recenzijų konkurso – buvo pagalvota ir šių metų NOA. Tiesa, šįmet atsisakyta „pičingo“ – idėjų mugės. Mat idėjų „Operomanija“ turi net per daug. A.Ablamonova, be festivalyje pristatytų projektų, dirba dar su 5–6, daugiausia – asmeninės energijos ir sveikatos sąskaita.
„Nežinia, kiek dar ištempsime. Kad sukurtume visavertį veiklos mechanizmą, reikia daugiau išteklių, nei pavyksta išspausti dabar. NOA to vertas. Tikiuosi, po šių metų festivalio tai visi supras“, – vylėsi A.Ablamonova.
Siūlys darbus tarptautiniam konkursui
Iš karto po festivalio NOA prodiuserė A.Ablamonova ėmė ruoštis naujų darbų pristatymui tarptautiniame konkurse „Music Theatre Now“. Daugeliui laureatų šis konkursas tampa sėkmingos tarptautinės karjeros pradžia.
2013 m. viena „Music Theatre Now“ nugalėtojų tapo „Operomanijos“ prodiusuota kompozitorės L.Lapelytės, libretininkės V.Grainytės ir režisierės R.Bardzdžiulaitės opera „Geros dienos!“ Šis laimėjimas atvėrė „Operomanijai“ ir jos autoriams plačius tarptautinius vandenis.
Opera „Geros dienos!“ jau išmaišė ne tik Europą – pabuvo ir JAV, Kinijoje, netrukus gastroliuos Romoje. NOA greta didžiausių pasaulio šiuolaikinės operos festivalių Roterdame („Operadagen Rotterdam“) ir Niujorke („Prototype“) bei Šanchajaus tarptautinio teatro festivalio suteikta garbė pristatyti savo programoje „Music Theatre Now“ laureatus.
2019 m. šio konkurso nugalėtojai bus pakviesti parodyti savo kūrinį tarptautiniame „Music Theatre Now“ suvažiavime, kuris sutrauks pasaulio festivalių kuratorius, įvairių teatrinių organizacijų vadovus ir prodiuserius.