Prieš 20 metų: arfa ant pečių reiškė apgailėtiną kūrėjų padėtį

2018 m. sausio 9 d. 16:25
Lrytas.lt
Interviu
Sausio 13-ąją minėsime Laisvės gynėjų dieną. Lietuvos nacionaliniame  operos ir baleto teatre ta proga nuskambės Algirdo Martinaičio „Pieta“ –  oratorija, kurios premjera prieš du dešimtmečius įvyko Vilniaus festivalyje.
Daugiau nuotraukų (2)
67 metų A.Martinaitis neslėpė, kad „Pieta“ jam buvo pirmasis kūrybinis  užsakymas po dešimtmečio pauzės, per kurią rašytus naujus kūrinius  honorarų neišgalintiems mokėti koncertų rengėjams autorius dovanodavo. 
Po „Pietos“ premjeros 1998 metais Vilniaus senamiestyje įvykusia  muzikantų eisena buvo siekiama atkreipti visuomenės dėmesį į menininkus  žeminančią padėtį. Eisenos priekyje su sunkia arfa ant pečių žingsniavo  pats A.Martinaitis, šiame pokalbyje prisiminęs anuos laikus 
 – Muzikams iki šiol skaudu prisiminti tą arfą, kurią ne tik nešėte, bet  ir vilkote akmenuotu senamiesčio grindiniu skardinėje vonelėje. Iš kur  ėmėte muzikos instrumentą, patyrusį tokius išbandymus?
– Kai mokiausi Lietuvos valstybinėje konservatorijoje (dabar – Lietuvos  muzikos ir teatro akademija), ši arfa buvo viena iš trijų, stovėjusių  konservatorijos rūsyje prie tualetų. Jos ten buvo laikomos kaip kitur  netelpantis niekam nereikalingas laužas, nes arfos specialybės studijų  tuo metu Lietuvoje nebuvo. 
Vėliau vieną tų arfų, beturinčią vos keletą stygų, režisierius ir  dėstytojas Jonas Vaitkus nusprendė panaudoti kaip rekvizitą spektakliui.  Taip vos kelias stygas beišsaugojusi arfa atkeliavo į Rusų dramos teatro  sandėlius, iš kur 1998-aisiais ją ir buvau pasiskolinęs „Pietos“  procesijai. 
Tada arfa tebebuvo „vargšė“, bet galiu pasidžiaugti, kad likimas jai  galop buvo palankus:  pradėjęs vadovauti Rusų dramos teatrui J.Vaitkus,  pasitaręs su specialistais, muzikos instrumentą nutarė restauruoti. Tad  šiandien arfa vėl galima skambinti. 
Rašydamas muziką „Eglutei pas Ivanovus“, net ketinau ją panaudoti, bet  kiti spektaklio komandos nariai atkalbėjo: mat arfa jau buvo gavusi  „vaidmenį“ ankstesnėje to paties teatro premjeroje. 
 – Nešėte ne tik arfą, bet ir iš vinių padarytą kryžių. Ką jis  simbolizavo? 
– Tą kryžių padarė jaunas skulptorius, tuomet dar studentas. Kai  sužinojau, kad „Pietą“ ketinama atlikti dar kartą, pamėginau šį žmogų  susirasti. Sužinojau, kad jis jau senokai gyvena Anglijoje ir su menais  nieko bendra nebeturi. Laikau tai dėsningumu, ištikusiu nemažai jo kartos,  pradėjusios kurti po 1990-ųjų, talentingų menininkų. 
Man pačiam „Pieta“ tapo pirmuoju kūrybiniu užsakymu po gero dešimtmečio  tylos. Visą tą laiką rašiau be jokio atlygio – kaip sakoma, savo  malonumui. Retas supranta, bet taip yra: kompozitorius, kaip ir muzikos  atlikėjas, negali sau leisti prabangos ilgai nedirbti, nes prarastų  specifinius įgūdžius, kuriuos vėliau būtų sunku atkurti. 
Naujojo tūkstantmečio pradžioje suskaičiavau, kad per tą laikotarpį be  jokio atlygio buvau parašęs dvi dešimtis kūrinių. Nemažai jų sulaukdavo  savo atlikėjų, tik autorinių honorarų mokėti nebūdavo kam. 
– Prisiminkime „Pietos“ istorinį kontekstą: koks lietuvių muzikai buvo  dešimtasis dešimtmetis? 
– Nepaisant persitvarkančių kultūros institucijų finansinės suirutės,  tai buvo naujų muzikos formų Lietuvos muzikoje vystymosi laikas. 
Prisiminkime dar 1988 m. Vidmanto Bartulio parašytą „De profundis“,  metais vėliau pasirodžiusį jo „Requiem“, 1997 m. didelio atgarsio ne  vien Lietuvoje sulaukusį Onutės Narbutaitės „Skiautinį mano miestui“.  
Kai 1996 m. nuskambėjo mano „Pradžios ir Pabaigos knyga“, netrukus gavau  Vilniaus festivalio užsakymą „Pietai“. Jau tuomet buvo akivaizdu, kad  1997 m. startavęs Vilniaus festivalis šalies muzikinį gyvenimą kilstelėjo  į aukštesnį lygį, kūrėjams ir atlikėjams pridėjo pasitikėjimo savimi.  
 – Kokie esmingiausi pokyčiai lietuvių muzikoje įvyko per du dešimtmečius? 
– Anksčiau kūrėjas savo kūriniui aukodavosi maksimaliai, mobilizuodamas  visas turimas individualias fizines ir protines galias. Jis jausdavosi  už savo kūrinį atsakingas tiek prieš atlikėjus, tiek prieš klausytojus. 
O dabar autorius yra tarsi nutolęs nuo savo kūrinių, dažnai net menkai  tesidomi jų vertinimais. Tam didelės įtakos turėjo technologijos, kurios,  viena vertus, palengvino juodą kompozitoriaus darbą, bet kartu atmetė  būtinybę savo kūrinius išgyventi emociškai. 
Todėl smarkiai daugėja eksperimentinio pobūdžio opusų, kurie suvokiami  vien panašiais kontekstais besidomintiems profesionalams, bet ne  plačiajai auditorijai. Man tai nepriimtina, bet tokia nūdienos tikrovė. 

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.