Į sceną žengiančioje „bohemiečių” operoje debiutuos ir Dalia Ibelhauptaitė

2017 m. gruodžio 1 d. 23:12
Asta Andrikonytė
Vilniaus kongresų rūmuose įsibėgėjo „bohemiečių” svajonių operos - Camille'o Saint-Saënso „Samsono ir Dalilos” - repeticijos. Artistai net sukaitę vykdo režisierės Dalios Ibelhauptaitės užduotis. Spektaklyje yra sudėtingų kovos scenų, kurias „Vilnius City Opera” (VCO) kūrybinei grupei padeda sustyguoti Holivude dirbantys kovos menų meistrai lietuviai.
Daugiau nuotraukų (18)
Ši opera - kietas riešutas  režisieriams ir dėl masinių šokių,  kai kurių siužeto vingių. Mat biblinis Samsonas, praradęs savo stebuklingus plaukus ir akis, vis tiek sugriauna filistiečių šventyklą, po jos griuvėsiais palaidodamas savo priešus ir save patį. Nenuostabu, kad D.Ibelhauptaitė turbūt pirmą kartą VCO praktikoje stipriai pasikliauja ir videomenininko – Linarto Urniežiaus – vaizduote, o šokį įlieti į spektaklį jai padeda jau pažįstamas publikai iš „Fausto“ choreografas Johnas Rossas,  šįkart  bendradarbiaujantis su trupe netiesiogiai – net iš Kinijos.
Lietuvos scenoje opera „Samsonas ir Dalila” buvo pastatyta tik kartą tarpukariu (1931 metais veikalą Valstybės teatre Kaune režisavo Teofanas Pavlovskis, dirigavo Mykolas Bukša, Dalilą premjeroje dainavo Vincė Jonuškaitė-Zaunienė,  Samsoną – Kipras Petrauskas), nors populiarumu ji beveik prilygsta tokiems prancūzų šedevrams kaip Georges’o Bizet  „Karmen” ir Charles’io Gounod  „Faustas”, o nuostabios Dalilos arijos bei trečiojo veiksmo šokis nuolat skamba ir pasaulio koncertų scenose. 
Be to, „Samsono ir Dalilos” premjera įvyko lygiai prieš 140 metų – 1877-ųjų gruodžio 2 dieną! Taigi D. Ibelhauptaitės ir maestro Gintaro Rinkevičiaus ryžtas imtis veikalo su „Vilnius City Opera“ trupe bei Lietuvos valstybiniu simfoniniu orkestru Kongresų rūmuose nepaprastai intriguoja. 
Režisierė neslėpė, kad po didingo „Fausto“ negalėjo nuleisti ambicijų kartelės, o juk „Faustas“, nepaisant anšlagų, trupei buvo nuostolingas. Tačiau „bohemiečiai” surado išeitį, kaip siekti trokštamos kokybės mažesnėmis sąnaudomis. „Samsono ir Dalilos” premjeroje kitu pavidalu atgis jau neberodomos „Užburtosios fleitos“ prabangūs kostiumai (autorius Juozas Statkevičius) ir dekoracijos (autorius Dickas Birdas).
„Ypatingos vertės daiktų niekas neišmeta – atiduoda juos muziejui arba įpučia jiems naują gyvybę, - aiškino D.Ibelhauptaitė. – Mes muziejui palikome septynis pagrindinius „Užburtosios fleitos“ kostiumus, o kitus panaudojome naujiems sukurti. Jie puikiai tiko biblinei istorijai“.
Įdomiausia, kad kostiumus iš detalių konstravo pati režisierė, debituosianti  „Samsone ir Daliloje” kaip drabužių dizainerė, nes J.Statkevičius šįkart dirbo jos konsultantu.
„Turėsiu debiutuoti ir madų šou su savo kolekcija, - juokavo Dalia. – Visas Kauno valstybinis choras premjeroje vilkės mano kostiumais. Neišmetėme „Užburtosios fleitos“ apdarų  nė detalės, suteikėme naują paskirtį papuošalams“.
Anot  režisierės, autentiškais J.Statkevičiaus kostiumais vilkės tik pora personažų, o visi žydai ir Samsonas bus aprengti visiškai naujais. 

„Užburtosios fleitos“ dekoracijų po transformacijos neatpažino net maestro G.Rinkevičius. Nieko keista - „bohemiečiams” į pagalbą atskubėjo išradingasis D.Birdas. „Net Niujorko „Metropolitan Opera“ niekada negamino naujų dekoracijų „Samsonui ir Dalilai” – matyt, toks šios operos likimas“, - svarstė  D.Ibelhauptaitė, džiaugdamasi „Užburtosios fleitos“ dėka sutaupytomis lėšomis ir laiku.
Vis dėlto  svarbiausia prielaida imtis „bohemiečių” išsvajotos operos  buvo aplinkybių suburtos mūsų operos scenos pažibos: Vilniuje sūnelį auginanti Justina Gringytė (Dalila), čia dėl asmeninių priežasčių užsibuvęs Kostas Smoriginas (Dagano žynys) bei prieš „Samsono ir Dalilos” premjerą Niujorke norėjęs „prasimankštinti“ Vaidas Vyšniauskas (Samsonas), vienintelis iš solistų jau dainavęs šiame veikale.
Vaido partneriai Sankt Peterburge, Maskvoje, Pekine, Paryžiuje, Turine buvo iškiliausi šios operos atlikėjai pasaulyje, bet tenoras VCO artistų  sudėtį vadina tokia pat puikia. Jau atskrido į Vilnių ir antrasis Samsonas – perspektyvus amerikiečių tenoras Derekas Tayloras. Be to, spektaklyje dainuos publikos pamėgti Jovita Vaškevičiūtė (Dalila), Tadas Girininkas ir  Austrijoje dirbantis Raimundas Juzuitis (Abimelechas/Senas žydas).
D.Ibelhauptaitė gyrė ir balsingą operos jaunimą – Edgarą Davidovičių, Kšyštofą Bondarenko, Eimantą Bešėną (pirmą kartą kils į profesionaliąją sceną), kurie įkūnys filistiečius.
Kaip pavyks „bohemiečiams” įveikti viršūnę, kurios nesiryžta šturmuoti mūsų valstybiniai teatrai, pamatysime gruodžio 6-10 dienomis Kongresų rūmuose.
 

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.