Pirma mintis – susirinko perkamąją galią turintys žiūrovai, išsiilgę
saugaus, patogaus, suprantamo, apčiuopiamą vertę turinčio teatro.
Būtent tokį gryną produktą jiems pasiūlė režisierius Gintaras Varnas,
monolitinę Henriko Ibseno pjesę „Junas Gabrielis Borkmanas“ kilstelėdamas
ant keturių žvaigždžių – Kosto Smorigino, Dalios Overaitės, Jūratės
Onaitytės ir Vido Petkevičiaus – autoriteto.
Pramušė šimtmečio luobą
Kaip žinoma, kai kuriose primityviose bendruomenėse didžiųjų krizių ir
žmonių nelaimių priežasčių iki šiol ieškoma ką tik paskerstų gyvūnų
viduriuose ar stebint deginamų aukų dūmų trajektoriją.
Nežinia, kuriuo iš šių būdų režisierius G.Varnas kaskart bando pamatuoti
būsimo savo spektaklio aktualumą, atgarsį ir vertinimą tarp amžininkų?
Gal tai žinant būtų lengviau suvokti, ar visada genialūs aktoriai ir
tobula estetinė spektaklio forma užtikrina aiškią, gryną, žiūrovui
suvokiamą mintį, įkūnytą spektaklio temoje, idėjoje?
Šalia manęs sėdėjusi vidutinio amžiaus žiūrovų porelė prieš abi
spektaklio dalis įnirtingai šaudė burbuliukus išmaniųjų ekranuose.
Nutaisiusi kuo mandagiausią veido išraišką po visko paklausiau kaimynų,
kaip jiems patikęs spektaklis.
„Senatvė yra baisus dalykas“ – reziumavo atsitiktinis šio vakaro
kaimynas, o jo palydovė tik išraiškingai pavartė akis. Supratau, kad
H.Ibseno vėlyvajame kūrybos etape puoselėta senatvės tragizmo, mirties
neišvengiamumo tema bus pramušusi šimtmečio luobą.
Gal išties G.Varno spektaklio „Junas Gabrielis Borkmanas“ pagrindinis
meninio tyrinėjimo objektas yra būtent „danse macabre“?
Šis pašėlusio mirties šokio siautulys nė akimirksniui neapleisdavo kokio
nors XV amžiaus vokietuko minčių ir juslių. Vertė unguriu rangytis nuo
kasdienio mirties šnopavimo į sprandą. Spaudė prie žemės žmogaus gyvenimo
beprasmybės ir bevertiškumo suvokimu. Ir, be abejonės, mokė nusiraminimo
ieškoti Dievo baimėje.
Bet ką tada šio spektaklio kūrėjų amžininkams reiškia akimirksnis žemiškų
malonumų ir nelaimių, lygybė visų ir kiekvieno mirties akivaizdoje? Ar
tikrai šios mintys, ši mirties neišvengiamybė verčia būti nuolankesniems
ir išmintingesniems kasdienybėje ir mirties akivaizdoje? Ar galiausiai
žmones vis dar vienija pati mirties, kaip išvaduotojos, idėja? Nemanau.
Rėplioja griaučiai
Scenografo Gintaro Makarevičiaus sprogdinančios fantazijos nulemta
totalia estetine švara, idealiais tūriais ir pilkšvais pustoniais
įrėmintoje scenoje nuo pirmų spektaklio akimirkų videoprojekcijoje
siaučia simpatiškos animuotų griaučių ordos.
Griaučiai rėplioja pilka uždanga, tuntais ritasi kūlio, sumažėja ir vėl
tampa milžiniški tampydamiesi mirties šokio ritmuose, skalaudami kaulus
„danse macabre“ melodijose (spektaklio kompozitorius Antanas Kučinskas).
Šis tikslus visagalės mirties simbolis greitai tampa fonu, eiliniu
spalviniu pustoniu scenos titanų susidūrimuose ir kovose. Labiau įsitempti
ir suklusti verčia scenografo pasiūlyta geležinkelio stoties vizija.
Šešėliu skrodžiantis scenos gelmę traukinys staiga virsta senoviniu
žaisliniu traukinuku, mikliai riedančiu pačiame scenos priekyje nutiestais
žaisliniais bėgiais.
Ir tai, su kokia aistra savo pažeminime, neapykantoje, visuotiniame
pasmerkime tarpstantis aktoriaus K.Smorigino vaidinamas Junas Gabrielius
Borkmanas valdo savo žaisliuką, versdamas jį ūkti, stoti ir vėl važiuoti,
sukrečia labiau nei sinchroniškai judančių griaučių animacija.
Aktorius K.Smoriginas yra mūsų scenos titanas. Akimirksnį galima patikėti,
kad dramaturgą Henriką Ibseną 1896 metais parašyti šį tobulą, sceninės
erdvės ir laiko vienybe persmelktą kūrinį įkvėpė tolimos ateities vizija,
tikėjimas ateities teatru.
Ir nuojauta – gims aktorius, sugebantis įkūnyti visą Juno Gabrielio
Borkmano personažo įtaigą, pamišėlišką tikėjimą proto išdaigomis, apsėstą
karštligiško beviltiškų iliuzijų puoselėjimo, nutviekstą kerėpliškos
inteligencijos ir akinančios asmenybės žavesio šviesa.
K.Smoriginas vaidina herojų, įklimpusį savo idėjos tragedijoje,
išgyvenantį pačią šiurpiausią asmeninės ideologijos krizę ir tiesiog gero,
išmintingo, azartiško žmogaus galutinį išduotų vilčių žlugimą. Griūtį,
vykstančią čia ir dabar, prieš mūsų akis.
Kai žmogaus žlugimo kartėlis tampa nepakeliamas, aktorius pasitelkia
humorą, švelniai graudžią ironiją.
Vaidina ir sijono klostės
Po „Juno Gabrielio Borkmano“ erdvę savo paslaptingomis trajektorijomis
vaikšto dvi patarnautojos (aktorės Aldona Bendoriūtė ir Jonė Dambrauskaitė)
– savotiškos iš videoanimacijos nužengusios griaučių ar net pačios
mirties alegorijos.
Jos praveža pro herojus savotiškuose morgo vežimėliuose serviruotus
arbatos puodelius, stumdo labiau geležinkelio laukiamojo salei nei
padoriam buvusio bankininko dvarui tinkamus suolus, naujam personažui
žengiant į veiksmą demonstratyviai atbogina jam duris su visa stakta.
Pro jas veržiasi ibseniški herojai – nuo jaunųjų dirbtinumo ir
susireikšminimo norisi gūžtis ir atsiriboti, vyresnieji priverčia
įsiklausyti ir gauti mūsų atjautos dozę.
Didelį pasigėrėjimą spektaklyje kelia aktorių Dalios Overaitės
ir Jūratės Onaitytės vaidinamos dvynės seserys. Moteris kurianti ir
moteris griaunanti, tyliai visą gyvenimą mylėjusi ir garsiai reikalavusi
meilės sau, gera įmotė ir bloga motina. Šių dviejų titanių susidūrimas
spektaklio pradžioje suteikia emocinį toną visai pirmai spektaklio daliai.
Šiame spektaklyje vaidina ir kiekviena sijono klostė – kostiumų
dailininkė Jolanta Rimkutė abi damas aprengė labai tiksliai jų vidinę
jauseną, patirtį, nuotaikas atitinkančiais rūbais.
Kaip viena detalė – storastikliai akiniai – ant jautraus seno poeto
(aktorius Vidas Petkevičius) nosies galo pasufleruoja jį esant ne niūrios
tikrovės, o šios idėjų tragedijos statistą ir herojų.
Vienos dramos ir kelių nevykusių eilėraščių autorius, puoselėjantis
iliuzijas, kad viską dar galima ištaisyti, pakeisti, pagerinti, išgelbėti.
Tuo beatodairiškai tiki kiekvienas iš keturių pagrindinių herojų. Ir tuo
jie brangūs ir nepakartojami, unikalūs, pakilę aukščiau, išsivadavę iš
kasdienio, įprasto gyvenimo mėsmalės.˙