Kaip žodžius paversti tviskančiais lakmuso popierėliais, kurie iš pradžių
apgautų, įtraukdami į karnavalinio poproko siautulį su persirengėliais,
apsinuoginusiomis ilgakojėmis gražuolėmis, aukštosios mados stiliumi,
šampanu ir kūniškomis aistromis, o vėliau išgaruotų kaip iliuzija?
Tenka kliautis pojūčiais bandant atsakyti į mums spektaklio kūrėjų
pateiktą klausimą – kas iš tiesų yra tie kabareto persirengėliai:
aktoriai scenoje ar mes, žvelgiantys į juos?
Jungia bendra tema
Dvi iš pažiūros nesusijusias istorijas spektaklyje jungia bendra tema.
Istorinė Veimaro Vokietijos perspektyva įvesdina į XXI amžiaus išgyvenimus.
Visuma atskleis, kad spektaklyje svarbiausia kalbėti ne apie pirmame
plane rodomas mažumas, kūno kultą ar seksualines neurozes, o apie žmonių
likimus reguliuojančias ir juos veikiančias jėgas.
Taigi pirmoji istorija. Jauna mergina Sali siekia aktorės karjeros, bet
kol kas žiba kabarete. Ją vesti nori turtingas jaunikis. Tik kabareto
merginoms vieno, kad ir atsidavusio turtuolio – negana. O kur dar nuo
jo nesitraukianti motina!
Sali silpnybė vyrams atsigręžia prieš ją. Kol savo kovos dėl statuso
visuomenėje įtampą mergina skandina šampane, bunda kitos, aršesnės jėgos. Istorinėje Veimaro Vokietijoje vis dažniau pasigirsta fiureriški balsai,
išnyra svastikos ženklai, o nerimastingos kalbos apie žydus veja
mylimuosius iš šalies.
Poros skiriasi, draugai palieka šalį, o Sali už
suvaldytą „krizę“ atsiima Oskaro statulėlę.
Seksologės išsilaisvinimas
Iš ketvirtojo dešimtmečio Berlyno keliamės į XXI amžiaus Niujorką.
Antroji dalis prasideda seksologės kabinete. Konsultuodama homoseksualų
porą moteris netikėtai pratrūksta ir prisipažįsta pati turinti
seksualinių problemų. Jas išspręsti pakviečiama į pogrindžio klubą. Būtent čia jai pavyksta
išsilaisvinti iš įsitikinimų, kurie kaip spazmas kontroliavo jos gyvenimą.
Nors atrodytų, kad ideologinės prievartos pamokos apie prigimtinę lygybę
ir laisvę šiandien jau turėtų būti išmoktos, klubas Niujorko pogrindyje
rodo kiek kitokią situaciją.
Kabareto persirengėliai, pirmoje dalyje šokę scenoje, šį kartą
vaizduojami atsitraukę į šešėlį, o veidus paslėpę po kaukėmis. Kad
nebūtų atpažinti. Baimė prisipažinti, kas esi, ir toliau verčia
maskuotis.
Spektaklis liudija, kad suformuotomis nuostatomis gyvenančio žmogaus
jausenos pasaulyje remiasi baime, nerimu, įtampa. Jis gainiojasi
teisingus įvaizdžius, kurie atima laisvo mąstymo galimybę. Baimė išsiskirti, peržengti normos ribas susijusi su grėsme būti
palaikytu „kitokiu“. Kyla noras būti tokiu, kaip visi. Ir žinoma –
geriausiu.
Dabarties baimių ir priešiškumo kitataučiams pradžia K.Warlikowskis
pasirinko pavaizduoti 2001-ųjų rugsėjo 11-osios įvykius. Ši data veikia
kaip atskaitos taškas, nuo kurio pasaulis pasikeitė dar kartą. Po bokštų dvynių griūties gyvenimas nebeatrodė toks saugus kaip iki tol.
Atgijo baimė ir nepasitikėjimas kitais, kitataučiais, o tuo pat ir
„kitokiais“. 2001-ųjų rugsėjo 11-osios įvykiai atkartoti performanso scenoje. Du
alternatyvios muzikos atlikėjai (simboliškai primenantys Yoko Ono ir
Johną Lennoną) iš pradžių tik leidžia muziką, kuri vėliau perauga į
fizinį maištą.
Palikdami salę dėl to maištauja ir žiūrovai. Jiems nepatogu žiūrėti į
vis labiau apsinuoginančius pusamžių vyro ir moters kūnus, uosti nuolat
į juos pučiamų dūmų tvaiką. O erzulio režisierius tik ir laukė.
Ar Vilnius gali mylėti?
Tikrindamas žiūrovo intymumo ribas jis tyrinėja visuomenės (ar ji patikli
ir išlepusi, ar gali susierzinti vien dėl nepatogių scenų?) atvirumo,
sąmoningumo ir laisvo mąstymo erdves. Džiugu, kad išeinančiųjų buvo tik
keletas. Baisiau ten, kur tokie spektakliai draudžiami.
Taigi grįžtant prie šokio – nekoordinuoti, vietomis neorganiški pusnuogių
pusamžio vyro ir moters judesiai muzikos, šviesų ir dūmų siautulyje
ritmingai virsta šokiu. Vis iš naujo kartodami judesius aktoriai užaugina ir tempą. Jėgos silpsta,
o muzika nelėtėja – fiziniu nuovargiu aktoriai-šokėjai pasiekia afekto
būseną.
Žiūrovai ne tik regi, bet ir pajaučia tikrą, nesuvaidintą
aktoriaus išvargusio kūno energiją ir žaidimo taisyklės pasikeičia. Pabyra paskutiniai blizgučiai, o į sceną įžengę personažai po siautulingos
iškrovos atrodo pasikeitę – išlaisvėję, įtikėję, laimingi tuo, kas esą.
Jie šoka, džiaugiasi ir žvelgia į žiūrovus nebeapsimetinėdami, kad jie
vaidina, o mūsų nėra. Šventės siautulys išvalė baimes ir išpurtė
nuostatas. Veikėjai pasikeitė atsidavę patirčiai. Į fantazijų pasaulį personažai panyra pabaigoje nusimetę jau ir kostiumus.
Susitaikę su savimi, priėmę save tokius, kokie yra – jie tapo tikresni
net už mus pačius. Po slapčiausių ir nepatogiausių išpažinčių, patyrus
meilę ir išsilaisvinus iš stabų, paskutinis klausimas paliekamas žiūrovui
– ar šis miestas gali mylėti?
Prisitaikydami žmonės išmoksta gyventi neviltyje. Išlikti padeda joga,
pornografija ar sportas. Kurdama normas visuomenė tiek save, tiek ir
ateinančias kartas toliau dėlioja į teisingas lentynėles.
Taip ir spektaklyje – paskutinis vaiko atliktas Johanno Sebastiano Bacho
kūrinys, techniškai išmoktas muzikos mokykloje, skamba tuščiai, stokoja
jausmo, meilės ir savitumo.