Eksperimentinės „e-Carmen“ kelionė: nuo panikos į palaimą

2016 m. rugsėjo 16 d. 16:14
Asta Andrikonytė
Atrodo, būta jau visokiausių Georges’o Bizet „Karmen“, vadinamos šlagerių opera, transformacijų. Tačiau tai, ką šeštadienį išgirsime sostinės „Compensa“ salėje, bus, ko gero, naujas žodis apskirtai muzikos versle.
Daugiau nuotraukų (30)
Kaip užrašyti, atlikti, diriguoti, režisuoti elektroninę operą? Tiek galvosūkių turėjo išspręsti Marijaus Adomaičio elektroninio „Karmen“ perdirbinio „e-Carmen“ kūrėjai, jau rytoj pakviesiantys į premjerą „Compensa“ salėje. Šiuo metu scenoje šlifuojamos paskutinės kūrinio detalės. O kelias į finišo tiesiąją buvo pragariškai sudėtingas.
„e-Carmen“ žvaigždės lietuvių sopranas Justina Gringytė (Karmen) ir Čilės tenoras Giancarlo Monsalve (Chozė) įkūnijo G.Bizet operos herojus jau daugybę kartų įvairiose versijose. Tačiau šįsyk solistams teko ištrinti iš atminties originalą.
Mat M.Adomaitis, įsiklausydamas į G.Bizet partitūrą ir pasitelkęs platų eletronikos stilių spektrą, sukūrė savo „Karmen“ pasaulį. Kai kuriose perdirbinio arijose bus juntamos G.Bizet spalvos, tačiau išgirsime, anot autoriaus, ir visiškai naujų melodijų, primenančių originalą tik ritmika, tekstu, jo skiemenuote.
Įprastame spektaklyje solistus su orkestru sieja gyvas ryšys, lemiantis interpretacijų įvairovę. Tuo metu elektroninėje operoje gyvi atlikėjai virsta tarsi užvesto mechanizmo dalelėmis – kad ir kas nutiktų scenoje, elektronikos mašinos nepristabdysi.
Nenuostabu, kad projekto režisierei Daliai Ibelhauptaitei teko pavargti, kol surado svetur eksperimentui tenorą – anot menininkės, „e-Carmen“ atsisakė dainuoti bent 20 solistų. Laimė, mūsų puikioji Karmen J.Gringytė buvo tuo metu neužimta.
Unikaliam projektui reikėjo išrasti ypatingą notacijos ir repeticijų sistemą, o „e-Carmen“ kompozitorius pirmą kartą savo karjeroje parengė dirigentui videopartitūrą, kad šis galėtų orientuotis elektroninės muzikos sraute. Jaunasis maestro Ričardas Šumila tapo ir savotišku tarpininku tarp kūrinio autoriaus ir atlikėjų – būtent jis perteikė šiems suprantama notacija M.Adomaičio idėjas.
„Net netikėjome, kad toks projektas įmanomas. Išmokome daugybę naujų dalykų“, -- pripažino D.Ibelhauptaitė.
Nepaisant visų naujovių, „e-Carmen“ – tai tradicinė Karmen istorija, tik pasakojama nauja kalba. Anot kūrėjų, operoje nebus nė vieno sugalvoto žodžio ir netgi galėsime sekti jos siužetą švieslentėje.
Didžiulis iššūkis spektaklyje laukia ne tik solistų J.Gringytės, G.Monsalve’s, Aistės Pilibavičiūtės (Mikaela), Laimono Pautieniaus (Eskamiljas), bet ir vokalinio bei styginių ansamblių. Styginiai, pasak M.Adomaičio, taps siūlu, ant kurio bus suverti eklektiški „e-Carmen“ kūriniai. Dainininkų ansamblis įkūnys operos vokalinį ir vaidybinį stuburą.
Anot D.Ibelhauptaitės, šiandieninė „e-Carmen“ versija – tai tik pirmoji „bohemiečių“ vizija. Projektas bus tobulinamas. Su juo siejamos didelės viltys – jau dabar „e-Carmen“ domisi užsienio festivaliai ir teatrai.
M.Adomaičio „e-Carmen“ premjera „Compensa“ salėje – rugsėjo 17 d. 20 val. Bilietų kaina – 13.35-43-45 Eur.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.