Svečiai Lietuvos melomanams dovanoja romantinės muzikos programą –
Ludwigo van Beethoveno Koncertą smuikui ir orkestrui ir britų
kompozitoriaus Edwardo Elgaro Simfoniją Nr. 2.
Žinios apie Lietuvą – iš V.Urmanos
Maestro A.Pappano į Lietuvą atvyko pirmą kartą, bet ji nėra jam nežinoma
žemė. Kaip sakė prieš koncertą surengtoje spaudos konferencijoje, jis
puikiai pažįsta Violetą Urmaną, žino, kad ji lietuvė.
A.Pappano ypač malonu, kad Vilniuje koncertuos Operos ir baleto teatre.
Juk jis pats visų pirma operos dirigentas, operos teatrai – jo namai.
Su LSO pirmą kartą jis susitiko 1997 m. „Abbey Road“ įrašų studijoje,
kur įrašinėjo Giacomo Puccini operą „Kregždutė“.
„Nepamiršiu momento, kai pakėliau dirigento lazdelę ir mane pritrenkė
tikras sprogimas – visi muzikantai grojo kaip vienas kumštis. Toks
orkestro ansambliškumas, vienas kito pajautimas ir įsiklausymas – reta
dovana. Dabar su šiuo kolektyvu koncertuoju kasmet, kaupiu savo
simfoninį repertuarą“, – pasakojo maestro, nuo 2002 m. einantis Londono
karališkojo operos teatro muzikos vadovo pareigas.
Koncerto programa susiklostė paprastai – L.van Beethoveno koncertą
norėjo pagriežti smuikininkas N.Znaideris, o prie šio kūrinio pridėtas
E.Elgaro 2-oji simfonija, nes A.Pappano su LSO parengė šio
kompozitoriaus 1-ąją simfoniją ir norėjo parengti visą jo kūrinių ciklą,
taip natūraliai atsirado ir 2-oji.
„Tai labai įdomus kūrinys, – tikino A.Pappano. – Išoriškai jis atrodo
ekstravertiškas, sproginėjantis, bet jei pažvelgtume į gelmes,
pamatytume slypinčius gilius dvasinius klodus.“
Vadina save romantiku
Vakaro solistą, Izraeliui ir Danijai atstovaujantį N.Znaiderį kritikai vadina aukso amžiaus smuikininkų
įpėdiniu. Aukščiausius tikslus sau keliantis muzikantas įsitikinęs:
vienas svarbiausių griežimo smuiku aspektų – idealus garsas.
Išgauti šį garsą jam padeda ir istorinis smuikas Giuseppe Guarneri „del
Gesu“, pagamintas 1741 m. Šiuo instrumentu kadaise griežė legendinis
virtuozas Fritzas Kreisleris, todėl smuikas vadinamas „Ex-Kreisler
Guarnerius“. Šiuo smuiku kadaise buvo pirmą kartą atliktas E.Elgaro
Koncertas smuikui ir orkestrui, o švenčiant E.Elgaro 100-metį tuo pačiu
smuiku tą patį koncertą griežė N.Znaideris.
N.Znaideris Vilniuje lankosi antrą kartą. „Man tai išskirtinė vieta, nes
čia gimė smuikininkas Jascha Heifetzas“, – sakė N.Znaideris.
N.Znaiderio protėviai kilę iš Lenkijos, vėliau jie persikėlė į Izraelį.
„Įdomu, kad nejutau jokio karminio ryšio su šia Europos dalimi, kol
apsilankiau Lenkijoje, kur buvo mūsų giminės namai. Dabar ten nieko
nebėra, nušlavė Antrasis pasaulinis karas, bet pajutau keistą trauką ir
dabar vis norisi grįžti į šiuos kraštus“, – prisipažino N.Znaideris.
Koncerte Vilniuje skambės tarp klasicizmo ir romantizmo balansuojančio
L.van Beethoveno Koncertas ir N.Znaideris greičiausiai išryškins jo
romatiškąsias puses, nes pats smuikininkas sako esą romatiškos
prigimties žmogus.
„Taip, aš turiu romantizmo, tokio kartais beviltiško jaunatviško
maksimalizmo viską padaryti idealiai. Drąsiai galėčiau
save pavadinti romantiku. Man patinka žvakės, geras maistas ir puiki
kompanija“, – prisipažino muzikantas prieš koncertą surengtoje spaudos
konferencijoje.
Vienintelis kliuvinys – akustika
Geriausių pasaulio orkestrų penketukui priskiriamame LSO groja
aukščiausios klasės meistrai. Įnirtingoje ilgametėje kovoje su kitais
Jungtinės Karalystės sostinės orkestrais LSO išsiugdė savo išskirtinį
stilių – nepriekaištingą visų orkestro grupių balansą ir dėmesį
smulkiausioms muzikinio teksto detalėms, kurių kiti orkestrai gali ir
nepastebėti.
Jau iš ankstesnių viešnagių Lietuvoje žinome: tai nepaprastai
paslankus, į subtiliausias dirigento nuorodas reaguojantis orkestras,
ansambliškas kolektyvas, kurio nariai ypač gerai jaučia vienas kitą.
Ar Lietuvos publika pajus visą šio orkestro grožį, jo matinį styginių
skambesį, skaidrius pučiamųjų akordus?
Ko gero, reikėtų kartu su maestro Simonu Rattle'u atsidusti: „Jūs net
įsivaizduoti negalite, kaip toks orkestras skamba geroje salėje!“
Šią frazę S.Rattle's ištarė po to, kai jam pasiūlė perimti vadovavimą
LSO, o jis iškėlė sąlygą pastatyti orkestrui geros akustikos salę, nes
„Barbican“ centre, kuriame kolektyvas reziduoja, maestro nuomone, ji per
prasta.
Vėliau S.Ratlle'as sutiko tapti LSO vyriausiuoju dirigentu ir be
išankstinių sąlygų, bet Londono meras Borisas Johnsonas akimirksniu
sureagavo į S.Rattle'o pastabą, o finansų ministras George'as Osbornas
pavedė parengti salės techninio-ekonominio pagrindimo projektą, kurio
vertė – maždaug 200 milijonų svarų sterlingų.