Lietuvoje girdėjome jau nemažai užsienio operos žvaigždžių – Dmitrijų
Chvorostovskį, Jose Carrerasą, Marcelo Alvarezą, Charlesą Castronovo,
kitas. Tačiau būsimasis susitikimas su 50 metų rumunų operos diva
A.Gheorghiu ypač intriguoja.
Ji – nenuspėjama. Kartais leidžia sau pavėluoti į susitikimą daugiau
negu parą. Gali išpilti kibirą vandens ant triukšmautojų gatvėje.
Visai neseniai A.Gheorghiu šokiravo operos pasaulį akibrokštu Vienoje.
Primadona nutraukė „Toskos“ spektaklį, neišėjusi į sceną po žymiosios
tenoro arijos trečiajame veiksme.
Sukėlė apkalbas Vienoje
Toskos nesulaukęs Kavaradosis – vokiečių tenoras Jonas Kaufmannas –
itališkai užtraukė „Non abbiamo il soprano“ („Neturime soprano“), po to
nusišypsojo, skėstelėjo rankomis ir atsiprašė klausytojų, šiems iš
širdies kvatojant.
Artistės poelgis pakurstė įvairias spėliones. Tačiau ne sunku
įsivaizduoti, ką išgyveno įnoringoji diva, kai jos partneris kone 7
minutes maudėsi ovacijose, o ji – pagrindinio vaidmens kūrėja – turėjo
jų klausytis laukdama išėjimo į sceną.
Juk tai ji kadaise pastūmėjo niekam nežinomą, o šiandien visų dievinamą
J.Kaufmanną į operos Olimpą, panorusi su juo dainuoti „Traviatoje“
Niujorke, vėliau – įrašyti „Madam Baterflai“ albumą.
Bet štai globėja atsidūrė savo globotinio šešėlyje. Tad Angela nelaukė,
kol baigsis ovacijos – ji pasuko į persirengimo kambarį. Ir stipriai
pavėlavo sugrįžti, nes dirigentas, tenorui pakartojus ariją, nebeleido publikai ploti antrą kartą, kaip ankstesniame spektaklyje.
Operos Boni ir Klaidas
Tačiau tauraus šilkinio soprano savininkei daug kas atleidžiama. Juolab
kad gražiausi jos gyvenimo metai buvo lyg įtampto siužeto drama.
Tos dramos atomazgos liudininku tapo ir lietuvių tenoras Edgaras
Montvidas, 2013-aisiais dainavęs su rumune Karališkojo „Covent Garden“
operos teatro spektaklyje Londone. Solistus suvedė prieš daugelį metų
specialiai A.Gheorghiu čia pastatyta Giacomo Puccini opera „Kregždutė“.
Per daugiau kaip du karjeros dešimtmečius „Covent Garden“ teatras šiai
artistei skyrė daug operų. A.Gheorghiu – britų numylėtinė, meiliai jų
vadinama „drakuliuke“ („Draculette“) dėl rumuniško akcento ir
rūpestingai nuo saulės saugomos dramblio kaulo spalvos odos.
Beveik visą repertuarą šiame teatre solistė padainavo su buvusiu savo
vyru – temperamentingu, sicilietiško kraujo turinčiu prancūzų tenoru
Roberto Alagna. Londono scenoje užsimezgė ir jų meilės romanas, ilgam
tapęs operos pasaulio apkalbų tema.
Įsimylėjėliai maitino spaudą pikantiškomis laimingos santuokos detalėmis
– net pasiskelbė mėgstantys mylėtis prieš spektaklius, nes tai esą
sveika balsui.
Ši partnerystė nuo pat pradžių buvo audringa, lydima abipusio
pavyduliavimo, įniršio priepuolių, atšauktų spektaklių ir datų
kaitaliojimo.
Keliaudama per garsiausias pasaulio scenas porelė bandė publikos ir
režisierių kantrybę. Franco Zeffirelli juos išmetė iš savo „Traviatos“,
Jonathanas Milleris pavadino Boni ir Klaidu.
Deja, giminingų sielų sąjunga griausmingai sprogo, ir teatrams teko
laviruoti, kad buvusių įsimylėjėlių keliai nesusikirstų scenoje.
Aistros atomazga – spaudoje
Kaip tik prieš „Kregždutės“ spektaklį A.Gheorghiu smogė išrinktajam, su
kuriuo jau nebedainavo, triuškinamą smūgį spaudoje. Pasaulis sužinojo,
kad vienas geriausių tenorų yra nepataisomas smurtautojas, skriaudęs
ją net savo artimųjų aplinkoje.
„Tai buvo juodžiausias mano gyvenimo puslapis. Ašaros ir dainavimas,
dainavimas ir ašaros – verkiau turbūt daugiau nei dainavau, – taip
savo santykius su R.Alagna „The Independent“ puslapiuose apraudojo
artistė. – Pernelyg daug troškau ir per daug kentėjau, kol supratau –
laikas išsivaduoti ir tapti savimi“.
Kadaise Magdos vaidmuo „Kregždutėje“ padėjo A.Gheorghiu kilti į šlovės
viršūnę kartu su vyru Roberto, kuris įkūnijo spektaklyje mylimąjį.
Sugrįžti į operą jau be jo solistei reikėjo daug vidinės stiprybės:
kiekviena „Kregždutės“ nata ir žodis draskė senas žaizdas.
„Kai vienoje scenų paimdavau Angelos ranką burti iš delno, ji virpėjo.
Matyt, dainininkė jautė didžiulę psichologinę įtampą, – pasakojo
Magdos draugą spektaklyje dainavęs E.Montvidas. – Pajutau, kad po
koketės ir lengvabūdės kauke slepiasi trapus žmogus. A.Gheorghiu –
ryškiausia primadona, su kuria man teko susidurti teatre“.
Žvaigždžių keliai nesusikerta
Operos svajonių pora kartu dainavo garsiausiose scenose beveik 20 metų,
pardavė šimtus tūkstančių savo įrašytų plokštelių. Tačiau A.Gheorghiu
nepripažįsta, kad santuoka su garsiu tenoru tapo jos karjeros postūmiu.
„Joks vyras neįtakojo mano karjeros, – tvirtino solistė „The
Telegraph“. – Už Roberto ištekėjau ne dėl to, kad norėjau dainuoti tik
su juo. Norėjau būti su juo. Dėl jo išsiskyriau su savo pirmuoju vyru.
Meilė apakina: nieko nematai ir nenori matyti“.
Šiuo metu R.Alagna yra vedęs jau trečią kartą – jauną lenkų sopraną
Aleksandrą Kurzak, kuriai žiniasklaida spėjo priklijuoti „putlutės
seksbombos“ etiketę. Pora augina dukterį ir visur dainuoja kartu.
O A.Gheorghiu prieš kelerius metus atskleidė per rumunų televiziją
susitikinėjanti su 14 metų jaunesniu už ją kontratenoru Cezariu Ouatu,
kuris atstovavo šaliai „Eurovizijoje“ 2013-aisiais.
Solistė yra įsivaikinusi dukterėčią, kurios tėvai žuvo autoavarijoje.
Ji buvo gera pamotė ir R.Alagnos dukrai, kurios motina mirė.
Nesvajojo tapti garsi
„Kai ji scenoje, vis dar sunku atitraukti nuo jos akis. Balsas skamba
nuostabiai“, – rašė apie A.Gheorghiu, sugrįžus „Kregždutei“, britų
nacionalinis dienraštis „The Guardian“.
Primadonai negaili liaupsių ir įtakingi kitų šalių leidiniai. Tačiau
nenutylima ir tai, kad dirbti su ja nelengva. Solistė nuolat vėluoja į
repeticijas, neretai konfliktuoja dėl jai neįtinkančių scenos apdarų ir
perukų. Be to, ji nemėgsta šiuolaikiškų pastatymų.
„Opera neišvengiamai modernėja, tačiau negalima iš jos tyčiotis. Kai
kas Vienoje manęs paprašė dainuoti džinsuotai „Romeo ir Džiuljetoje“.
Kodėl ne, bet šokti scenoje kaip diskotekoje – to jau per daug! Operos
solistui pirmiausia turi rūpėti balsas ir muzika“, – neabejojo
A.Gheorghiu.
Ji tikino niekada nesvajojusi būti garsi ar turtinga – tik dariusi
viską, kad taptų artistė: „Norėjau visą laiką dainuoti“.
Solistės jaunystė nebuvo lengva
A.Gheorghiu užaugo komunistinėje Rumunijoje, nedideliame Adjudo
miestelyje. Jos tėvas buvo traukinio mašinistas, motina – siuvėja.
Solistei baigiant Bukarešto muzikos universitetą komunistinis režimas
žlugo, ir jos likimas pasikeitė. Būsimoji garsenybė išvyko į Londoną,
1992 m. debiutavo Karališkajame operos teatre Cerlinos vaidmeniu „Don
Žuane“, o „Bohemoje“ sutiko R.Alagną.
Tais pačiais metais įvyko artistės debiutai Niujorko „Metropolitan
Opera“ ir Vienos valstybinėje operoje, ji greitai įsitvirtino žvaigždžių
lygoje.
Didelio atgarsio sulaukė 2000-ųjų muzikinis filmas „Toska“
(rež.B.Jacquot), kuriame rumunų sopranas įkūnijo pagrindinę heroję. Jo
premjera įvyko Venecijos kino festivalyje.
Prie tarptautinės solistės šlovės prisidėjo daugybe apdovanojimų
įvertinti jos įrašai.
A.Gheorghiu du kartus (2001 ir 2010 m.) pelnė „Classic Brit Awards“
apdovanojimą kaip Metų artistė, jai įteikta „Rumunijos žvaigždė“ ir
Prancūzijos meno ir literatūros ordinas („Ordre des Arts et des
Lettres“).
Vilniaus festivalyje skambės solistės repertuaro perlai – arijos ir duetai iš operų, kuriose ypač ryškiai spindi A.Gheorghiu talentas. Tai G.Verdi „Traviata“, G.Puccini „Bohema“, F.Cilea’os „Adriana Lekuvrer“, G.Bizet „Karmen“, A.Boito „Mefistofelis“, F.Leháro operetė „Linksmoji našlė“, o taip pat G.Donizetti, P.Čaikovskio, A.Catalani kūriniai.
Koncerte taip pat pasirodys rumunų tenoras M.Brenciu, LNOBT simfoniniam orkestrui diriguos C.Teodoraşcu (Rumunija).